شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸
کد خبر: 273230

استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ۳۰۰ قلم دارو در کشور نیاز به تجویز پزشک ندارد و بدون نسخه در داروخانه‌ها ارائه می‌شود.

۳۰۰ قلم دارو بدون نسخه ارائه می‌شود

سلامت نیوز:  استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ۳۰۰ قلم دارو در کشور نیاز به تجویز پزشک ندارد و بدون نسخه در داروخانه‌ها ارائه می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، خیرالله غلامی روز شنبه در یک نشست خبری افزود: در کشور ما بسیاری از داروهای بدون نسخه نیز تحت پوشش بیمه هستند، در حالی که بیمه باید به داروهای مهم و حیاتی تعلق گیرد. بسیاری از کشورهای دنیا، داروهای بدون نسخه در سوپرمارکت ها عرضه می‌شود.

او گفت: در کشور ما مردم بی‌پروا دارو مصرف می‌کنند یا اینکه از مصرف دارو می‌ترسند، در حالی که باید به آنها آگاهی دهیم هر دارویی فقط باید زیرنظر داروساز یا پزشک تایید و مصرف شود.

رئیس دهمین همایش داروسازی بالینی افزود: پزشک و داروساز باید دارویی را که برای بیمار تجویز می‌کنند، مطابق با بیماری، خوب بشناسد تا بیمار دچار عوارض مختلف نشود.

غلامی بهای دارو را در کشور ارزان دانست و ادامه داد: ایران در مقایسه با کشورهای مختلف دارو را ارزان به مردم عرضه می‌کند و داروهای ایرانی اثربخشی و کیفیت بالایی دارند.

او با اشاره به اینکه فرمولاسیون هر دارویی ممکن است، متفاوت باشد، اضافه کرد: به عنوان مثال ممکن است بیمار دچار فشارخون بالا یک داروی خارجی مصرف کند و در صورت دسترس نبودن این دارو، فقط داروی مشابه ایرانی بخورد و بگوید تاثیری در بهبود بیماری نداشته و این به دلیل آن است که فرمولاسیون دارو کمی متفاوت بوده است.

غلامی خاطرنشان کرد: در مورد داروی خارجی تولید آمریکا و اروپا نیز ممکن است فرمولاسیون آن دارو کمی متفاوت باشد.

او با اشاره به اینکه مردم باید آگاهانه دارو را مصرف کنند، گفت: آنها نباید به هنگام احساس هر دردی هر دارویی که اطرافیان معرفی می‌کنند، مصرف کنند. برای افزایش سطح آگاهی مردم در دهمین همایش داروسازی بالینی، به نحوه صحیح مصرف دارو پرداخته می‌شود.

جمشید سلام زاده رئیس انجمن داروسازان بالینی ایران نیز در این نشست به علم دارودرمانی اشاره کرد و گفت: تحقیقات علم دارودرمانی در کشور آغاز شده و ۹۹ و یک دهم درصد نقشه ژنتیکی انسان‌ها مثل هم است و تنها در ۹ دهم درصد شاهد اختلاف ژنتیکی در انسان هستیم و همین مقدار اندک برای استفاده از علم دارودرمانی شخصی شده حائز اهمیت است. با استفاده از همین اختلاف ژنتیکی، می‌توان داروهایی را بر اساس ژن هر فرد تجویز کرد.

او گفت: به نظر می‌رسد پرونده ژنوم انسانی در کنار پرونده الکترونیک سلامت افراد، قرار بگیرد تا بتوان روند درمان را با موفقیت بیشتری پیش برد و همه دستگاه ها و افراد باید در زمینه اهمیت این برنامه توجیه شوند، ضمن اینکه ضرورت دارد زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری آن نیز فراهم شود تا چنین هدفی به مرحله اجرا برسد.

دهمین همایش داروسازی بالینی ایران با شعار دارودرمانی ۲۹ تا ۳۱ خرداد سال جاری با حضور اساتید و صاحب‌نظران برجسته در سالن همایش‌های رازی تهران برگزار و در این همایش ۵۰ سخنرانی در قالب هشت پنل جامع و ۳۴ کارگاه عمومی که متخصصان داروسازی بالینی در آن حضور دارند، برپا می‌شود.

۱۷۲ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال که ۱۶۲ مقاله آن پذیرفته شده است و ۱۳۸ مقاله در دو روز برگزاری همایش ارائه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha