گاهی اعتراض‌ها، شكلی از غر زدن است! اما حالا ماجرا جدی است. حالا كه خرید چند قلم جنسی كه تا دیروز زیر 50 هزار تومان می‌شد، امروز یك 50 هزار تومانی ناقابل و اندكی پول خرد را هم با خودش می‌بلعد.

سلامت نیوز: گاهی اعتراض‌ها، شكلی از غر زدن است! اما حالا ماجرا جدی است. حالا كه خرید چند قلم جنسی كه تا دیروز زیر 50 هزار تومان می‌شد، امروز یك 50 هزار تومانی ناقابل و اندكی پول خرد را هم با خودش می‌بلعد.

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: درباره افزایش قیمت‌ها، همگی مطلع هستیم. بهانه‌های مختلف را هم می‌دانیم. اما هیچ‌كدام از این بهانه‌ها، برای كودكی كه نیازمند نوشیدن شیر است؛ برای سالمندی كه نیازمند دریافت پروتئین است و برای زن بارداری كه باید تغذیه مناسب داشته باشد؛ آب و نان نمی‌شود. در پی این گرانی‌ها و لاغر و خالی شدن سفره‌ها، سلامت مردم به شكل جدی تهدید می‌شود. به همین دلیل درباره كمبود مواد غذایی و اثرهای منفی آن روی سلامت بدن و راهكارهای جبران این كمبودها، دكتر پریسا ترابی، دكترای تغذیه و مدیر گروه تغذیه بزرگسالان و تغذیه بالینی و معاون دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی توضیحات خوبی ارائه كرده‌اند كه در ادامه می‌خوانیم.


نان و غلات
گروه نان و‌غلات شامل برنج، ماكارونی، گندم و جو نقش مهمی در تغذیه ما دارند. قوت غالب ما ایرانی‌ها، برنج است و نشانه آن هم انواع برنج‌های مخلوط، خورشت‌ها و كباب‌های همراه با برنج است. نان و ماكارونی هم در رتبه بعدی قرار دارند. بنابراین گران شدن برنج، باعث كاهش تدریجی مصرف و درنهایت حذف آن از سفره‌ها می‌شود. این درحالی است كه نان وغلات، ویژگی‌های تغذیه‌ای بی‌شماری دارند.
دكتر پریسا ترابی درباره ویژگی‌های گروه نان وغلات می‌گوید: این خوراكی‌ها، منبع كربوهیدرات‌های پیچیده و فیبر، بعضی از انواع ویتامین‌های گروه B، آهن، پروتئین، منیزیوم و كلسیم هستند.


او درباره تاثیر آنها در رفتار تغذیه‌ای بدن می‌گوید: این گروه منبع اصلی تامین انرژی مورد نیاز بدن و ایجاد احساس سیری است. بنابراین در صورت مصرف ناكافی آنها، دچار عوارضی مانند گرسنگی زودرس، كاهش وزن و عدم تامین انرژی كافی برای فعالیت‌های روزانه خواهیم شد.
خرید نان به شكل روزانه برای جلوگیری از كهنگی و كپك‌زدگی و ایجاد ضایعات و جلوگیری از دور‌ریز آن یكی از نخستین راهكارهاست.
دكتر ترابی می‌گوید: از نان‌های تهیه‌شده از خمیر عمل‌آمده با فرآیند تخمیر استفاده كنید. این‌گونه نان‌ها، هم ارزش غذایی بالاتری داشته و هم ضایعات كمتری دارند. برنج را هم به اندازه مصرف واقعی هر روز بپزید.
​​​​​​​
 با حذف سبزی‌ها، گوارش مختل می‌شود
 از طعم و آب و رنگ سبزی‌ها كه بگذریم، به نكته مهم‌تر، یعنی ویژگی‌های تغذیه‌ای آنها می‌رسیم. دكتر پریسا ترابی در این‌باره می‌گوید: گروه سبزی‌ها منبع انواع ویتامین‌ها شامل، ویتامین  A، B  و C مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم و مقدار قابل‌توجهی فیبر است.
دكتر ترابی درباره تفاوت‌های این گروه از خوراكی‌ها با سایر گروه‌های غذایی می‌گوید: مواد غذایی این گروه نسبت به سایر گروه‌ها انرژی و پروتئین كمتر و در مقایسه با گروه میوه‌ها فیبر بیشتری دارند. در مجموع، ارزش كالری‌زایی این گروه به غیر از بعضی از سبزی‌های نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی، ذرت، نخود فرنگی و... از سایر گروه‌ها كمتر است.
او درباره تاثیر منفی كاهش مصرف سبزی‌ها می‌گوید: كاهش مصرف سبزی‌ها می‌تواند به اختلال در حركات دستگاه گوارش و یبوست و در طولانی‌مدت در صورتی كه همراه با كاهش مصرف میوه‌ها باشد، به كمبود ویتامین‌ها منجر شود.
سبزی‌كاری در گلدان‌های خانگی یا باغچه و پرورش سبزیجات برای تامین روزانه سبزی‌خوردن، كاهو، كلم، گوجه‌فرنگی، خیار، بادمجان، هویج و ... یكی از بهترین راهكارهای افزایش امكان مصرف سبزی‌هاست.

 رژه بیماری‌ با حذف میوه‌ 
میوه‌ها سرشار ازانواع ویتامین‌ها، آنتی‌اكسیدان‌ها، انواع املاح و فیبر هستند. دكتر پریسا ترابی، پس از این توضیح ادامه می‌دهد: آنتی‌اكسیدان‌ها باعث حفظ سلامتی بدن، حفظ شادابی و سلامت پوست و كاهش و كند شدن روند پیری شده و مبارزه با عوامل سرطان‌زا از مهم‌ترین خواص آنتی‌اكسیدان‌هاست.
او ادامه می‌دهد:  میوه‌های سرشار از ویتامین C مانند انواع مركبات (پرتقال، نارنگی، لیموترش و لیموشیرین) و انواع توت‌ها در ترمیم زخم‌ها و افزایش جذب آهن نقش مهمی دارند. میوه‌های سرشار از ویتامین  Aمانند طالبی، خرمالو، شلیل و هلو نیز در جلوگیری از خشكی پوست، افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت و سلامت چشم نقش مهمی دارند.
دكتر ترابی درباره كمبود مصرف میوه‌ها می‌گوید: درصورتی كه كمبود مصرف میوه‌ها با كمبود مصرف سبزی‌ها همراه شود، می‌تواند به پدید‌آمدن عوارض مختلفی در بدن مانند خشكی پوست و مخاط بخش‌های مختلف، ترمیم دیررس زخم‌ها، كم‌خونی، ابتلای مكرر به عفونت‌های فصلی مانند سرماخوردگی، ضعف بینایی، سردرد و سرگیجه، ریزش مو و عوارض دیگر منجر شود.
دكتر پریسا ترابی درباره تغییر دیدگاه عموم می‌گوید: آموزش به خانواده‌ها دراین‌باره كه اندازه میوه‌ها و سبزی‌ها تاثیری برارزش تغذیه‌ای آنها ندارد، نكته بسیار مهمی است.
او ادامه می‌دهد: بنابراین با انتخاب میوه‌های كوچك‌تر كه ارزان‌تر نیز هستند، می‌توان هزینه‌های خوراك خانوار را با حفظ ارزش تغذیه‌ای كاهش داد.

 با حذف لبنیات، استخوان‌ها پوك می‌شوند
گروه لبنیات، سرشار از عناصر و تركیب‌هایی مانند كلسیم، پروتئین، فسفر، ویتامین B12 و  B2و سایرموادمغذی هستند. دكتر پریسا ترابی پس از این توضیح كوتاه و مهم ادامه می‌دهد: این گروه، بهترین منبع تامین‌كننده كلسیم هستند كه برای رشد و استحكام استخوان و دندان ضروری است. كاهش مصرف، از میزان توصیه شده روزانه، می‌تواند سبب كاهش تراكم استخوان و درنهایت پوكی و شكستگی‌های استخوانی، پوسیدگی دندان‌ها به‌طور مكرر، خشكی پوست و عوارض دیگر شود.
تحت هر شرایطی باید تلاش شود كه فرآورده‌های لبنی مانند شیر، ماست و پنیر سهم كافی در سبد غذایی خانوار داشته باشند. دكتر ترابی ادامه می‌دهد: همچنین باید بر آموزش و ترویج تهیه غذاهای مختلف با كشك به‌عنوان یك جایگزین مناسب در گروه شیر و لبنیات به‌عنوان منبع پروتئین و كلسیم تاكید شود.

 با حذف پروتئینی‌ها كم خون می‌شویم
دكتر پریسا ترابی موادغذایی حاوی پروتئین را به این شكل تقسیم‌بندی كرده و می‌گوید: گوشت‌ها و تخم‌مرغ، حبوبات و مغز دانه‌ها در گروه خوراكی‌های حاوی پروتئین قرار گرفته و تامین‌كننده پروتئین موردنیاز بدن هستند.
این مدیر گروه تغذیه بزرگسالان و تغذیه بالینی می‌گوید: پروتئین‌ها از اجزای سازنده استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، غضروف‌ها، پوست و خون بوده و از سوی دیگر واحدهای سازنده آنزیم‌ها، هورمون‌ها و ویتامین‌ها هستند. بنابراین كمبود مصرف مواد این گروه می‌تواند به كم‌خونی و نشانه‌های آن مانند سردرد و سرگیجه، سیاهی رفتن چشم، عدم تمركز، ضعف حافظه و بی حوصلگی منجر شود. ریزش مو، خشكی پوست، تحلیل عضلانی به‌ویژه در سالمندان و ضعف ایمنی بدن از دیگر عوارض كمبود مصرف گروه پروتئین‌هاست.
تخم‌مرغ یكی از بهترین منابع پروتئین و دارای بالاترین ارزش بیولوژیك است. دكتر پریسا ترابی ادامه داد: با این توضیح، تخم‌مرغ در بسیاری از خوراك‌ها می‌تواند جایگزینی مناسب و حتی بهتری نسبت به گوشت باشد. قیمت آن نیز از انواع گوشت قرمز و سفید بسیار كمتر بوده و استفاده متناسب از آن برای تامین نیازهای پروتئینی افراد، به شدت توصیه می‌شود. دكتر ترابی درباره راهكارهای جبران كمبود حبوبات كه منبع پروتئینی ارزان قیمتی هستند می‌گوید: با آموزش خانواده‌ها درباره مصرف همزمان غلات و حبوبات مانند؛ برنج، عدس، نان و لوبیا؛ كه موجب بالا‌رفتن ارزش بیولوژیك پروتئین دریافتی و تامین اسیدهای‌آمینه‌ ضروری برای انسان می‌شوند، امكان تامین نیازهای پروتئینی افراد با هزینه‌ای بسیار كمتر از انواع گوشت‌ها فراهم می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha