سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۱
کد خبر: 27302
سلامت نیوز :رییس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت نسبت به تغذیه نامناسب و تحرك ناكافی و ارتباط آن با بیماری‌های غیرواگیر هشدار داد.

دكتر ابوالقاسم جزایری در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: سوء تغذیه به دو شكل سوء تغذیه ناشی از كم غذا خوردن و سوء تغذیه ناشی از زیاد غذا خوردن در كشور وجود دارد و متاسفانه امروزه موارد سوء تغذیه ناشی از پرخوری در كشور زیاد مشاهده می‌شود؛ چرا كه درصد قابل توجهی از افراد جامعه به شكلی نامناسب غذا می‌خورند كه پیامد آن چاقی و بیماری است.

جزایری بیماری‌هایی همچون بیماری دیابت، بیماری‌های قلب و عروق و برخی از انواع سرطان‌ها را از جمله پیامدهای تغذیه نامناسب عنوان كرد و ادامه داد: هر چند در برخی موارد سوء تغذیه ناشی از كم غذایی نیز در كشور وجود دارد، اما بر اساس برنامه‌های صورت گرفته روند سوء تغذیه ناشی از كم غذایی بسیار كاهش یافته است.

رئیس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: رژیم غذایی سالم و مناسب و تحرك كافی در كاهش خطر ایجاد بیماری‌ها بسیار موثر است. ورزش منظم علاوه بر آن كه می‌تواند در كاهش وزن افراد موثر باشد در بهبود وضعیت چربی خون و غیره نیز بسیار تاثیرگذار است.

 هشدار نسبت به روند اضافه وزن و چاقی در كشور

وی در ادامه نسبت به آمار اضافه وزن و چاقی در كشور هشدار داد و گفت: حدود 40 درصد مردان و 52 درصد زنان 15 تا 64 ساله كشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند كه یك هشدار است. چاقی و اضافه وزن در كشور از روندی فزاینده برخوردار است. هر چند چاقی بیماری كشنده‌ای نیست اما با بسیاری از بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت، آرتروز، فشار خون و ... ارتباط مستقیم و غیر مستقیم دارد.

 چاقی و كم تحركی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر

وی افزود: تغذیه نامناسب و كم تحركی دو عامل خطر مهم كلسترول بالا، بیماری قند خون و فشار خون هستند. به این ترتیب روزانه فعالیت بدنی حدود نیم ساعت تا 45 دقیقه توصیه می‌شود.

دكتر جزایری با اشاره به نقش میوه‌ها و سبزی‌ها در پیشگیری از بیماری‌ها، گفت: میوه‌ها و سبزی‌ها جزو مهمی از رژیم غذایی سالم هستند كه مصرف روزانه و به مقدار كافی آنها می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر داشته باشد. یك رژیم غذایی متعادل رژیمی است كه از مواد غذایی مختلف به میزان كافی برخوردار باشد. این در حالی است كه بررسی‌ها نشان می‌دهد امروزه مصرف سبزی و میوه رو به كاهش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha