قبل از این که به علل یبوست نوزادان برسیم، مهم است که بدانید که اغلب نوزادان شیرخوار مشکل یبوست ندارند ولی گاهی عواملی موجب یبوست نوزادان می شود.

یبوست نوزادان چه دلیلی دارد و چطور درمان می شود

سلامت نیوز:  قبل از این که به علل یبوست نوزادان برسیم، مهم است که بدانید که اغلب نوزادان شیرخوار مشکل یبوست ندارند ولی گاهی عواملی موجب یبوست نوزادان می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سیمرغ، یکی از دلایل گریه و ناراحتی کودکان یبوست است. در این مقاله به شما می گویی که علت یبوسنت نوزادان چیست و چطور می توانید ناراحتی او را از بین ببرید.

عدم رشد کامل بافت روده نوزادا یکی از علل اصلی یبوست است. یبوست مشکلی رایج در کودکان است در واقع یکی از دلایل اصلی مراجعه به پزشک کودکان ، یبوست است. 0.3 تا 8 درصد کودکان از یبوست رنج می برند.

اگرچه تعریف دقیقی از یبوست نوزادان وجود ندارد ولی به عنوان یک قاعده کلی تحت شرایط زیر می گوییم یک کودک یبوست دارد :

حرکت روده روزانه آن ها کاهش میابد، بعضی از کودکان چهار یا 5 بار در روز بیرون روی دارند در حالی که دیگران یک بار در روز یا حتی هر دو تا سه روز یک بار بیرون روی دارند.

کودک هنگام مدفوع کردن دچار مشکل می شود و مدفوعش سفت است.

کودک موقع مدفوع کردن دچار درد می شود.

مدفوع تکه تکه

وجود گاز و نفخ

تنها زمانی می توانید یبوست نوزاد را درمان کنید که علت آن شناخته شده باشد.

علل احتمالی یبوست نوزادان

قبل از این که به علل یبوست نوزادان برسیم، مهم است که بدانید که اغلب نوزادان شیرخوار مشکل یبوست ندارند. در واقع آن ها اغلب چندین بار در روز بیرون روی دارند و برخی پس از هر بار شیر خوردن، عمل دفع را انجام می دهند. مدفوع آن ها به طور کلی مایع و بسیار نرم و به رنگ زرد و نارنجی است.

ولی برخی موارد می تواند منجر به یبوست نوزاد شود از جمله :


علت یبوست نوزادان : فرمول شیر خشک

برخ یاز کودکان ممکن است در پاسخ به پروتئین موجود در فرمولاسیون شیر خشک دچار یبوست شوند. نوزادانی که از شیر خشک استفاده می کنند 4.5 برابر بیشتر از نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، به یبوست مبتلا می شوند.

تغییر شیر خشک هم می تواند برای نوزادتان مشکل اسجاد کنید. شما می توانید فرمون مناسب برای یبوست را در بازار پیدا کنید یا با مشورت پزشکتان بهترین فرمول شیر خشک را که تمام نیازهای بدن کودکتان راتامین کند انتخاب کنید.


علت یبوست نوزادان : تغذیه مکمل

یکی دیگر از علل یبوست در نوزادان شروع تغذیه مکمل برای نوزاد شیرخوار است. اضافه کردن مواد غذایی جدید می تواند باعث یبوست شود حتی با وجودی که کودک در ماه های اول هنوز غذای جامد زیادی مصرف نمی کند.

به یاد داشته باشید که باید میوه ها و سبزیجات را در رژیم غذایی کودکتان قرار دهید. توصیه های متخصص اطفال را برای پیشگیری از یبوست و آلرژی غذایی دنبال کنید.


علت یبوست نوزادان : از پوشک گرفتن


از پوشک گرفتن نوزادان یکی از دلایل اصلی یبوست است. برخی از کودکان زمانی که از پوشک گرفته می شوند دچار یبوست می شوند. استرس و عدم تمایل به مدفوع کردن در دستشویی میتواند دلیل یبوست کودکان باشد.


علت یبوست نوزادان : کم آبی

زمانی که تغذیه تکمیلی کودک را شروع می کنید باید به اندازه کافی به او آب بدهید برخی نوزادان به دلیل این که مصرف شیرشان کم شده و آب کم تری به بدنشان می رسد دچار کم آبی و در نتیجه یبوست می شوند. اگر کودک آب کافی مصرف نکند مدفوعش سفت تر شده و بیرون روی سخت تری خواهد داشت حتی ممکن است دچار زخم در ازراف مقعد شود.


مشکلات پزشکی عامل یبوست نوزادان

جدی ترین مشکلات پزشکی که باعث یبوست در نوزادان می شود عبارتند از :

یکی از علایم بوتولیسم که توسط باکتری بوتولیوم ایجاد میشود و خطر بالقوه مرگ برای کودک دارد ، یبوست است.

کم کاری تیروئید مادرزادی

اختلالات متابولیک

حساسیت غذایی

چطور یبوست نوزاد را درمان کنید

برخی تکنیک های ماساژ می تواند به دفع کودک کمک کند. به آرامی شکم کودک را با فشار خیلی کم ماساژ دهید. ماساژ به بهبود ترشحات روده کمک می کند.

کودکتان را به حرکت تشویق کنید. هر حرکتی می تواند باعث بهبود ترشحات معده شود.

اگر تغذیه تکمیلی را شروع کرده اید سبزیجات، میوه ها و فیبر را به رژیم غذایی کودک اضافه کنید.

به مقدار کافی به اوو آب بدهید تا بدنش هیدراته بماند

علل یبوست نوزادان بسیار متغیر است و گاهی اوقات تشخیص ان بسیار دشوار می شود و بهترین کار مراجعه به پزشک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha