سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۰
سلامت نیوز : شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی که قرار بود هر چهار ماه یکبار به منظور هماهنگی سیاستهای اجتماعی در حوزه های اشتغال، آموزش و پرورش، تربیت بدنی، مسکن، بهداشت و درمان و ... تشکیل جلسه دهد گویا یکسالی است که در خواب به سر می برد بطوری که طی این مدت هیچ جلسه ای تشکیل نشده است.
به گزارش مهر، یکی از مواد قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی که در سال 83 به تصویب مجلس و شورای نگهبان رسید، تشکیل شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی بود.

در ماده 13 این قانون آمده است که شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی به منظور هماهنگی سیاستهای اجتماعی در حوزه های اشتغال، آموزش و پرورش، تربیت بدنی، مسکن، بهداشت و درمان و سایر بخشهای مرتبط با حوزه تامین اجتماعی شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی به ریاست رئیس جمهور و دبیری وزیر رفاه و تامین اجتماعی تشکیل می شود و دبیرخانه شورا نیز در وزارت رفاه و تامین اجتماعی مستقر و تصمیمات شورای عالی با تصویب وزرای عضو و تایید رئیس جمهوراعتبار دارد.

هماهنگی سیاستهای اجتماعی، تعامل با شورای اقتصاد و سایر شوراهای فرابخشی برای حل مسائل اجتماعی، بررسی، اصلاح و تایید سیاستهای رفاه و تامین اجتماعی و پیشنهاد آن به هیئت وزیران، اصلاح و تایید بودجه سالانه رفاه و تامین اجتماعی و پیشنهاد آن به هیئت وزیران از جمله مهمترین وظایف شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی است.

در ترکیب شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی نیز علاوه بر رئیس جمهور که ریاست شورا را برعهده دارد وزرای رفاه، کشور، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، دفاع، کار و امور اجتماعی، مسکن، اقتصاد و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی عضو آن هستند.

همچنین سه نفر از نمایندگان مجلس از کمیسیون های بهداشت و درمان، اجتماعی و برنامه و بودجه و محاسبات به عنوان ناظر به شورا انتخاب می شوند.

بررسی اعضای این شورا حاکی از آن است که تشکیل به موقع آن می تواند در جهت برنامه ریزی امور رفاهی و اجتماعی و همچنین رفع مشکلات درمانی، بهداشتی، تامین اجتماعی و رفاهی مردم جامعه مهم و مفید باشد در حالیکه عملا این اتفاق رخ نداده است.

 در همین رابطه نماینده ناظر قوه قانونگذاری در شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی در مورد تشکیل نشدن شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی گفت: جلسات این شورا نزدیک به یک سال است که برگزار نشده و در تعطیلات به سر می‌برد و در سال جاری نیز جلسه ای برگزار نشده و فکر می‌کنم برگزار هم نشود چرا که اطلاع رسانی نشده است.

صمد فدایی افزود: باید جلسات این شورا هر چهارماه یکبار و یا حداقل دوبار در سال برگزار می‌شد اما الان یکسال است جلسات برگزار نشده است.

محسن ایزد خواه کارشناس مسائل رفاه و تامین اجتماعی نیز در این باره به خبرنگار مهر گفت: عدم تشکیل چنین جلساتی به یک موضوع کاملا متعارف تبدیل شده است.

وی افزود: شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی زیر نظر رئیس جمهور و به ریاست معاون اول وی و با حضور وزرای مهم کشور و همچنین سه نماینده مجلس به عنوان ناظر تشکیل می شد که مدتی است دیگر تشکیل نمی شود.

به گفته این کارشناس رفاه و تامین اجتماعی ، در صورتی تشکیل اینگونه جلسات مهم و مفید است که تصمیمات فردی در آن گرفته نشود در غیر اینصورت خیلی کارساز نخواهد بود.

البته تشکیل نشدن شوراهایی نظیر شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی در کشور ما بی سابقه نبوده و هر چند وقت یک بار یکی از مسئولان و یا کارشناسان از برگزار نشدن به موقع جلسات و شوراها خبر می دهند.

شاید یکی از دلایل برگزار نشدن جلسات اینچنینی کمبود وقت از سوی وزیران و مسئولان رده بالای کشور باشد و شاید هم کم اهمیت تلقی کردن موضوعات دلیل دیگر آن باشد.

کارشناسان معتقدند در حالیکه بسیاری از لوایحی که در مجلس به تصویب می رسد، هیچ وقت اجرایی نمی شود بنابراین عدم تشکیل شورای عالی رفاه نیز دور از ذهن نیست و اینگونه موارد در کشور بسیار مشاهده می شود.

به نظر می رسد اصلا نباید چنین شوراهایی تشکیل شود چرا که بعد از برگزاری چند جلسه اولیه، برای مدت طولانی جلسه ای تشکیل نخواهد شد مگر اینکه اعتراضی از سویی فردی انجام شود در غیر اینصورت به ورطه فراموشی سپرده می شود و یا اینکه بعد از مدتی اعلام می کنند که اصلا تشکیل این جلسات مشکلی را حل نمی کند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha