همه چیز به‌سرعت و البته توانایی شما در بهبود حالش بستگی دارد. اگر دوره‌های کمک‌های اولیه را گذرانده باشید، می‌توانید تا رساندن مصدوم به درمانگاه، احتمال خطر را پایین بیاورید. اما اگر اطلاعاتتان در مورد کمک‌های اولیه، چیزی جز شنیده‌های قدیمی و مبهم باشد هم بعید است که دست روی دست بگذارید و کاری برای فرد مقابلتان نکنید.

هفت اشتباه رایج در امدادرسانی؛ مصدوم را به کشتن ندهید!

سلامت نیوز: همه چیز به‌سرعت و البته توانایی شما در بهبود حالش بستگی دارد. اگر دوره‌های کمک‌های اولیه را گذرانده باشید، می‌توانید تا رساندن مصدوم به درمانگاه، احتمال خطر را پایین بیاورید. اما اگر اطلاعاتتان در مورد کمک‌های اولیه، چیزی جز شنیده‌های قدیمی و مبهم باشد هم بعید است که دست روی دست بگذارید و کاری برای فرد مقابلتان نکنید.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، ما در این مطلب، در مورد برخی از اشتباهات رایج در امدادرسانی با شما صحبت می‌کنیم. اشتباهاتی که بعید نیست، خودتان هم پیش از این انجامشان داده باشید یا با تکرار کردنشان، فرد دیگری را به دردسر انداخته باشید.
 
خون‌دماغ که می‌شوید سرتان را به عقب می‌گیرید؟
شما تنها نیستید. خیلی از آدم‌ها درست مانند شما تصور می‌کنند که راهِ بند آوردن خون‌ریزی بینی، گرفتن سر به سمت عقب است. اما باور کنید این روش نه‌تنها کمکی به بند آمدن خون‌ریزی نمی‌کند، بلکه خطر واردشدن خون به اندام‌های داخلی بدنتان را بالا می‌برد.
خون‌ریزی بینی اگر به‌دلیل آلرژی یا خشکی هوا اتفاق افتاده باشد، احتمالا تا گذشت ۱۰دقیقه بند می‌آید. اما اگر این اتفاق نیفتاد، با قراردادن گاز استریل در بینی، وضعیت را کنترل کنید و خودتان را به مراکز درمانی برسانید.
 
روی سوختگی وازلین می‌مالید؟
نه یخ، نه خمیردندان و نه کرم‌های چرب‌کننده، هیچ‌کدام نمی‌توانند به بهبود سوختگی کمک کنند.
 اگر دچار این آسیب شده‌اید، ناحیه دچار سوختگی را زیر آب سرد بگیرید و بعد از کمی آرام شدن، آن را با گاز استریل به آرامی ببندید و به مراکز درمانی بروید.
 
مصدوم را فورا بغل می‌کنید
دوستی که در مسابقه فوتبال آسیب دیده یا عابری که با برخورد اتومبیل زمین خورده را بی‌هوا بغل نکنید. درست است که به‌موقع رسیدن به مراکز درمانی اهمیت زیادی دارد، اما اگر دچار آسیب‌دیدگی استخوانی یا پارگی تاندون و... شده باشد، ممکن است با یک حرکت اشتباه، شدت آسیب چندبرابر شود و حتی با خطر قطع نخاع روبه‌رو شود.
بهترین کار این است که فورا با اورژانس تماس بگیرید و مسئولیت حرکت دادن مصدوم را برعهده کادر درمانی قرار دهید.
 
روی زخم تف می‌کنید؟
زخمی که رویش آلودگی مشاهده می‌شود را با آب دهانتان تمیز می‌کنید؟ اصلا می‌دانید با این روش ممکن است احتمال عفونت زخم را بالا ببرید؟ آب دهان شما پر است از باکتری‌هایی که قرار داشتن آن‌ها در دستگاه گوارش خطری را ایجاد نمی‌کند.
 اما همین باکتری‌ها وقتی به زیر پوست شما وارد شوند، می‌توانند دردسرهای زیادی به‌بار بیاورند.پس زخم را تنها با آب تمیز بشویید، با گاز استریل بپوشانید و برای پانسمان درست به نزدیک‌ترین کلینیک بروید.
 
تنها با دیفن‌هیدرامین با آلرژی مبارزه می‌کنید؟
فرزند یا دوستتان به ماده غذایی خاصی حساسیت شدید نشان داده و شما با یک قاشق «دیفن‌هیدرامین» می‌خواهید همه چیز را درست کنید؟ شاید این دارو به کنترل برخی از نشانه‌های آلرژی کمک کند، اما در همه موارد نمی‌تواند موثر باشد.  برای کنترل برخی از انواع و درجات آلرژی، به داروهای جدی‌تری مثل «اپی‌نفرین» نیاز است.اگر فرد مقابلتان با خس‌خس سینه، بثورات پوستی، ضعف، تورم لب‌ها و تنگی‌نفس روبه‌رو شده، به‌جای خوددرمانی، فورا به بیمارستان بروید. تورم مجاری تنفسی و اندام‌های داخلی می‌تواند او را به کشتن بدهد.
 
درد شکستگی را با حوله گرم آرام می‌کنید؟
هرگز با حوله آب گرم درد کسی که دچار شکستگی یا آسیب‌های مشابه‌شده را آرام نکنید. با گرم‌کردن ناحیه آسیب‌دیده، جریان خون سریع‌تر شده و ممکن است مشکلی به مشکلات فرد آسیب‌دیده اضافه شود.
 متخصصان معتقدند، در چنین مواقعی سرد نگه‌داشتن ناحیه، راه‌حل بهتری است، اما اگر نمی‌دانید دقیقا چه اتفاقی برای او افتاده، انجام ندادن هیچ کار اضافه‌ای را به انجام کمک اشتباه ترجیح دهید.
 
شی‌ء خارجی را از چشمتان در می‌آورید؟
اگر شیئی به چشمتان وارد شده، فورا به یک مرکز درمانی بروید. تلاش برای درآوردن آن، ممکن است جراحت را شدید‌تر کند و آسیب دائمی به همراه داشته باشد. سعی کنید در این شرایط چشم‌تان را به جهات مختلف نچرخانید و فورا سراغ یک متخصص بروید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha