پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸
کد خبر: 273076

تهران- ایرنا- عضو انجمن رادیوآنکولوژی ایران گفت: سرطان‌های رایج در کشور قابل درمان است و اگر به موقع تشخیص داده شوند، هیچ نگرانی برای مبتلایان ایجاد نخواهند کرد.

سرطان درمان شدنی است

سلامت نیوز:عضو انجمن رادیوآنکولوژی ایران گفت: سرطان‌های رایج در کشور قابل درمان است و اگر به موقع تشخیص داده شوند، هیچ نگرانی برای مبتلایان ایجاد نخواهند کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،مستانه صانعی درباره روش‌های جدید درمان سرطان در کشور بیان کرد: روش‌های جدید درمان سرطان در حال حاضر توانسته است با عوارض بسیار پایین منجر به درمان اثرگذارتر بیماری شود. به عنوان مثال در سرطان پستان که رایج‌ترین سرطان در میان بانوان ایرانی است، از طریق هورمون تراپی، شیمی درمانی، جراحی، تارگت تراپی و IMRT امکان درمان وجود دارد.

وی ادامه داد: با روش‌های جدید درمان سرطان از جمله IMRT می‌توان با حفظ زیبایی بدن بیمار، سرطان را درمان کرد و علاوه بر آن از آسیب‌های جدی به سایر ارگان‌ها نیز جلوگیری کرد.

علائم سرطان سینه و اهمیت غربالگری

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با تشریح علائم سرطان سینه اظهار داشت: ممکن است خانم‌ها در عین جوانی دچار توده‌ای در پستان شوند یا اینکه پوست یا نوک سینه آنها به صورت ناگهانی تغییر شکل دهد. در چنین شرایطی باید حتماً به پزشک مراجعه کرده و سلامت خود را بررسی کنند.

وی ادامه داد: به بانوان ایرانی توصیه می‌شود غربالگری سرطان سینه را از سن ۴۰ سالگی به صورت سالیانه جدی بگیرند و خانم‌هایی که سابقه سرطان خانوادگی دارند، باید از ۳۵ سالگی برای ماموگرافی اقدام کنند.

سرطان‌های سر و گردن

این متخصص رادیوآنکولوژی درباره سرطان‌های سر و گردن نیز گفت: این نوع سرطان‌ها اگرچه شایع نیستند، اما بیمار را با معضلات فراوانی مواجه می‌کنند. با این وجود استفاده از رادیوتراپی‌های نوین به همراه شیمی درمانی می‌تواند منجر به درمان بیماران در این بخش شود.

صانعی افزود: هرگونه برآمدگی غیر قرینه در سر و گردن یا برآمدگی‌های نامتعارف، بزرگ شدن غدد لنفاوی یا بزاقی، وجود زخم داخل دهان یا روی گونه‌ها، گرفتگی صدا و سختی بلع می‌تواند علامتی مبنی بر بروز سرطان سر و گردن باشد و باید با دقت توسط پزشک متخصص مورد معاینه قرار بگیرد.

اصلاح سبک زندگی، میزان سرطان را کم می‌کند

وی بیان کرد: در حال حاضر بیماری سرطان بیماری نگران کننده‌ای در کشور نیست و بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد مبتلایان به سرطان با روش‌های نوین درمانی امکان درمان قطعی یا افزایش طول عمر به دلیل کاهش عوارض درمان را دارند. البته با اصلاح الگو و سبک زندگی مردم، میزان ابتلا به سرطان در کشور کاهش خواهد یافت.

بر اساس اعلام دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، مهم‌ترین دلیل بروز سرطان، افزایش سن جمعیت و افزایش امید به زندگی بوده، اما دو دلیل عمده دیگر هم در این زمینه به شیوه زندگی نامناسب و عوامل محیطی برمی‌گردد. هر چند بروز سرطان در ایران کمتر از متوسط جهانی است، اما با توجه به روند رو به افزایش این بیماری باید برنامه داشت. در سال‌های اخیر بروز سرطان در سراسر جهان و همچنین ایران رو به افزایش است، با این حال ۴٠ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند.

بیماری سرطان چند عاملی است، اما وقتی مجموعه عوامل در کنار هم قرار می گیرند، سرطان بروز می‌کند و برخی عوامل مانند سبک زندگی نادرست، چاقی، اضافه وزن، بی تحرکی، مصرف سیگار و دخانیات و قلیان، تغذیه ناسالم مانند مصرف غذاهای کبابی، سوخته و پرچرب خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند. باید توجه کرد که ۴۰ تا ۵۰ درصد از سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند و این موضوع نشان می‌دهد که باید به پیشگیری از سرطان توجه ویژه‌ای داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha