رییس كمیته كشوری آسم و آلرژی گفت: نزدیك به یك و نیم میلیارد نفر از مردم سراسر جهان به بیماری های مزمن تنفسی مبتلا هستند و از مجموع این تعداد 300 میلیون نفر بیماری آسم دارند.
 
دكتر مصطفی معین   در مراسم همایش روز جهانی آسم كه در تالار امام بیمارستان امام خمینی (ره ) تهران برگزار شد، افزود: براساس پیش بینی های سازمان جهانی بهداشت، رقم مبتلایان به آسم تا سال 2020 به رقم 400 میلیون نفر افزایش خواهد یافت.
وی افزود: هم اكنون هر سال 6/4 میلیون نفر از جمعیت جهان به دلیل بیماری های مزمن تفنسی از جمله آسم، جان خود را از دست می دهند.
معین با اشاره به اینكه بیماری آسم، درمان قطعی ندارد، گفت:‌ این بیماری در صورت رعایت تمامی نكات از سوی فرد بیمار و خانواده، قابل كنترل است به گونه ای كه فرد مبتلا می تواند یك زندگی طبیعی داشته باشد.
وی در ادامه به دلایل بروز بیماری های غیر واگیر از جمله آسم اشاره كرد و گفت:‌ سیگار و مصرف انواع دخانیات از جمله استفاده از قلیان، سهم بسزایی در افزایش این بیماری در كشور دارد و متاسفانه در سال های اخیر، شاهد افزایش گرایش نوجوانان و زنان به مصرف دخانیات هستیم.
معین به انجام پژوهش های مركز طبی اطفال اشاره كرد و افزود: براساس این پژوهش ها، ناآگاهی والدین، خانواده و بیمار در عدم كنترل مناسب بیماری آسم موثر بوده است.
رییس مركز تحقیقات ایمونولوژی و آلرژی مركز طبی اطفال، آموزش، تشخیص درست و داروهای مناسب را برای كنترل و كاهش عوارض بیماری آسم مهم دانست.
معین به تدوین راهنمای ملی آسم  در كشور اشاره كرد و گفت:‌این راهنما در شمارگان قابل توجهی منتشر و در اختیار پزشكان ومتخصصان در سراسر كشور قرار گرفت.
وی افزود: در این راهنما، شیوه پیشگیری، تشخیص و درمان این بیماری ارایه شده تا متخصصان بیماری های تنفسی و پزشكان عمومی ضمن دستیابی به یك وحدت رویه در این زمینه، با آخرین دستاوردهای علمی آشنا شوند.
معین، راه اندازی واحد ثبت نام بیماری آسم كودكان ایران را از دیگر برنامه های موثر برای شناسایی و ارتباط با كودكان آسمی كشور عنوان كرد و افزود: ‌این مركز ضمن كمك به بیماران و ارتباط مستمر با آنان، می تواند منبع خوبی برای آمار و اطلاعات در این زمینه محسوب شود.
*** تغییر جوی جهان و تاثیرات آن بر بیماری های تنفسی
رییس كمیته كشور آسم و آلرژی در ادامه به تغییرات آب و هوایی و جوی در جهان اشاره كرد و ادامه داد: تجمع گازهای گلخانه ای كه ایران نیز از جمله كشورهای پیشرو در تولید این گاز محسوب می شود موجب بروز تغییرات شدید جوی در جهان شده است و كشور ما نیز از تبعات این بحث به دور نمانده است.
وی شروع فصل گرما از ماه های دی و بهمن در كشور را عاملی برای توسعه ماه های گرد افشانی گیاهان در كشور دانست.
رییس كمیته كشور آسم و آلرژی كه مطالب خود را در قالب مقاله ای با عنوان چالش های كنترل آسم و بیماری های مزمن تنفسی در ایران ارایه می داد، افزود:‌ براساس آمار سازمان جهانی بهداشت، بیماری های قلبی - عروقی، افسردگی، تصادفات جاده ای، سكته مغزی و بیماری های تنفسی، مهم ترین عوامل مرگ و میر در جهان محسوب می شود، این درحالی است كه درسال های اخیر بیماری های تنفسی رتبه سوم جهان را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به اینكه 49 درصد بیماری ها در سطح جهان به بیماری های واگیر و عفونی اختصاص داشت، افزود: براساس آمارهای اخیر بیش از 50 درصد بیماری ها در جهان به بیماری های غیر واگیر ارتباط دارد و این آمار بیشتر مربوط به كشورهای جهان سوم و درحال توسعه است.
معین، رژیم غذایی نامناسب، مصرف دخانیات، كمی تحرك و فعالیت های جسمانی و افزایش گرایش به مصرف الكل را از مهم ترین عوامل بروز بیماری های غیر واگیر عنوان كرد.
وی گفت: افزایش فعالیت های جسمانی به ویژه در مدارس و خانواده ها، كاهش مصرف فست فود ها - غذاهای آماده - به دلیل كالری و چربی بالا و آموزش نه گفتن به وسوسه برای مصرف دخانیات و الكل در میان گروه سنی نوجوان و جوان می تواند در صد قابل توجهی از ابتلا به بیماری های غیر واگیر را كاهش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha