سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۳
کد خبر: 27339
سلامت نیوز : مشاور معاون بهداشت و رییس واحد بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت از نهایی شدن سند راهبردی كنترل بیماری آسم تا پایان نیمه اول امسال خبر داد و گفت: در حال حاضر آسم 4 درصد بار بیماری‌های مزمن تنفسی را تشكیل می‌دهد.
 دكتر كوروش اعتماد در چهاردهمین همایش روز جهانی آسم ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: بیماری‌های مزمن تنفسی یكی از دغدغه‌های وزارت بهداشت است كه در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته و به دلیل افزایش طول عمر افراد بروز بیماری‌های غیرواگیر نیز بیشتر شده و توجه به این امر از اولویت‌های وزارت بهداشت است.
وی افزود: در حال حاضر بیماری‌های قلبی – عروقی، بیماری مزمن ریوی، سرطان و دیابت چهار عامل موثر در بروز بیماری‌های غیرواگیر محسوب می‌شود كه دخانیات، نداشتن فعالیت‌های فیزیكی و مصرف الكل می‌تواند این عوامل را تشدید كند.
رییس واحد بیماری‌های غیرواگیر افزود: در حال حاضر 50/1 میلیارد نفر در دنیا به بیماری مزمن ریوی مبتلا هستند و این بیماری موجب كاهش كیفیت زندگی مبتلایان و غیبت از مدرسه و محیط كار می‌شود.
دكتر اعتماد بیان كرد: براساس مطالعات انجام شده در كشور شیوع آسم در جمعیت كودكان و نوجوانان حدود 13 درصد است و در شهرهایی مانند تهران كه میزان آلودگی بالاتر از حد مجاز است آمار مبتلایان به آسم بسیار بالاتر است.
به گفته وی طبق مطالعه انجام شده در تهران مشخص شد كه علایم بیماری آسم در تهرانی‌ها بالای 30 درصد بوده است.
وی با تاكید بر این كه پیشگیری از بیماری، مهم‌ترین نقش را كاهش این بیمار‌ی‌ها دارد، گفت: در این حوزه افزایش دانش عمومی جامعه و خانواده‌ها، سیاستگذاران، مسئولان و پزشكان مؤثرترین گام در پیشگیری را دارند.
دكتر اعتماد با اشاره به این كه سند راهبردی برای كنترل آسم در حال تدوین است، گفت: در این سند راهبردی كه برای پیشگیری و كنترل دو بیماری تدوین می‌شود سعی شده است با توجه به عوامل خطر در ایجاد بیماری آسم، نقش دیگر سازمان‌ها و نهادها نیز دیده شود.
وی اظهار امیدواری كرد كه این سند تا پایان نیمه اول امسال نهایی شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha