شیوع هیپرلیپیدمی یا چربی خون بالا با افزایش سن به شدت افزایش می یابد لذا برای پیشگیری از آن افراد بالای 20 سال باید حداقل هر 5 سال یك بار كلسترول خون را اندازه گیری كنند.

سلامت نیوز : شیوع هیپرلیپیدمی یا چربی خون بالا با افزایش سن به شدت افزایش می یابد لذا برای پیشگیری از آن افراد بالای 20 سال باید حداقل هر 5 سال یك بار كلسترول خون را اندازه گیری كنند.
 ابوالفضل وفایی نژاد متخصص غدد و متابولیسم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: كلسترول یكی از اجزای مهم و ضروری ساختمان سلول های بدن است كه عملكرد طبیعی بسیاری از بافت های بدن به وجد این نوع چربی وابسته است.

وی با بیان اینكه مقدار طبیعی كلسترول در یك فرد نزدیك به 200 واحد یا هرگرم در یك لیتر خون است تصریح كرد: هر نوع افزایش در كلسترول خون یعنی افزایش آن بیشتر از 200 تا 250 واحد یا 2 تا 5/2 گرم در لیتر به عنوان هیپرلیپیدمی یا چربی خون بالا شناخته می شود.

وفایی نژاد گفت: علاوه بر كلسترول خون افزایش چربی های دیگر خون به ویژه تری گلیسیرید نیز می تواند موجب هیپرلیپیدمی می شود.

 این متخصص غدد و متابولیسم با اشاره به لزوم پیشگیری از بروز كلسترول و چربی خون بالا یاداور شد: بسیاری از موارد بروز بیماری های مزمن و نارسایی خطرناك همچون بیماری قلبی، عروقی، عصبی، مغزی، كلیوی و دیابت به طور مستقیم به دلیل چربی و كلسترول خون بالا است.

 وی اظهار داشت: شیوع چربی و كلسترول خون بالا با افزایش سن به شدت افزایش می یابد لذا برای پیشگیری از این مشكل افراد بالای 20 سال باید حداقل هر 5 سال یك بار كلسترول خون خود را اندازه گیری كنند.

 وفایی نژاد تصریح كرد: اندازه گیری منظم كلسترول خون تا به آنجا اهمیت دارد كه پیشگیری از آن یا جلوگیری از تشدید مشكل و اقدام در جهت كاهش كلسترول خون می تواند یكی از راه های افزایش طول عمر و ارتقای كیفیت زندگی باشد.

 وی خاطر نشان كرد: متاسفانه براساس برخی از آمارها حدود 20 درصد افراد جامعه به نوعی دچار كلسترول و چربی خون هستند كه البته بیشتر آنها از مشكل خود بی اطلاعند، به همین دلیل اندازه گیری منظم كلسترول خون به تشخیص به موقع كلسترول خون بالا كمك بزرگی می كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha