دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵
کد خبر: 273302

نور خورشید نقش محوری در حیات روی زمین دارد و در درمان برخی بیماری‌های التهابی از قبیل پسوریازیس عامل کلیدی به حساب می‌آید.

روش درمانیِ موثر برای پسوریازیس

سلامت نیوز:نور خورشید نقش محوری در حیات روی زمین دارد و در درمان برخی بیماری‌های التهابی از قبیل پسوریازیس عامل کلیدی به حساب می‌آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، پسوریازیس یک بیماری شایع خودایمنی است که موجب می‌شود سلول‌های پوستی به سرعت تکثیر شوند. با گذشت زمان این سلول‌های مازاد به شکل لکه‌های قرمز و ضخیم موسوم به پلاک درآمده که با خارش، درد و ظاهری ناخوشایند همراه هستند.

پلاک‌های پسوریازیس اغلب در اطراف آرنج، زانو، پا، کمر، صورت و کف دست‌ها مشاهده می‌شوند. درصورتیکه این بیماری درمان نشود علائم آن پیشرفت کرده و این امکان وجود دارد که پلاک‌ها به تمام نقاط بدن گسترش پیدا کنند.

از دیگرعلائم پسوریازیس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- خشکی پوست که موجب ترک خوردگی یا خونریزی می‌شود

- درد و احساس حساسیت و سوختگی در اطراف لکه‌ها

- درد و ورم مفاصل

بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود ۱۲۵ میلیون نفر از مردم جهان به این بیماری مبتلا هستند. هرچند، تمامی موارد پسوریازیس مشابه یکدیگر نیستند و پسوریازیس اریترودرمیک، پلاکی، پوسچولار و خالدار از انواع این بیماری پوستی به حساب می‌آیند.

کارکرد نور درمانی در بیماری پسوریازیس

از سال‌ها قبل افراد به دنبال بهترین روش برای درمان پسوریازیس بوده‌اند و در حال حاضر انواعی از داروها در بازار موجود است که اثربخشی آن‌ها مورد تایید قرار گرفته است. اما از جمله روش‌های درمانی نسبتا ساده که از بیش از صد سال قبل وجود داشته و درصورتیکه به درستی استفاده شود همچون داروهای گران و بیولوژیک موثر است می‌توان به نور درمانی اشاره کرد.

در روش نور درمانی پرتوهای کنترل و هدایت شده از طیف نور به منظور نفوذ در پلاک‌ها و کاهش التهاب استفاده می‌شود که به بدن در جهت پاکسازی پلاک‌ها کمک می‌کند.

به گفته متخصصان در این روش درمانی زمانیکه بیمار برای مدت زمان مشخصی در معرض نور قرار می‌گیرد علائم بیماری به میزان قابل توجهی بهبود پیدا می‌کند چرا که با روش نور درمانی برای پسوریازیس واکنش ایمنی در پوست تنظیم شده و باعث می‌شود سرعت تکثیر سلول‌ها و واکنش‌های التهابی در پوست کند شود.

همچنین نور درمانی در برخی مواقع در بیماری‌هایی همچون درماتیت تماسی، اگزما، یک نوع عفونت پوستی و آکنه شدید کاربرد دارد.

به گفته محققان انواع مختلفی از نور درمانی وجود دارد که هر کدام با مضرات و فوائد خاص خود همراه است و شامل اشعه UVB، درمان‌های لیزری، نور خورشید و اشعه UVA می‌شوند. هرچند تمام این روش‌ها باید با تجویز و تحت نظر پزشک معالج مورد استفاده قرار بگیرد.

تاثیر ۷۵ درصدی نور درمانی در مبتلایان به پسوریازیس

نتایج برخی از بررسی‌ها حاکی از آن است که درمان بیماران مبتلا به نوع خفیف پسوریازیس در ۷۵ درصد موارد با روش نور درمانی اثربخش است.

درحالیکه نور درمانی ممکن است به پاکسازی کامل پوست در تمامی موارد منجر نشود، این روش می‌تواند راهکاری موثر و ایمن با تاثیرگذاری قابل توجه در بسیاری از موارد باشد.

نور درمانی در بیماران پسوریازیس با چه عوارض جانبی همراه است؟

از آنجاییکه در این روش نیازی به عمل جراحی یا مصرف دارو نیست، می‌تواند روشی ایمن و با عوارض جانبی ناچیزی همراه باشد.

همچنین نور درمانی گزینه خوبی برای زنان باردار است که نمی‌توانند درمان‌های سیستمیک از قبیل داروهای بیولوژیک دریافت کنند زیرا برخی از این درمان‌های سیستمیک با عوارض جانبی همراه هستند که به نوزاد آسیب می‌زند اما در نور درمانی این عوارض جانبی کمتر بوده و به پوست محدود می‌شود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha