سلامت نیوز : تخصص بیهوشی كه از آن به عنوان پراسترس ترین حرفه پزشكی یاد می شود بیش از سایر تخصص های پزشكی با جان انسان ها سر و كار دارد، هر بی دقتی در این شغل می تواند به بهای جان افراد تمام شود.
 
ریسك پذیری در حرفه بیهوشی تا آنجاست كه به گفته پزشكان، مسبب اولیه حدود 80 درصد مشكلات و اتفاقات رخ داده در عمل های جراحی، بیهوشی است.
گاهی تزریق آمپول بیهوشی در برخی از بیماران، آن ها را به كما می برد و ممكن است در نهایت به مرگ او ختم شود. این موضوع بیانگر حساسیت این حرفه است؛ حرفه ای كه متخصصان آن از وضعیت شغلی خود رضایت چندانی ندارند و این امر می تواند در عملكرد آنان تاثیرگذار باشد.
گروهی از متخصصان بیهوشی در گفت و گو با ایرنا به بیان مهمترین چالش های حرفه خود پرداختند.
مینا سبویی به ایرنا می گوید: هنوز تخصص بیهوشی مانند سایر تخصص های پزشكی، جایگاه خود را پیدا نكرده است و گروه های دیگر پزشكی مانند جراح، ارتوپد، متخصصان زنان و زایمان و متخصصان چشم در كار متخصصان بیهوشی مداخله می كنند.
وی می افزاید: برای مثال آنان به متخصصان بیهوشی امر می كنند كه بیمار باید از چه ناحیه ای بی حس شود درحالی كه این وظیفه و تخصص متخصصان بیهوشی است.
او خاطرنشان می كند، مداخله گروه های پزشكی دیگر در حیطه وظایف متخصصان بیهوشی بیشتر در شهرهای كوچك رخ می دهد.
این پزشك متخصص بیهوشی یادآور می شود، متخصصان بیهوشی هیچگاه در حیطه وظایف متخصصان دیگر وارد نمی شوند اما بقیه متخصصان فكر می كنند كه متخصصان بیهوشی باید زیردست آنان كار كنند.
یكی دیگر از متخصصان بیهوشی كه خواست نامش ذكر نشود به خبرنگار ایرنا می گوید: در این حرفه باید درمدت زمانی در حد ثانیه، تصمیم گرفت و شغل پراسترس و حساسی است اما تعرفه ای كه به جراحان بابت عمل جراحی پرداخت می شود بیشتر از متخصصان بیهوشی است.
وی می افزاید: از سوی دیگر سازمان های بیمه گر، پرداخت حق بیمه مربوط به حرفه متخصصان بیهوشی را تا 40 درصد می پذیرند درحالی كه طبق آمارها، میزان شكایت از متخصصان بیهوشی بیش از سایر حرفه های پزشكی است.
ثنا راسخی پور‌ یكی دیگر از متخصصان بیهوشی به خبرنگار ایرنا می گوید: كارانه ای كه بیمارستان ها برای متخصصان مختلف در نظر می گیرند، یكسان نیست.
وی خاطرنشان كرد، بیمارستان ها به تمام متخصصان بجز متخصصان بیهوشی، 70 درصد كارانه پرداخت می كنند.
راسخی پور ادامه می دهد: این درحالی است كه سایر متخصصان مانند متخصصان زنان و زایمان غیر از بیمارستان، دارای مطب و محل درآمد دیگری نیز هستند اما متخصصان بیهوشی فقط در بیمارستان ها، فعالیت دارند و به صورت شبانه روزی در كنار تمام تخصص ها در عمل های جراحی شركت می كنند.
به گفته وی، گاهی یك متخصص بیهوشی باید تمام خدمات بخش های ارولوژی، اورژانس و بخش مراقبت های ویژه را با هم انجام دهد.
یكی دیگر از متخصصان بیهوشی كه خواست نامش ذكر نشود نیز به خبرنگار ایرنا می گوید: گاهی یك متخصص بیهوشی، چند بیمارستان در یك منطقه را پوشش می دهد و حتی با دادن درصدی به تكنسین ها، مانع از فعالیت تازه كارها در این بیمارستان ها می شوند.
وی می افزاید: این امر به ویژه در بیمارستان های بخش خصوصی مشاهده می شود، از یك سو دانشگاه های علوم پزشكی اقدام به پذیرش رزیدنت (دانشجو) بیهوشی می كنند و از سوی دیگر این متخصصان پس از دانش آموختگی، بیكار می مانند.
مدیركل دفتر ارزیابی فناوری و تدوین استاندارد و تعرفه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی درباره پایین بودن تعرفه های متخصصان بیهوشی به خبرنگار ایرنا می گوید: تعرفه خدمات بیهوشی نسبت به متخصصان جراحی به ویژه در بخش خصوصی، بسیار پایین است و به تدریج افزایش می یابد.
علیرضا اولیایی منش می افزاید: در نظر است نسبت تعرفه های متخصصان بیهوشی در بخش خصوصی به سقف تعرفه های متخصصان بیهوشی در بخش دولتی كه 60 درصد است، برسد.
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز می گوید: رشته بیهوشی و مراقبت های ویژه از پراسترس ترین رشته های پزشكی است چراكه كار متخصصان این رشته به گونه ای است كه با جان بیماران سر و كار دارد.
حسن امامی رضوی می افزاید: بنابراین متخصصان این رشته ها باید مورد حمایت های مراقبتی قرار گیرند كه توجه به ساعات كار آنان، یكی از این حمایت ها است.
وی ادامه می دهد: برای هر هشت تخت مراقبت های ویژه باید یك متخصص مقیم در بخش حضور داشته باشد و هزینه های كار او نیز باید پرداخت شود.
امامی رضوی خاطرنشان می كند، درصورتی كه مراكز درمانی به تعهدات خود در زمینه پرداخت این هزینه ها عمل نكنند، اقدام های پیگیرانه و اجرایی در این زمینه انجام خواهد شد.
سیدشهاب الدین صدر رییس سازمان نظام پزشكی كشور نیز بارها در سخنرانی های گوناگون از تمام گروه های پزشكی خواسته است تا به شرح وظایف و اختیارات در محدوده كاری خود مقید باشند و حد و مرزهای شغلی را رعایت كنند.
وی خاطر نشان كرد، مسئولیت های حرفه ای باید براساس آموزش و مهارت های كسب شده رعایت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha