چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۶
کد خبر: 273061

یک فرد بالغ باید با توجه به میزان مایعات مصرفی ۶ الی هفت مرتبه در طول روز از سرویس بهداشتی استفاده کند و اگر میزان دفعات دستشویی رفتنش از این تعداد کمتر باشد، باید میزان مصرف مایعات را بالا ببرد.

عوارض نگه داشتن ادرار

سلامت نیوز: یک فرد بالغ باید با توجه به میزان مایعات مصرفی ۶ الی هفت مرتبه در طول روز از سرویس بهداشتی استفاده کند و اگر میزان دفعات دستشویی رفتنش از این تعداد کمتر باشد، باید میزان مصرف مایعات را بالا ببرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیمرغ، به گفته بابک جوانمرد متخصص اورولوژی، جراح کلیه، مجاری ادراری و تناسلی: دفع ادرار ۲ مرحله ذخیره سازی و دفع ادرار را شامل می‌شود؛ ادرار توسط کلیه تولید شده و سپس در مثانه ذخیره می‌شود، مثانه ادرار را با حجم بالا و فشار کم در خود نگه‌ می‌دارد و با به حداقل رسیدن ظرفیت مثانه، سیگنال‌های اخطار به مغز رسیده و فرد برای تخلیه مثانه باید از سرویس بهداشتی استفاده کند.


این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: یک فرد بالغ باید با توجه به میزان مایعات مصرفی ۶ الی هفت مرتبه در طول روز از سرویس بهداشتی استفاده کند و اگر میزان دفعات دستشویی رفتنش از این تعداد کمتر باشد، باید میزان مصرف مایعات را بالا ببرد. نگهداشتن ادرار مانند یک شمشیر دولبه عمل می‌کند؛ گاهی مانند یک شیوه درمانی و فیزوتراپی عمل کرده و گاهی باعث بیماری‌های گوناگون در افراد می‌شود که تشخیص آن با پزشک معالج است.


ظرفیت مثانه چقدر است؟

 ظرفیت مثانه با توجه به سن، جنس و وزن افراد متفاوت است؛ مثانه نوزاد تازه متولد شده با دفع ادرار غیر ارادی،‌ هر یک ساعت یک‌بار تخلیه می‌شود. در این بین استفاده از سرویس بهداشتی به کودک باید پس از ۲ سال آموزش داده شود، زیرا رفته رفته با رشد کودک ظرفیت مثانه نیز افزایش پیدا خواهد کرد، ظرفیت مثانه یک فرد بالغ چهارصد سی سی می‌باشد.

سرکوب دفع ادرار در افراد باعث ایجاد عوارضی مختلف مانند عفونت‌های ادراری، برگشت ادرار، سنگ مثانه و سنگ کلیه می‌شود، به همین دلیل این آموزش به کودکان داده شود تا ادرار خود را نگه‌ ندارد، اگر کودک سرگرم بازی شده و دستشویی رفتن را به تعویق می‌اندازد. در این هنگام مادر باید هر یک ساعت یک‌بار به کودک خود یادآوری کند تا کودک دچار عوارض ناشی از نگهداشتن ادرار نشود.

نگهداشتن ادرار در مثانه باعث ایجاد فشار بر دیوار‌ه‌های مثانه شده و سپس به کلیه‌ها باز می‌گردد. بازگشت ادرار به کلیه‌ها باعث عفونت‌های ادراری و در دراز‌مدت به بروز سندروم‌های مختلف کلیوی منجر خواهد شد.

این فشار ناشی از نگه داشتن ادرار که به دیواره مثانه وارد می‌شود در بزرگسالی نیز باعث ایجاد فیبروز مثانه و ضعف عضلانی مثانه می‌شود. در این عارضه فرد در دفع ادرار دچار با مشکل مواجه شده و نمی‌تواند مثانه خود را به طور کامل تخلیه کند.


عوارض نگهداشتن ادرار در دوران بارداری

 عوارض نگهداشتن ادرار در بانوان شایع تر و خطرناک‌تر است؛ فرد علاوه بر سندروم دفع ناقص، دچار یبوست مزمن نیز می‌شود. اهمیت توجه به نگه نداشتن ادرار در بانوان باردار بسیار بیشتر خواهد بود. زیرا عفونت ادراری ایجاد شده بر اثر نگهداری ادرار در بانوان باردار سریع‌تر اتفاق افتاده و آسیب‌های جدی را بر جنین وارد می‌سازد.

یکی مشکلاتی که پروستات برای آقایان ایجاد می‌کند، تکرر ادرار است، پزشک از بیمار می‌خواهد ادرار خود را نگهدارد تا بیمار آزار نبیند. زیرا تحریک پذیری‌هایی‌ که در کلیه ایجاد شده و فرد مجبور به استفاده از بهداشتی در مدت زمان های کوتاه پانزده یا بیست دقیقه ای است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha