نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز حمل و نقل خودرو‌ها و وسایل نقلیه موتوری فرسوده در کلان شهر‌ها را ممنوع کردند.

سلامت نیوز: نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز حمل و نقل خودرو‌ها و وسایل نقلیه موتوری فرسوده در کلان شهر‌ها را ممنوع کردند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از جوان آنلاین، نمایندگان در جلسه علنی امروز پارلمان ماده ۹ طرح یک فوریتی ساماندهی صنعت خودرو را با ۱۶۱ رای موافق، ۱۵ رای مخالف و یک رای ممتنع از ۲۱۶ نماینده حاضر تصویب کردند. بر اساس ماده ۹ حمل بار و مسافر توسط وسائط نقلیه موتوری پس از رسیدن به سن فرسودگی در کلان شهر‌ها ممنوع است.

تبصره یک این طرح دولت را موظف می‌کند که از محل صرفه جویی حاصل از بهبود و مدیریت مرف سوخت ناشی از اجرای این قانون، سازوکار و تسهیلات لازم را جهت جایگزینی خودرو‌های فرسوده حمل و نقل عمومی با خودرو‌های نو فراهم کند.

همچنین بنابر تبصره ۲ این ماده تولید کنندگان خودرو و موتور سیکلت در داخل کشور موظفند که به ازای تولید هر چهار دستگاه خودرو یا موتور سیکلت، گواهی اسقاط خودرو یا موتور سیکلت معادل را از مرکز اسقاط دریافت کنند. شماره پذاری خودرو‌ها و موتور سیکلت منوط به ارائه گواهی اسقاط توسط خودرو سازان و موتورسیکلت سازان معادل ۲۵ درد تولید ماهانه است.

بر این اساس مراکز اسقاط موظف هستند گواهی اسقاط مورد تقاضای تولیدکنندگان خودرو و موتور سیکلت را را ارائه دهند. علاوه بر این واردکنندگان خودرو و موتور سیکلت موظف هستند به ازای هر خودرو به تناسب مرف سوخت، علاوه بر پرداخت عوارض گمرکی، گواهی اسقاط خودرو معادل را دیافت کنند؛ تعدادگواهی اسقاط به تناسب مصرف نوع سوخت قیمت خودروی وارداتی توسط وزارت صمت با همکاری سازمان ملی استاندارد تعیین می‌شود.

بنابر تبصره ۳؛ آیین نامه اجرایی موضوع این ماده حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این قانون به پیشنهاد مشترک سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد ایران و بیمه مرکزی جمهوری اسلام ایران به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha