سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰

اگر هر ۱۰ دقیقه یک ایرانی بر اثر عوارض ناشی از مصرف سیگار و دخانیات به کام مرگ فرو برود و مصرف سیگار و افرادسیگاری سالانه چیزی نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان خرج روی دست نظام سلامت بگذارند، حمایت‌های دولت از صنعت دخانیات کمتر که نمی‌شود هیچ، هر سال مزایای بیشتری هم برای واردات و تولید سیگار در نظر گرفته می‌شود.

رشد دو برابری کارخانه‌های سیگار در ۴ سال

سلامت نیوز: اگر هر ۱۰ دقیقه یک ایرانی بر اثر عوارض ناشی از مصرف سیگار و دخانیات به کام مرگ فرو برود و مصرف سیگار و افرادسیگاری سالانه چیزی نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان خرج روی دست نظام سلامت بگذارند، حمایت‌های دولت از صنعت دخانیات کمتر که نمی‌شود هیچ، هر سال مزایای بیشتری هم برای واردات و تولید سیگار در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، به طوری که پس از اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به واردات دخانیات در راستای حمایت از تولید داخلی، این محصول سال گذشته ۱۶ میلیون دلار کاغذ سیگار وارد کشور شد. توجه ویژه دولت به صنف واردکنندگان و تولیدکنندگان سیگار و دخانیات موجب‌شده تا تعداد کارخانه‌های تولید دخانیات در کشور طی چهار سال گذشته به دو برابر برسد و از ۹ کارخانه تولید در سال ۹۴ به ۱۷ کارخانه تولید سیگار برسیم؛ رشدی که طی سال‌های اخیر هیچ‌کدام از صنایع تجربه نکرده‌اند، اما در صنعت دخانیات کشور چه خبر است و دلیل این همه رسیدگی به این صنعت آسیب‌زا چیست؟
انگار هیچ صنعتی به اندازه صنعت دخانیات در ایران مورد توجه نیست؛ اختصاص ارز دولتی، واردات کاغذ سیگار در شرایطی که مطبوعات به دلیل گرانی کاغذ فلج‌شده و صنعت نشر در کماست، آنقدر به صنعت دخانیات جان داده که تنها طی دوره‌ای چهار ساله تعداد کارخانه‌های تولیدکننده سیگار دو برابر شده. بگذریم از اینکه قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات از سال ۸۵ در قفسه‌های مجلس خاک می‌خورد و چشم انتظار اجرایی‌شدن است. نکته قابل تأمل اینجاست که هیچ‌کس نیست درباره مضرات مصرف سیگار و دخانیات تردید داشته باشد و حتی خود افراد سیگاری هم می‌دانند مصرف مداوم سیگار روزی آن‌ها را از پای در می‌آورد. با وجود این ایران به عنوان یکی از ارزان‌ترین کشور‌های دنیا برای سیگاری‌ها به شمار می‌آید و شما می‌توانید با کمترین قیمت و در کوتاه‌ترین زمان حتی از دکه‌های مطبوعاتی به دلیل گرانی کاغذ و کمای مطبوعات که رسماً سیگار فروشی شده‌اند، سیگار بخرید.

تنها صنعتی که تولید آن دو برابر شد
بیش از ۲۰سازمان مختلف در زمینه مبارزه با دخانیات فعالند، اما کارخانه‌های تولید دخانیات به جای کاهش افزایش یافته‌اند.
اصغر سلیمی، سخنگوی کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس، از دخانیات به عنوان عامل اصلی بسیاری از بیماری‌های کشنده از جمله بیماری‌های قلبی، تنفسی و سرطان‌ها نام می‌برد و می‌گوید: «امسال در کنوانسیون جهانی کنترل دخانیات، بدترین نمره مالیات به سیگار در دنیا به ایران داده شده است. افزایش مالیات دخانیات در برنامه ششم توسعه و بودجه سنواتی اشاره شده، اما این افزایش نسبت به تورم و رشد قیمت کالا‌های اساسی بسیار ناچیز بوده و تأثیرگذاری چندانی هم نخواهد داشت.»
به گفته وی تعداد کارخانه‌های دخانیات از سال ۹۴ تقریباً دو برابر شده است؛ علت اصلی این مسئله هم سودآوری قابل توجه صنعت دخانیات است. سلیمی معتقد است: «اگر بر صنعت دخانیات نظارت و کنترل کافی صورت نگیرد، تعداد کارخانه‌ها روز به روز افزایش پیدا کرده و مبارزه، ساماندهی و نظارت بر این کارخانه‌ها با سختی همراه خواهد شد.»

بدترین عملکرد در دنیا
محمدرضا مسجدی، دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات هم با انتقاد از رشد دو برابری کارخانه‌های تولید سیگار می‌گوید: «تن‌ها صنعتی که تولید آن دو برابر شده، سیگار و توتون است. در سال۹۴، ۹ کارخانه تولید سیگار داشتیم و در سال ۹۸، این تعداد به ۱۷ کارخانه رسیده است. به این معنا که با افزایش تولید، سود بیشتری نیز نصیب تولیدکنندگان می‌شود. سود تولید نیز حاصل مصرف بیشتر است، به طوری که مصرف قلیان در دختران چندبرابر شده و نوجوانان نیز بیش از گذشته سیگار مصرف می‌کنند.»
به گفته وی، ایران از سال ٨۵ عضو معاهده و کنوانسیون جهانی کنترل دخانیات است که مانند معاهده انرژی هسته‌ای به صورت مداوم مسئولان جهانی پیروی از کنوانسیون را در ایران بررسی می‌کنند.
بر طبق قواعد این کنوانسیون، ٧٠درصد قیمت خرده‌فروشی هر پاکت سیگار باید مالیات اخذ شود، اما در ایران چنین مالیاتی وجود ندارد.
مسجدی با بیان اینکه روزانه ٢٠ میلیارد تومان خرج سیگار می‌شود، می‌گوید: «سالی ١٠٠ هزار میلیارد تومان خرج سیگار می‌شود و بزرگ‌ترین خطر ابتلا به فشار خون بالا، مصرف دخانیات است و خطر سکته قلبی تا دو برابر با مصرف دخانیات افزایش پیدا می‌کند.»

یک مرگ دیگر...
به عقربه‌های ساعت‌تان نگاه کنید. اگر از آغاز خواندن این مطلب ۱۰ دقیقه گذشته است، یعنی یک هم‌وطن دیگر هم بر اثر عوارض مصرف سیگار جان داده است، اما شاید در همین لحظات مافیای دخانیات در حال تلاش برای واردات، افزایش تولید و برنامه‌ریزی برای قاچاق صد‌ها تریلی سیگار باشند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha