رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های متابولیک پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به تاثیر متفاوت پیش دیابت بر زنان و مردان اشاره کرد و گفت: قند خون ناشتای مختل در زنان، سبب افزایش خطر بیماری فشارخون می‌شود.

قندخون ناشتای مختل، خطر فشار خون در زنان را افزایش می‌دهد

سلامت نیوز:  رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های متابولیک پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به تاثیر متفاوت پیش دیابت بر زنان و مردان اشاره کرد و گفت: قند خون ناشتای مختل در زنان، سبب افزایش خطر بیماری فشارخون می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، حالت «پیش دیابت» به وضعیتی اطلاق می‌شود که فرد قندخون طبیعی ندارد ولی در عین حال مبتلا به دیابت هم نیست، به این مفهوم که قند خون ناشتای فرد بین ۱۰۰ تا ۱۲۶ است.

بررسی اثرات پیش دیابت بر روی دیابت، پرفشاری خون، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری مزمن کلیوی و مرگ و میر از جمله اقداماتی انجام گرفته در قالب مطالعه قند و لیپید تهران است.

دکتر فرزاد حدائق افزود: این پدیده در مردان افزایش احتمالی ابتلاء به بیماری مزمن کلیوی و سکته‌های مغزی را در پی دارد.

وی به بالاتر بودن خطر بروز بیماری عروقی قلبی در زنان مبتلا به اختلال قندخون دو ساعته اشاره کرد و گفت: در نظر گرفتن این تفاوت‌ها می‌تواند موجب افزایش کارایی در برخورد بالینی با افراد پیش دیابتی و نیز طراحی برنامه‌های غربالگری شود.

رئیس مرکز بیماری‌های متابولیک پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم گفت: در قالب مطالعه قند و لیپید تهران و در راستای بررسی پیامدهای بیماری‌های غیرواگیر به بررسی تأثیرات وضعیت پیش دیابت طی سالیان بر مردان و زنان پرداخته شد. این بررسی نشان داد که پیش دیابت در زنان و مردان اثرات متفاوتی دارد.

عوامل بروز مرگ و میر زودرس

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های متابولیک پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم گفت: بررسی ۱۴ ساله بر روی جمعیت افزون بر ۷ هزار نفر نشانگر ۲۶۲ مورد مرگ زودرس بود که در رأس آنها حوادث قلبی عروقی قرار داشت.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سرطان‌ها، جراحات ناشی از تصادفات جاده‌ای، عفونت‌ها و سایر علل متفرقه را به عنوان دیگر علل مرگ و میر زودرس در افراد تحت مطالعه اعلام کرد که نمونه‌ای قابل تعمیم به جامعه محسوب می‌شود.

این متخصص غدد به عنوان یک نتیجه‌گیری مهم افزود: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داده که دیابت می‌تواند احتمال بروز مرگ و میر زودرس را دو برابر کند.

وی همچنین اضافه کرد یافته‌های این پژوهش نمایانگر این مطلب بوده که در صورت کنترل سه عامل خطر قابل تغییر شامل دیابت، پرفشاری خون و مصرف دخانیات، می‌تواند کاهش بیش از ۴۰ درصدی در میزان مرگ و میرهای زودرس داشته باشد که در این بین می‌بایست دیابت را به عنوان اولویت اصلی درنظر گرفت.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های متابولیک پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم گفت: نکته قابل ملاحظه آن است که در تحقیق حاضر اثرات منفی اضافه وزن و چاقی در بروز مرگ و میر زودرس تأیید نشده است.

حدائق، توجه به پیشگیری و کنترل دیابت، درمان پیشگیرانه فشارخون و ترک مصرف دخانیات را به عنوان پیام حاصل از این بررسی ۱۴ ساله جهت جلوگیری از مرگ و میر زودرس عنوان کرد که باید مورد توجه مردم و سیاستگذاران قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha