یک فعال حوزه ارتباطات گفت: اکثر جوانانی که در فضای مجازی با هم آشنا شده و ازدواج می‌کنند، به‌ دلیل عدم آگاهی لازم از یکدیگر به سمت طلاق می‌روند.

اکثر ازدواج‌های اینترنتی به طلاق منجر می‌شود

سلامت نیوز:یک فعال حوزه ارتباطات گفت: اکثر جوانانی که در فضای مجازی با هم آشنا شده و ازدواج می‌کنند، به‌ دلیل عدم آگاهی لازم از یکدیگر به سمت طلاق می‌روند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،آرزو قاسمی درباره ازدواج اینترنتی اظهار کرد: مفهوم ازدواج اینترنتی مفهوم جدیدی است که از دهه نود، وارد ادبیات عام شد و در حقیقت به ازدواجی اشاره می‌کند که طرفین با استفاده از قابلیت‌های موجود در رسانه، همدیگر را شناخته و پس از تبادل اطلاعات متنی، صوتی و تصویری با یکدیگر، زمینه برای برقراری یک آشنایی در محیطی غیرمجازی فراهم می‌شود و در نهایت امر، رضایت طرفین است که اساس ازدواج را شکل می‌دهد.

وی افزود: البته برخی مراکز رسمی و غیررسمی در دنیا، بانک اطلاعات الکترونیکی همسریابی را برای علاقه‌مندان فراهم کرده‌اند، تا آنها بتوانند با مراجعه به این مراکز، اطلاعات حداقلی را نسبت به فرد مورد نظر خود انتخاب کنند و بر اساس آن به تحقیق بپردازند. اما این روش نیز با وجود آن‌که بستر ارتباطی آن الکترونیکی و شاخص‌های ارتباطی طرفین با یکدیگر، آی‌تی مدار است، بازهم حکم نهایی ازدواج را، رفتارها و اعتقادات فارغ از محیط مجازی(سنتی) تعریف و تبیین می‌کند که باید به آن توجه داشت.

آشنایی دختر و پسر در محیط‌های مختلف کاری بیشترین مدل ازدواج‌های امروزی

این فعال حوزه ارتباطات و رسانه گفت: آشنایی دختر و پسر در محیط‌های مختلف کاری و یا معرفی از سوی اطرافیان و سپس طرح موضوع ازدواج با یکدیگر که البته به‌طور معمول بیشتر از جانب پسرها صورت می‌گیرد، بیشترین مدل ازدواج‌های امروزی را شامل می‌شود.

قاسمی بیان کرد: البته ازدواج رسم و رسوم و آدابی دارد که تا حد زیادی موفقیت آن را تضمین کرده و کمک می‌کند تا جوانان در مسیر صحیح پیش بروند. با این‌که این روزها ازدواج به سبک کاملاً سنتی کاهش پیدا کرده و روش‌های غیرسنتی مثل همین ازدواج اینترنتی روی کار آمده است، اما باز هم جامعه ما برای سنت‌ها احترام خاصی قائل است.

وی گفت:‌ آشنایی دختر و پسر در فضای مجازی و مطرح شدن بحث ازدواج میان آن‌ها، بدون اینکه طرفین هیچ‌گونه تحقیقی در دنیای واقعی در مورد یکدیگر انجام دهند و شناخت صحیح و عمیقی از هم به دست بیاورند، اگر هم در نهایت به ازدواج منتهی شود، مثل بنا کردن خانه‌ای روی زمینی سست و بی‌ستون است.

ازدواج‌های اینترنتی جلوی شناخت دقیق دختر و پسر از یکدیگر را نمی‌گیرد

کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی بیان کرد: ازدواج‌های اینترنتی جلوی شناخت دقیق دختر و پسر از یکدیگر را نمی‌گیرد و انتخاب شریک زندگی در شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی و سایت‌های اینترنتی در اغلب موارد به‌دلیل پنهان کردن برخی از عیوب افراد صورت می‌گیرد. ازدواج‌های اینترنتی اغلب بر اساس انتخابی از روی احساسات و بدون شناخت کافی صورت می‌گیرند و جوانان باید از عواقب آن آگاه شوند.

این فعال حوزه ارتباطات و رسانه گفت: در بسیاری از موارد پیشنهاد ازدواج افراد در فضای مجازی به‌ویژه از طرف پسرها، صرفاً برای سرگرمی و تفریح مطرح می‌شود و با درگیر کردن احساسات دختران و همچنین احساس وابستگی برای آن‌ها زمینه اخاذی و کلاهبرداری از دختران نیز به وجود می‌آید.

بدبینی برای زوجین جوان مانند سمی مهلک و خطرناک است

وی گفت: در مواردی که تصمیم به ازدواج دختر و پسر در فضای مجازی ایجاد می‌شود، زمینه بی‌اعتمادی آن‌ها به یکدیگر و دل‌نگرانی از اینکه مبادا طرف مقابلشان پس از ازدواج با آن‌ها باز هم به سراغ چت کردن و برقراری ارتباط با جنس مخالف برود، به وجود می‌آید و به صراحت می‌توان گفت که نوعی بدبینی میان طرفین و احساس آن‌ها شکل می‌گیرد.

قاسمی عنوان کرد: بدبینی برای زوجینی که تازه زندگی مشترک خود را آغاز کرده‌اند مانند سمی مهلک و خطرناک است و لذت زندگی دلنشین و آرام را از آن‌ها سلب می‌کند و در نهایت طرفین را به طلاق وادار خواهد کرد و این بدبینی در زندگی زن و شوهرهایی که در فضای مجازی با هم آشنا شده و ازدواج کرده‌اند بسیار بیشتر از زوجینی است که با انتخابی آگاهانه و صحیح زندگی مشترک خود را آغاز می‌کنند.

این فعال حوزه ارتباطات و رسانه ادامه داد: واقعیت این است که اینترنت فقط جای آشنایی‌های خطرناک و ناموفق نیست؛ کسانی هم هستند که از همین راه با هم آشنا شده‌ و ازدواج کرده‌اند و به خوبی و خوشی دارند با هم زندگی می‌کنند. بعضی از مطالعات نشان می‌دهد که روابط اینترنتی از آن چه که فکر می‌کردیم موفق تر از آب درآمده است و اگر چه تعدادشان اندک است اما به هر حال حتماً یک قوانینی داشته‌اند که توانسته‌اند موفق شوند.

ازدواج اینترنتی؛ فرصت یا تهدید؟

وی گفت:‌ ازدواج‌های اینترنتی موفق همان‌هایی هستند که با احترام به سنت‌ها پیش رفته‌اند. ما ایرانی‌ها رسم داریم که برای ازدواج خانواده‌ها در جریان باشند و اعمال نظر کنند، انتخاب همسر براساس معیارهای خاص و مقبولی انجام شود.

قاسمی افزود: شاید بتوان ادعا کرد که آشنایی در چت‌روم‌ها بتواند به کاهش سن ازدواج کمک کند. اما نمی‌توان توقع داشت این الگو در جامعه ما نیز جوابگو باشد زیرا بیشتر تعاملات جوانان در فضای مجازی انتزاعی و به دور از واقعیت است و همین موضوع زمینه‌ای برای افزایش مشکلات و آسیب‌های همسریابی اینترنتی در جامعه ما است.

آشنایی قبل از ازدواج مهم‌ترین معیار تشکیل یک زندگی موفق است

کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی بیان کرد: آشنایی قبل از ازدواج مهم‌ترین معیار تشکیل یک زندگی موفق است بنابراین صرف‌نظر از شیوه انتخاب همسر، جوانان باید مبنای خود برای آغاز زندگی مشترک را شناخت صحیح قرار دهند.

وی عنوان کرد:‌ البته دختران بیشترین متقاضیان این شیوه همسریابی هستند. فارغ از جنس متقاضیان، بیشترین افرادی که از طریق همسریابی اینترنتی مبادرت به آغاز آشنایی می‌کنند شامل گروه‌هایی هستند که محدودیت‌هایی دارند؛ حالا این محدودیت‌ها ممکن است مربوط به مشکلات فردی، خانوادگی، ظاهری و فرهنگ حاکم بر محیط زندگی فرد باشد. در فضای مجازی تضمینی وجود ندارد که اطلاعات ارائه ‌شده توسط کاربران تا چه حد صحت دارد زیرا در بسیاری از موارد افراد ایده‌آ‌ل‌های خود را به طرف مقابل منعکس می‌کنند.

قاسمی گفت:‌ مشکل کنونی ما این است که پسران حاضر به قبول مسئولیت ازدواج نیستند و در نهایت این جامعه زنان هستند که از این شیوه ازدواج آسیب می‌بینند. بهترین راهکار برای رفع مشکلات ناشی از فضای مجازی فرهنگ‌سازی است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha