دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶
کد خبر: 273341

اگر شما نگران ابتلا به سرطان پستان هستید باید بدانید که اقداماتی وجود دارد که با انجام آنها می‌توانید از این بیماری پیشگیری کنید.

چطور ریسک ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهید

سلامت نیوز: اگر شما نگران ابتلا به سرطان پستان هستید باید بدانید که اقداماتی وجود دارد که با انجام آنها می‌توانید از این بیماری پیشگیری کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، درست است که برخی از فاکتورها مانند سابقه خانوادگی قابل تغییر نیست اما شما می‌توانید با تغییر در شیوه زندگی خود احتمال ابتلا به سرطان پستان را در خود کاهش دهید. راهکارهایی که در ادامه ارائه میشود به شما روش پیشگیری را می آموزد.

    الکل مصرف نکنید. میزان مصرف الکل رابطه مستقیم با احتمال توسعه سرطان پستان دارد به طوری که مصرف الکل بیشتر برابر است با ریسک بالاتر.

    سیگار نکشید. شواهد زیادی وجود دارد که تاثیر مصرف سیگار و خطر ابتلا به سرطان خصوصاً در دوره پیش از یائسگی را تأیید می کند. به علاوه عدم مصرف سیگار یکی از بهترین راهها برای حفظ سلامت عمومی شماست.

سیگار

    وزن خود را کنترل کنید. اضافه وزن و چاقی شما در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان قرار می دهد خصوصاً وقتی چاقی در سنین بالاتر و بعد از یائسگی رخ دهد.

    فعالیت فیزیکی داشته باشید. فعالیت فیزیکی به شما در حفظ وزنتان و متقابلاً در پیشگیری از سرطان پستان کمک می کند. طبق توصیه دپارتمان سلامت و انسان، داشتن ۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی متوسط و یا ۷۵ دقیقه ورزش هوازی شدید به همراه حرکات قدری حداقل دو بار در هفته تاثیر به سزایی در روند پیشگیری از ابتلا به این بیماری دارد.

    شیردهی. شیردهی ممکن است در پیشگیری از ابتلا به بیماری مذکور مؤثر باشد. هر چه دوره شیردهی بیشتر باشد تأثیرش در پیشگیری بیشتر خواهد بود.

    میزان و مدت درمان هورمونی را محدود کنید. ترکیبی از درمان هورمونی برای دوره های بیش از ۳ ال ۵ سال ریسک ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد. درمانهای هورمونی به منظور کاهش علائم یائسگی تا حد امکان با درمانهای غیر هورمونی و دارونی جایگزین شوددر غیر این صورت با مشورت پزشک درمان هورمونی کوتاه مدت اتخاذ و در طول دوره مصرف وضعیت شما به طور مداوم از سوی پزشک کنترل شود.

    از قرار گرفتن در معرض اشعه و آلودگی محیطی اجتناب کنید. روشهای تصویربرداری پزشکی مانند CT-scan که در آنها از اشعه استفاده می شود تأثیر قابل توجهی در بالا بردن میزان ریسک سرطان پستان دارند پس به منظور جلوگیری از تأثیر زیان آور آنها جز در موارد ضروری از انجام این قبیل از تست ها اجتناب کنید.


علاوه بر موارد بالا، داشتن رژیم غذایی سالم جهت پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان همانند تمام بیماری ها مانند دیابت و بیماری قلبی مؤثر است. به طور مثال زنانی که در برنامه غذایی خود استفاده از روغن های سالم مانند روغن زیتون تصفیه نشده، میوه ها و سبزیجات و مصرف ماهی به جای گوشت قرمز را قرار داده اندکمتر در معرض ابتلا به سرطان پستان هستند.

در انتها باید اشاره کرد که توجه به هرگونه تغیر در پستان ها از قبیل توده جدید یا تغییر در پوست و در صورت بروز مشورت با پزشک و انجام معاینات دوره ای و در صورت صلاحدید انجام غربالگراری از طریق ماموگرافی در پیشگیری یا تشخیص به موقع سرطان پستان بسیار مؤثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha