تابستان فصل تابش شدید نور خورشید، لباس‌های عرق کرده و روزهای بلند و گاهی خسته‌کننده است. این خصوصیات می‌توانند موجب مشکلات زیادی در پوست، سلامت و ذهن ما شوند؛ اما راه‌های طبیعی برای حل این مشکلات در اطراف ما وجود دارند، که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

گیاهان و ادویه‌های خنک‌کننده برای روزهای گرم تابستان

سلامت نیوز: تابستان فصل تابش شدید نور خورشید، لباس‌های عرق کرده و روزهای بلند و گاهی خسته‌کننده است. این خصوصیات می‌توانند موجب مشکلات زیادی در پوست، سلامت و ذهن ما شوند؛ اما راه‌های طبیعی برای حل این مشکلات در اطراف ما وجود دارند، که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، در طب آیورودا(طب سنتی هندی‌ها) تابستان به عنوان فصل پیتا در نظر گرفته می‌شود، پیتا یعنی زمانی که حس گرما و احساسات شدید در بدن افزایش می‌یابد. در این زمان اکثر مردم با سردرد، خستگی، گرما، تحریک‌پذیری، ناامیدی، مشکلات گوارشی و ... مواجه می‌شوند.

مصرف نوشیدنی‌های خیلی خنک و یخ شاید در ابتدا به نظر برسد که می‌توانند موجب خنک شدن بدن شوند؛ اما در واقع آن‌ها اثر عکس دارند. وقتی شما یک نوشیدنی به اصطلاح تگری را وارد بدنتان می‌کنید، کاهش ناگهانی دما باعث می‌شود تا بدن برای جبران آن برنامه‌هایی را داخل بدن فعال کند تا دما افزایش یابد، بدین ترتیب پس از گذشت مدت کمی احساس می‌کنید که دارید می‌پزید. پس بهتر است برای کاهش دما انتخاب‌های بهتری داشته باشید.

در تابستان هیچ چیز به اندازه‌ی یک باغ پر از گیاه رضایت‌بخش نیست. طراوت گل‌های در حال رشد، بوی گیاهان و هوای خنکی که از آن احساس می‌شود، فوق‌العاده است؛ بنابراین توصیه می‌شود که یک باغچه‌ی کوچک از برخی گیاهانی که در ادامه ذکر می‌شود را برای خودتان در آشپزخانه داشته باشید. این گیاهان به شما کمک می‌کنند تا تابستان گرم و خشک را راحت‌تر سپری کنید.

1. نعنا
نعنا یک جزء اصلی از فصل تابستان است. پس جای تعجب نیست که آمدن این فصل را با برگ‌های تازه جوانه زده آن و بوی فوق‌العاده‌ای که همه‌ی فضا را پر کرده متوجه شویم.
در حالی که هزاران نوع نعنا در جهان وجود دارد اما دو نوع آن بیشترین محبوبیت را دارند: نعنا فلفلی (peppermint) و نعنا باغی (spearmint).

رازیانه خنک‌کننده‌ی بدن است و باعث کاهش التهابی می‌شود که در بدن به دلیل گرما به وجود آمده است
- نعناع به هضم غذا کمک می‌کند، حرارت و دمای بدن را کنترل می‌کند و علائم استفراغ و تهوع را کاهش می‌دهد.
- این گیاه تابستانی همچنین با خستگی، استرس ذهنی و افسردگی مبارزه می‌کند.
- آنتی‌اکسیدان‌های فوق‌العاده‌ای که در نعنا وجود دارد برای مقابله با آلرژی، سرماخوردگی، سوءهاضمه، زخم‌ها و خارش بسیار کمک‌کننده هستند.
برای گرفتن بهترین نتیجه، یک دسته از برگ‌های تازه‌ی نعناع را به یک ظرف آب سرد اضافه کنید و به طور منظم آن را جرعه‌جرعه بنوشید.
شما همچنین می‌توانید آن را به صورت چای نعناع یا به شکل کوکتل با طعم‌های جالب مصرف کنید.
- برای تسکین پوست و رفع کبودی آن هم می‌توانید از برگ‌های له شده‌ی نعنا کمک بگیرید.
- یکی دیگر از فواید فوق‌العاده‌ی نعنا خوشبو کردن تنفستان است. بدین منظور برگ‌های تازه آن را به خوبی بجوید تا دهانتان خوشبو شود.


2. گل رز
گل سرخ تازه، به غیر از این که یک گل فوق‌العاده زیباست می‌تواند یک درمان عالی برای بهبود مشکلات فیزیولوژیکی و روان‌شناختی نیز باشد:
- روغن گل رز در بسیاری از روغن‌های معطر، روغن‌های ضروری و عطرها برای بوی تازگی آن تزریق می‌شود.
- گل رز دارای اثرات آرام بخشی بر ذهن است که با مقابله با تحریک پذیری، خستگی و افسردگی به ایجاد آرامش در فرد کمک می‌کند.
- گلبرگ‌های گل رز خاصیت قابضی دارند که به کاهش اسهال و حرکات بد روده کمک می‌کنند.
- برای ایجاد طراوت و شادابی فوری می‌توانید مقداری آب گل رز تازه را بر روی پوستتان اسپری کنید.
- هنگام دم کردن چای، گلبرگ‌های گل رز را به آن اضافه کنید تا به هضم بهتر غذاهایتان کمک کند.

3. بابونه
برای این‌که متوجه شوید چرا هنوز هم گل بابونه مخصوصاً در این روزها این‌قدر طرفدار دارد به خواص آن، که در ادامه ذکر می‌شود نگاهی بیندازید:
- گل‌های بابونه، که تقریباً به شکل گل‌های آفتابگردان هستند، می‌توانند اضطراب و اختلالات خواب را درمان کنند.
- گلبرگ‌ها و ساقه گیاه بابونه حاوی ترکیبات پلی‌فنولی مانند اپی‌ژنین و پاتولتین هستند. این ترکیبات به کاهش استرس و اضطراب و درمان انواع مشکلات بهداشتی کمک می‌کنند.
- بابونه‌ی خشک نیز فواید شگفت‌انگیزی دارند: یک فنجان چای بابونه دم کنید و آن را به صورت گرم بنوشید و یا آن را به صورت معجونی در آورده و برای تسکین روی پوست و مویتان بمالید.
- گیاه بابونه همچنین می‌تواند در غذاها برای از بین بردن مشکلات گوارشی مانند نفخ، آروغ و غیره استفاده شود.
- گلبرگ‌های گل بابونه همچنین یک پماد عالی برای درمان برخی مشکلات پوستی تابستانی مانند التهاب پوست، بریدگی‌ها، نیش حشرات و بثورات می‌باشند.

4. انگور فرنگی
انگور فرنگی (آمله) دارای بافت گوشتالو و آبداری است و طعم و مزه‌ی بسیار خوبی دارد.
- این میوه تابستانی یک منبع شگفت‌انگیز از ویتامین C است که خواص سم‌زدایی دارد.
- این میوه دارای خواص تغذیه‌ای است که می‌تواند چندین بیماری پوستی و مزمن بدنی که در طول تابستان به وجود می‌آید را درمان کند.
- مصرف منظم این گیاه همچنین کمک می‌کند تا گرمای بیش از حد بدن از بین برود و سیستم گوارش را برای کمک به هضم بهتر خنک می‌کند.
- انگور فرنگی به پاکسازی بدن کمک کرده، خون را پاک می‌کند و سموم را از بدن خارج می‌کند.
- ویتامین C موجود در انگور فرنگی همچنین موجب تقویت پوست می‌شود.

5. ریحان
ریحان تعدیل کننده و فرونشاننده‌ی پیتاست.
- این سبزی یکی از قدیمی‌ترین گیاهان شناخته شده‌ی بشر با خواص ضدالتهابی، ضدعفونی‌کنندگی، ضد پیری و ضد باکتریایی است.
- ریحان به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند، پوست را از درون پاکسازی می‌کند، هورمون‌ها را تنظیم می‌کند، سطح قند خون را کنترل می‌کند، از عملکرد کبد پشتیبانی می‌کند، فلور روده را تغذیه می‌کند و در نهایت حال عمومی بدن را بهبود می‌بخشد.
- علاوه بر این‌ها، جویدن برگ ریحان در صبح به رفع تهوع، استفراغ، استرس و اضطراب کمک می‌کند.

6. چای ترش
این چای با گل‌های قرمز زیبا بومی مناطق با هوای گرم‌تر از مناطق نیمه گرمسیری است. چای قرمز به خاطر ویژگی‌های کاهش‌دهندگی حرارت مانند کاهش فشارخون و التهاب شناخته می‌شود.
توجه: اگر فشارخونتان پایین است، آن را بااحتیاط استفاده کنید. همچنین گفته شده است در دوران بارداری مصرف زیاد آن منع شده است.

7. بادرنجبویه
بادرنجبویه یا ملیسا اغلب به دلیل اثرات آرام‌بخشی آن برای کودکان و بزرگسالان توصیه می‌شود.
توجه: اگر تیروئید دارید به ویژه اگر از داروهای تیروئیدی استفاده می‌کنید، بادرنجبویه را با احتیاط مصرف کنید.
این گیاه می‌تواند تبدیل به یک آیس تی (چای یخ) دوست داشتنی شود و بدنتان را به طور مؤثری خنک کند. احتمالاً یکی از دلایل این که برای بچه‌های مبتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا سفارش می‌شود همین است.

8. رازیانه
رازیانه را به عنوان یک خوشبوکننده دهان می‌شناسند و یک منبع عالی از ویتامین C است.
- رازیانه خنک‌کننده‌ی بدن است و باعث کاهش التهابی می‌شود که در بدن به دلیل گرما به وجود آمده است.
- این گیاه به هضم غذا هم کمک می‌کند.

9. زردچوبه
این ادویه در مرکز توجه طب آیورودا قرار گرفته است و خواص فوق‌العاده‌ای برای سلامتی دارد.
- زردچوبه به عنوان یک ادویه‌ی خنک کننده مطرح است که باعث می‌شود درد و تورم در بدن کاهش یابد و مایعات کبدی و خون پاکسازی شوند.
- زردچوبه همچنین حاوی کورکومین است؛ یک ماده شیمیایی که عملکرد قلب را بهبود می‌بخشد.

10. هل سبز
هل سبز یکی از محبوب‌ترین ادویه‌های موجود در جهان به دلیل عطر و طعم دلپذیر آن می‌باشد.
- هل یکی از بهترین روش‌های طبیعی برای کاهش درجه حرارت بدن است.
- این گیاه تابستانه با اسید بیش از حد معده مقابله می‌کند و مصرف آن به صورت دانه‌های آسیاب شده برای درمان گرفتگی‌های معده بسیار مفید است.

11. گشنیز
- این سبزی پرخاصیت باعث کاهش بیش از حد حرارت بدن ما در تابستان می‌شود.
- محتوای بالای روغن فرار در آن نیز باعث خواص آرامش‌بخشی و کمک به کاهش اضطراب در افراد می‌شود.
- پودر، دانه‌ها و برگ‌های تازه گشنیز اشتها را بهبود بخشیده و به هضم بهتر غذا کمک می‌کند.

12. شنبلیله
شنبلیله در غذاها به طرق مختلف به شکل ادویه، سبزی خشک و یا سبزی تازه استفاده می‌شود. تخم شنبلیله و برگ‌های آن دارای عطر و طعم نسبتاً تلخی هستند اما در عوض دارای بسیاری از ویژگی‌های درمانی فوق‌العاده می‌باشند.
- دانه‌ها در صورتی که طور منظم مصرف شوند، دارای خواص خنک‌کنندگی هستند.
- طعم آب آشامیدنی دم شده با تخم شنبلیله برای خیلی از افراد قابل تحمل نیست؛ اما اگر شما بتوانید با طعم آن بسازید، نه تنها به شما کمک می‌کند در تابستان خنک بمانید، بلکه به کاهش وزنتان هم کمک خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha