دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶
کد خبر: 273340

ویتامین K به گروهی از ویتامین های محلول در چربی اشاره دارد که نقش مهمی در لخته شدن خون، متابولیسم استخوان و تنظیم میزان کلسیم خون دارند. بدن برای تولید پروترومبین، پروتئین و عامل لخته شدن خون به ویتامین K نیاز دارد.

مزایای بی نظیر و منابع ویتامین K

سلامت نیوز: ویتامین K به گروهی از ویتامین های محلول در چربی اشاره دارد که نقش مهمی در لخته شدن خون، متابولیسم استخوان و تنظیم میزان کلسیم خون دارند. بدن برای تولید پروترومبین، پروتئین و عامل لخته شدن خون به ویتامین K نیاز دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، کمبود ویتامین K نادر است، اما در موارد شدید، می تواند زمان لخته شدن را افزایش دهد، و منجر به خونریزی بیش از حد شود.

ویتامین K1 یا فایولووینون در گیاهان موجود است. این نوع اصلی از ویتامین K در رژیم غذایی است. منبع کمتری، ویتامین K2 یا مناوینون که در برخی از غذاهای حیوانی و مواد غذایی تخمیر شده یافت می شود، وجود دارد.

کلم و دیگر سبزیجات چایپایی منبع خوبی از ویتامین K هستند.

بدون ویتامین K، بدن نمی تواند پروترومبین تولید کند، ویتامین K عامل لخته شدن است که مصرف آن برای لخته شدن خون و متابولیسم استخوان ضروری است.

مصرف توصیه شده کافی برای ویتامین K بستگی به سن و جنس دارد. زنان ۱۹ ساله و بالاتر باید ۹۰ میکروگرم (میکروگرم) ویتامین K در روز مصرف کنند و مردان باید ۱۲۰ میکروگرم مصرف  داشته باشند.

فواید ویتامین K.

سلامت استخوان

ویتامین K از حفظ استخوان های قوی پشتیبانی می کند، تراکم استخوان را بهبود می بخشد و خطر شکستگی را کاهش می دهد..

سلامت شناختی

افزایش سطح خون ویتامین K با بهبود حافظه اپیزودیک در افراد مسن تر مرتبط است.

سلامت قلب

ویتامین K با جلوگیری از کانی سازی، که در آن مواد معدنی در شریان ها ایجاد می شود، فشار خون را کاهش می دهد. این امر باعث می شود که قلب بتواند آزادانه خون را از طریق بدن پمپاژ کند.

منابع

ویتامین K1 در سبزیجات برگ سبز، روغن های گیاهی و برخی میوه ها وجود دارد.

منابع مننوکوین یا K2 عبارتند از گوشت، محصولات لبنی و تخم مرغ

منبع: www.medicalnewstoday.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha