جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹
کد خبر: 273137

گرمازدگی یکی از مهم‌ترین بیماری‌های فصل تابستان است که شیوع فراوانی دارد اما می‌توان با انجام برخی اقدامات بهداشتی این عارضه را مهار کرد.

گرمازدگی رسید

سلامت نیوز: گرمازدگی یکی از مهم‌ترین بیماری‌های فصل تابستان است که شیوع فراوانی دارد اما می‌توان با انجام برخی اقدامات بهداشتی این عارضه را مهار کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، گرمازدگی درجات مختلفی دارد و احتمال گرمازدگی در ساعت‌های میانه روز (۱۰ صبح تا چهار بعدازظهر) بیشتر بوده، زیرا در این زمان آفتاب به‌صورت مستقیم می‌تابد و بسیار داغ است.

راضیه اولادی کارشناس بهداشت در زمینه راه‌های پیشگیری از گرمازدگی به خبرنگار ایرنا می‌گوید: وقتی دمای مرکزی بدن از ۳۹.۵ درجه بیشتر شود به تدریج علائم، شدت بیشتری می‌یابد و سردرد، تهوع، استفراغ، گیجی و ضعف عمومی در افراد ایجاد می شود.

وی اظهار می دارد: افراد مستعد گرمازدگی شامل کودکان، سالمندان، بیماران مزمن قلبی، دیابتی و مبتلایان به نارسایی کلیه و مبتلایان برخی بیماری‌های پوستی که با اختلالات غدد عروقی مواجه بوده، هستند.

اولادی ادامه می دهد: افرادی که سابقه مصرف داروهای ضد افسردگی، پارکینسون و پرفشاری خون را دارند در ساعات اوج گرما ساعت ۱۰ تا ۱۶ از منزل خارج نشوند. و در صورت قرارگیری فرد در محیط گرم، سیستم تنظیم درجه حرارت بدن از کار می‌افتد که این وضعیت در محیط‌های گرم و مرطوب تشدید می‌شود.

این کارشناس بهداشت با بیان اینکه با افزایش درجه حرارت بد، تعریق بیشتر شده و متعاقب آن جریان خون به سمت نواحی سطحی بدن افزایش می‌یابد، می افزاید: از عوارض تعریق شدید از دست دادن مقادیر فراوان مایعات بدن به همراه نمک است.

اولادی تصریح می کند: از علائم گرمازدگی افزایش دمای مرکزی بدن، خشکی پوست، افزایش تعداد تنفس، حالت گیجی و در نهایت کاهش هشیاری است. گاهی شدت گرما به حدی است که فرد از فرط گرمازدگی وارد خستگی گرمایی شده و احتمال بروز گرمازدگی در محیط گرم و مرطوب بیشتر است.

وی می گوید: در این حالت، پوست برافروخته و حتی بی‌رنگ و رنگ پریده و گاهی تیره می‌شود و سردرد و در موارد شدیدتر گرفتگی و درد شدید عضلات، اختلال در ذهن و تکلم، پرخاشگری، خواب آلودگی، گیجی، کاهش و سستی ودر بدترین شرایط کما و مرگ بروز می‌کند و از سوی دیگر، علائمی مانند پوست خشک و داغ، تهوع یا استفراغ، سنکوپ، تشنج، اختلالات ریتم قلب، اختلال تکلم، افت فشار خون، نبض ضعیف، هذیان، کاهش حجم ادرار و در موارد پیشرفته عدم هوشیاری ایجاد شده که در صورت عدم رسیدگی به بیمار می‌تواند کشنده باشد.

مبارزه با گرمازدگی

وی اظهار می‌دارد: در نخستین اقدام برای کمک به فرد گرمازده باید سریعاً وی را از محیط گرم خارج کرد و می‌توان مایعات خنک را به وی خوراند و به جبران نمک از دست رفته یک قاشق چای‌خوری نمک به یک لیتر آب (معادل چهار ۴ لیوان) اضافه و در صورت امکان به این محلول اندکی مواد شیرین افزوده شود.

اولادی اضافه می‌کند: در صورت عدم توانایی نوشیدن مایعات توسط فرد گرمازده انتقال وی به یک مرکز درمانی الزامی‌است، و برای افراد گرمازده استراحت ۲۴ ساعته توصیه می‌شود.

وی به افراد در فصل گرما توصیه می‌کند لباس‌های خنک، نخی و پنبه‌ای نازک و به رنگ روشن که امکان تبادل هوا فراهم شود پوشیده شود بدین ترتیب با تبخیر مناسب از بروز گرمازدگی جلوگیری می‌شود.

خوردن غذاهای چرب ممنوع

این کارشناس ادامه می‌دهد: در هوای گرم از خوردن غذای چرب و سنگین خودداری شود، افرادی که ناگزیر به فعالیت‌های ورزشی در هوای گرم هستند باید برای سازگاری بدن از نرمش‌های سبک آغاز کنند و فعالیت‌های ورزشی سنگین را به ابتدای صبح و یا عصر موکول کنند.

محمد خدابنده‌لو یک پزشک عمومی نیز در این زمینه به والدین توصیه کرد در فصل گرما از لباس‌های مناسبی برای کودکان استفاده کنند.

وی می گوید: لباس‌ها حتماً نازک، نخی و به رنگ روشن باشند و باید نسبتاً گشاد بوده تا گرما به‌راحتی از طریق یقه یا آستین‌های لباس دفع شود و اگر کودک عرق کرد، سریع تبخیر شده و پوست خنک بماند.

خدابنده لو خاطرنشان می‌کنند: کودکان باید حین بازی از کلاه‌های لبه‌دار استفاده کنند و بهتر است از کرم‌های ضدآفتاب برای محافظت از پوست کودکان استفاده شود، این کرم‌ها از آفتاب‌سوختگی پیشگیری می‌کنند، البته کرم‌های ضدآفتاب فقط نقش‌محافظتی دارند و کودکان را از خطر گرمازدگی حفظ نمی‌کنند بلکه از نفوذ اشعه آفتاب جلوگیری می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: استفاده از خاکشیر یخ‌زده و شربت آب لیمو برای جلوگیری از گرمازدگی موثر است برای جلوگیری از اسهال و تأثیر خنکی، خاکشیر باید به شکل یخ‌زده یا همراه خرده‌یخ مصرف شود، در غیر این صورت اسهال‌آور است. با توجه به گرمی و آلودگی هوا، مصرف آب لیمو نیز به دلیل داشتن ویتامین C که دارای خاصیت ضد عفونی‌کننده بود، توصیه می‌شود و نیاز است هر دو روز یک بار، یک عدد لیمو در آب مصرفی استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha