از 40سال پیش تا کنون دردنیا همه چیز تغییر کرده است اما افزایش 10برابری چاقی و اضافه وزن در کودکان تبدیل به معضل و چالشی جدی شده است که نه تنها این معضل کشور ها را متحمل هزینه های گزاف درمانی می کند بلکه نگرانی بی شماری را سبب می شود.

کودکان چاقی که در خطرند

سلامت نیوز: از 40سال پیش تا کنون دردنیا همه چیز تغییر کرده است اما افزایش 10برابری چاقی و اضافه وزن در کودکان تبدیل به معضل و چالشی جدی شده است که نه تنها این معضل کشور ها را متحمل هزینه های گزاف درمانی می کند بلکه نگرانی بی شماری را سبب می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، طبق تحقیقات سازمان بهداشت جهانی شمار کودکان مبتلا به چاقی یا اضافه وزن به شدت افزایش یافته است. در سال ۱۹۷۵ نزدیک به ۱۱ میلیون کودک و نوجوان پنج تا ۱۹ ساله در سراسر جهان از چاقی و اضافه وزن رنج می بردند. ۴۱ سال بعد، در سال ۲۰۱۶، تعداد آنان به ۱۲۴ میلیون نفر رسید که ۴۲ میلیون نفر آنان را کودکان زیر پنج سال تشکیل می‌دادند.

همچنین آمارها ازاین حکایت دارد که در سال ۲۰۱۴ تعداد این کودکان نسبت به سال ۱۹۹۰ بیش از دو برابر افزایش یافت و از هفت و نیم میلیون به ۱۵ و نیم میلیون نفر رسید. ۴۸ درصد این کودکان در آسیا و ۲۵ درصد دیگر نیز در آفریقا بسر می‌برند.

از سوی دیگر در حال حاضر ۱۹۲ میلیون جوان در سراسر دنیا از سوء تغذیه رنج می‌برند و  این آمار به زودی  کاهش خواهد یافت؛ هرچند که کم شدن آمار گرسنگان برای همه جزء اخبار خوب و خوشایند به حساب می آید اما رفاه بیشتر ممکن است روند برخی چیزها را مختل کند.

علل چاقی کودکان چیست؟

متاسفانه از همان بدو تولد تغذیه ناسالم یکی از علل چاقی کودکان به حساب می آید. به گفته محققان کودکانی که به جای شیرخشک از شیر مادر تغذیه می‌کنند، به ندرت از چاقی یا اضافه وزن رنج می‌برند.

 صرف غذاهای لذیذ آماده مانند همبرگر، پیتزا، سیب زمینی و همچنین شیرینی و شکلات و نوشابه‌های شیرین نیز سبب افزایش وزن در کودکان است.

از سوی دیگر متاسفانه امروزه کودکان با بدرفتاری ها و انتظارات بیش از حد در محیط مدرسه، جنگ و جدل خانوادگی و حتی بی توجهی والدین روبه رو می شوند و این خود عاملی برای این است که کودک برای فرار از تنش های عصبی به خوردن روی آورد و این عامل باعث چاقی دراین گروه حساس شود.همچنین بد خوابی و کم خوابی نیز می تواند از علل چاقی در گروه سنی 9تا 11سال باشد.

بنابراین یکی از راه‌های موثر و ضروری درمان چاقی در کودکان استفاده از یک رژیم غذایی متعادل در ساعات معین و منظم است. موسسه تحقیقاتی تغذیه کودکان استفاده از نوشیدنی‌های کم کالری و بدون کالری را، در کنار مواد غذایی گیاهی کافی مانند سبزی و میوه، توصیه می‌کند. نظر یک دکتر متخصص تغذیه می‌تواند در تغییر رژیم غذایی مناسب هر فرد کمک موثری باشد.

گفتنی است، با ایجاد سبک زندگی سالم برای کودکان می توانیم ازیک معضل جهانی جلوگیری کنیم و آینده سلامتی را برای کودکان مان بسازیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha