سخنگوی شورای نگهبان از رد لایحه اعطای تابعیت ایران به فرزندان زنان ایرانی و مردان خارجی و حمایت از اطفال و نوجوانان خبرداد که با واکنش بسیاری از موافقان این طرح‌ها مواجه شد.

کودکان بی‌هویت عامل افزایش آسیب‌های اجتماعی

سلامت نیوز:سخنگوی شورای نگهبان از رد لایحه اعطای تابعیت ایران به فرزندان زنان ایرانی و مردان خارجی و حمایت از اطفال و نوجوانان خبرداد که با واکنش بسیاری از موافقان این طرح‌ها مواجه شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،باید در نظر داشت که نادیده‌گرفتن آینده فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی می‌تواند یکی دیگر از پیامدهای منفی رد لایحه مورد نظر باشد، چراکه باید به خاطر داشت که در سایه رد لایحه اعطای تابعیت ایران به فرزندان زنان ایرانی و مردان خارجی آینده کودکان حاصل از این ازدواج نیز تا حد زیادی تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت.

امان‌ا... قرایی‌مقدم  در رابطه با رد این لایحه می‌گوید: متاسفانه با رد این لایحه آینده این فرزندان دستخوش تغییرات منفی بسیاری خواهد شد که این می‌تواند زمینه‌ساز بروز آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی بسیاری نیز شود.

او تصریح می‌کند که رد این لایحه خود می‌تواند آسیب‌هایی را به جامعه وارد کند، چراکه این کودکان به دلیل نداشتن هویت و یا شناسنامه خود می‌توانند بیشتر از دیگران در بستر آسیب‌ها قرار بگیرند. قرایی‌مقدم بیان می‌کند:

پرورش کودکان بی‌هویت حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی خود می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را برای آنها رقم بزند، چراکه نداشتن هویت باعث ایجاد تبعیض میان این کودکان و افراد دیگر خواهد شد. به عبارت ساده‌تر باید در نظر داشت که نداشتن هویت می‌تواند عاملی برای عدم استفاده از امکانات لازم باشد که این خود حتی در تعلیم و تربیت استفاده از خدمات درمانی و مواردی از این تصمیم بسیار تاثیرگذار است.

وی اذعان داشت: هر چند طی چندسال اخیر بنا به دستور مقام معظم رهبری شاهد تحصیل این کودکان هستیم اما باید در نظر داشت که تحصیل به‌تنهایی برای این کودکان کفایت نمی‌کند. به عبارت بهتر این کودکان امروزه نیازمند خدمات و امکانات بیشتری هستند که به دلیل نداشتن هویت متاسفانه از آن محروم هستند.

این جامعه‌شناس در پاسخ به اینکه رد لایحه تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی نشان از تبعیض جنسیتی نیست، می‌گوید: کودکان بی‌هویت بیشتر از دیگران می‌توانند در معرض آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی قرار بگیرند، هر چند این کودکان می‌توانند زمینه‌ساز بروز آسیب‌های اجتماعی نیز باشند.

مسائل امنیتی

باید در نظر داشت که یکی از مهم‌ترین دلایل عدم موافقت شورای نگهبان با طرح مذکور وجود مسائل امنیتی است اما باید در نظر داشت که انتظار می‌رود موانع جدی برای ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در نظر گرفته شود هرچند بسیاری از این ازدواج‌ها به‌صورت غیرقانونی و غیررسمی انجام می‌شود اما حال که مهم‌ترین دلیل مخالفت شورای نگهبان، مسائل امنیتی است شاید بهتر است که موانع جدی و بیشتری برای ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی نیز اندیشیده شود.


لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهور نیز تصویب این قانون را یک نیاز جدی دانست. وی درباره ایراد مخالفان به مسائل امنیتی این لایحه گفت: در این اعطای تابعیت مسائل امنیتی موضوعیتی ندارد، چون می‌خواهیم برای تابعیت فرزندان حاصل ازدواج زن ایرانی با مرد غیرایرانی با سن کمتر از ۱۸سال اقدام کنیم که مساله امنیتی ندارد. آمار رسمی و دقیقی درباره تعداد این ازدواج‌ها در کشور وجود ندارد اما برخی منابع این ازدواج‌ها را حدود 150هزار مورد برآورد کرده‌اند.

همچنین آمارها درباره تعداد فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی متفاوت است. برخی تعداد این فرزندان را 500هزار نفر می‌دانند و برخی همچون طیبه سیاوشی نماینده تهران «کودکان فاقد هویت و بدون شناسنامه» در کشور را یک میلیون نفر اعلام می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha