سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۷
کد خبر: 27325

استفاده از لوازم آرایشی و مواد محافظت كننده پوست، بخشی از عادات نظافتی و آرایشی روزانه برخی افراد است، اما مصرف مداوم به ویژه نوع نامرغوب و غیر استاندارد آن، باعث بروز سرطان و حساسیت های پوستی می شود.

سلامت نیوز : استفاده از لوازم آرایشی و مواد محافظت كننده پوست، بخشی از عادات نظافتی و آرایشی روزانه برخی افراد است، اما مصرف مداوم به ویژه نوع نامرغوب و غیر استاندارد آن، باعث بروز سرطان و حساسیت های پوستی می شود.
 
بر اساس گزارش های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، سالانه بالغ بر یك میلیارد ریال لوازم آرایشی در ایران استفاده می‌شود كه بسیاری از این لوازم از طریق قاچاق وارد كشور شده و به خاطر غیراستاندارد و تقلبی بودن آن، موجب بروز عوارض جسمی و صدمات پوستی و بیماری‌های مختلفی از جمله آلرژی پوست، زخم‌های پوستی و سرطان در افراد می‌شود.
متخصصان پوست بر این باور هستند، با توجه به وجود بیش از 800 تركیب شیمیایی سمی و عصبی در مواد آرایشی و عطرهای صنعتی، استفاده مداوم از لوازم آرایشی موجب جذب سالانه دو كیلو و 500 گرم مواد شیمیایی به بدن می‌شود.
به گفته آنان، اغلب زنان بیش از 20 نوع مارك مختلف لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می‌كنند كه این موضوع موجب افزایش خطرات ناشی از مصرف این نوع مواد می شود و تحقیقات نشان می‌دهد كه مواد آرایشی می‌تواند به رشد سلول‌های سرطانی كمك فراوانی كند.
همچنین پژوهش های اخیر سازمان مبارزه با سرطان آمریكا نشان می دهد، زنانی كه بیشتر از مواد آرایشی استفاده می كنند، سرطان پیشرفته‌تر و طول عمر كمتری دارند.
دكتر صدیقه فراهانی  یك متخصص پوست و مو در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: لوازم آرایش حتی مرغوب‌ترین نوع آن با بستن منافذ پوست، محیط مناسبی را برای رشد میكروب‌ها فراهم می‌آورد.
وی افزود: ایجاد جوش‌، حساسیت و قرمزی، رشد میكروب‌ها و لك از عوارض استفاده از لوازم آرایشی است كه استفاده مداوم از آن می‌تواند باعث پیری زودرس پوست شود.
فراهانی با بیان اینكه حتی لوازم آرایشی مرغوب و استاندارد نیز عوارض گسترده‌ای را برای پوست ایجاد می‌كند، ادامه داد: مواد اولیه لوازم آرایشی ارزان قیمت و غیر اورجینال، غیر بهداشتی است و سودجویان با افزودنی‌های غیر مجاز و انواع چربی‌ها، این مواد را می‌سازند.
وی تصریح كرد، به منظور كاهش عوارض پوستی و حفظ سلامت و زیبایی، به افراد توصیه می‌شود حداقل از لوازم آرایشی معتبر و با برچسب وزارت بهداشت استفاده كنند.
فراهانی با اشاره به اینكه كرم‌های استاندارد رنگی می‌تواند جایگزین مناسبی برای كرم پودر ها باشد، تصریح كرد، كرم ضد آفتاب جز لوازم آرایشی محسوب نمی‌شود ولی متخصص پوست و مو با بررسی نوع پوست بیمار می‌تواند یك كرم ضدآفتاب با درصد مناسبی رنگ تجویز كند تا آسیب كمتری به پوست وارد شود.
دكتر مسعود داوودی  متخصص پوست و مو و استاد دانشگاه علوم پزشكی بقیه الله اعظم(عج) نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: احساس سوزش در محلی كه ماده آرایشی استفاده شده، شایع‌ترین شكایات مصرف ‌كنندگان است.
وی، قرمزی، تورم، خارش و تاول‌های آبدار ،كهیر، عفونت پوست، عفونت ریشه مو، تغییر رنگ پوست، آكنه (جوش‌های غرور جوانی)، تغییر رنگ و صدمه به ناخن و مو را از عوارض استفاده مكرر از لوازم آرایشی عنوان كرد.
داوودی با بیان اینكه عطرها و مواد خوشبوكننده، شایع‌ترین علت ایجاد حساسیت پوستی در مواد آرایشی (حتی مرغوبترین انواع آن) است، گفت: با توجه به قدمت برخی از كارخانجات خارجی در تولید مواد معطر و ادكلن و ناتوانی كارخانجات داخلی در رقابت با محصولات خارجی، این مواد مهمترین اقلام بهداشتی و آرایشی قاچاق شده در كشور است.
دكتر محسن باستانی  متخصص پوست و مو نیز گفت :خطر حساسیت‌زایی رنگ‌های مو حتی در بهترین مارك‌ها وجود دارد، به همین خاطر توصیه می‌شود كه افراد قبل از استفاده از هر رنگ مویی، حتما آزمایش پوست انجام دهند و در صورت عدم ایجاد حساسیت اقدام به مصرف آن محصول كنند.
این متخصص پوست و مو با بیان اینكه مصرف مواد حاوی رنگدانه‌ همچون رژ لب و رژگونه باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی می شود، اظهار داشت : كرم‌های گریم نیز به دلیل مانع شدن از تنفس پوست و میزان بالای مواد شیمیایی داخل آن، كرم‌های پرضرری بوده كه مصرف آن عوارض بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha