دبیرکل اسبق ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه طی چهار دهه هفت میلیون میلیون دستگیری با احتساب رقم افرادی که برای بار چندم دستگیر می‌شوند، در مورد جرائم مرتبط مستقیم با مواد مخدر در کشور وجود دارد، گفت: تعداد معتادان در کشور ثابت نیست و روزانه حداقل 150 جوان جدید وارد چرخه اعتیاد می‌شوند.

روزانه 150 جوان به چرخه اعتیاد وارد می‌شوند

سلامت نیوز: دبیرکل اسبق ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه طی چهار دهه هفت میلیون میلیون دستگیری با احتساب رقم افرادی که برای بار چندم دستگیر می‌شوند، در مورد جرائم مرتبط مستقیم با مواد مخدر در کشور وجود دارد، گفت: تعداد معتادان در کشور ثابت نیست و روزانه حداقل 150 جوان جدید وارد چرخه اعتیاد می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، علی هاشمی در نشست « نارکوتروریسم، تهدید علیه امنیت ملی» افزود: در این حوزه تاکنون کار علمی و پژوهشی منسجمی نشده است. از منظر جهانی چهار بحران بزرگ وجود دارد که شامل بحران اتمی، زیست محیطی، فقر و مواد مخدر می‌شود.

 

وی با بیان اینکه تهدیدات مواد مخدر به شکل کلان مانند یک سکه دو رو است، تصریح کرد: روی اول جذاب بودن اقتصاد مواد مخدر و روی دوم جدی بودن مصرف و تقاضاست که یکی از چالش‌های بحث تروریسم است و از دل پول مواد مخدر بیرون می‌آید.

 

هاشمی با بیان اینکه مناقشات قومی و ناپایداری‌های سیاسی که فضا را برای فعالیت گروه‌های جرم سازمان یافته در منطقه بالکان فراهم کرده و این منطقه را  تبدیل به دروازه ورود تروریسم مخدری به اروپا کرده است، افزود: برخی شاخص‌ها از جمله شاخص شکنندگی دولت‌ها ( fragile state) و در کنار آن ورشکستگی اقتصادی، حاکمیت ضعیف که منجر به ضعف کارکردهای امنیتی می‌شود، شرایط را برای بروز تروریسم مخدری مهیا می‌سازد. از جمله معیارهای مهم شاخص شکنندگی دولت‌ها عبارتند از توسعه نامتوازن و فقر، نزول اقتصادی در بخش اقتصاد و مناقشات هویتی، فرار مغزها و منازعات قومیتی در بخش اجتماعی که در نهایت منجر به تضعیف حکمرانی و بروز شبه دولت‌های مخدری می‌شود.

 

وی در تعریف این پدیده توضیح داد: تروریسم مخدری ( نارکوتروریسم) حاصل پیوند دو پدیده نامشروع قاچاق مواد و تروریسم است که نخستین بار برای اشاره به خشونت‌های تروریستی علیه پلیس مبارزه با موادمخدر کشور پرو در دهه 80 میلادی توسط رییس جمهوری این کشور به کار رفت و در کشور ما نیز برای  اولین بار در کنفرانس بین‌المللی پولشویی در سال 83 - که با بودجه ستاد مبارزه با مواد مخدر و حمایت رئیس جمهوری وقت برگزار شد، به کار رفت.

 

هاشمی با اشاره به اینکه در حال حاضر این موضوع پیچیده‌تر شده و مجلس هم به‌طور جدی دنبال آن رفته و مقررات داخلی کشور را در این خصوص تصحیح کرده است، گفت: تهدیدات نظام‌مند گروه‌های سازمان‌یافته قاچاق علیه دولت‌ها که در راستای تاثیرگذاری بر سیاست‌های مخدری صورت می‌گیرد نارکوترور نامیده می‌شود. همچنین گفته می شود گاهی گروه‌هایی که ماهیت تروریستی دارند، دست به قاچاق مواد مخدر می‌زنند.

 

وی با اشاره به اینکه در سطح جهان 240 تا 245 میلیون مصرف کننده مواد مخدر وجود دارد که این آمار به شکل غیر رسمی بیش از این مقدار است، تصریح کرد: براساس آخرین آماری که در سال 83 و  پایان دوره حضورم در ستاد مبارزه با مواد مخدر آن را منتشر کردم حدود 3 میلیون و 760 هزارمصرف کننده در کشور وجود داشت که از این تعداد دو و نیم میلیون معتاد قطعی و یک میلیون و 200 هزار معتاد تفننی بودند.

 

دبیرکل  ستاد مبارزه با مواد مخدر در دوره اصلاحات  ادامه داد: تعداد معتادان در ابتدای دولت دکتراحمدی نژاد و اوایل سال 85 این رقم  800 هزار نفر اعلام شد تا اینکه در سال  90 ، تعداد معتادان یک میلیون و 300 هزار نفر اعلام شد این درحالیست که براساس پژوهشی که در همان سال 90 انجام شد، این رقم به بیش از چهار میلیون نفر رسید  که البته این آمار اعلام رسمی نشد و مدیرکل وقت تحقیقات ستاد مبارزه با مواد مخدر به همین دلیل از ستاد رفت. در نهایت هم همین آمار ادامه داشت تا اینکه در سال 95 تعداد معتادان کشور 2 میلیون و 800 هزار نفر اعلام شد که تعداد معتادان  قطعی را نشان می‌داد.

 

هاشمی با اشاره به اینکه اقتصاد مواد مخدر براساس پژوهش‌های سال 83 رقم  12 میلیارد دلار معادل 10 هزار میلیارد تومان در  همان زمان را نشان می‌داد، تصریح کرد حدود 45  درصد از این رقم به جیب قاچاقچیان می‌رود، 26 درصد دولت هزینه کرده و 23 تا 24  درصد هم به تبع اعتیاد جامعه پرداخت می‌کند.

 
 75 درصد کشفیات تریاک جهان و  61 درصد مورفین جهان به ایران اختصاص دارد

 

وی با اشاره به برآوردهای اجمالی و غیر رسمی گفت: تعداد معتادان 2 میلیون و 800 هزار نفر در سال 95 و مبحث هزینه‌های ترانزیتی، برآورد بالای 30 میلیارد دلار چرخش مالی مواد مخدر را مطرح می‌کند. با این حال رقم  12 تا 20 میلیارد دلاری در این حوزه را می‌توان  پذیرفت اما متاسفانه کار پژوهشی جامع جدید در این خصوص انجام نشده یا در صورت انجام نتایج آن اعلام رسمی نشده است.

 

دبیرکل اسبق ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه عملکرد جمهوری اسلامی در حوزه مواد مخدر نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی بزرگترین مبارزه کننده با نارکوتروریسم در جهان و در عین حال بزرگترین خسارت دیده از آن است، اظهار کرد: علیرغم تحریم‌های ظالمانه در حوزه تجهیزات و کمک های مالی با این حال آخرین گزارش  خود آمریکایی‌ها  در سال 2017  از کشفیات ما نشان می‌دهد که  ایران 75 درصد کشفیات تریاک جهان و  61 درصد مورفین جهان  را به خود اختصاص داده است.

 

هاشمی با اشاره به اینکه حدود 37 هزار باند قاچاق در 37 سال گذشته کشف شده است، تصریح کرد:  70 درصد این باندها مسلحانه بودند همچنین بیش از 4000 شهید و بیش از 13 تا 14 هزار جانباز در این حوزه وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه طی 40 سال اخیر بیش از 147 هزار تن تولید خالص افغانستان معادل تریاک، 10.5 درصد کشفیات داشتیم، ادامه داد: براساس آمارها  30 تا 35 درصد  آن مربوط به ترانزیت به اروپاست که نشان می‌دهد هزینه سلامت این کشورها را ما پرداخت می‌کنیم.

 

به گفته وی طی چهار دهه هفت میلیون دستگیری با احتساب رقم افرادی که برای بار چندم دستگیر می‌شوند، در مورد جرائم مرتبط مستقیم با مواد مخدر در کشور وجود دارد.

 

دبیرکل سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه زمانی‌که در ستاد مبارزه با مواد مخدر بودم روزانه حدود 50 تا  60 نفر از داخل سیستم دستگیری می شدند، تاکید کرد: البته این تعداد معادل 2.5 درصد از کل دستگیری‌ها را شامل می شد البته باعث افتخار نظام بود که با این متخلفان هم برخورد می‌کردیم.

 

هاشمی با اشاره به اینکه بحث پیشگیری، بحث بنیادین جهان امروزی است، اظهارکرد: اگرچه بحث پیشگیری هزینه‌دار است اما در بلند مدت از هزینه‌ها می کاهد برای مثال در برخی کشورهای اروپایی روزانه در منازل شیر رایگان توزیع می‌شود تا دولت‌ها از هزینه بیماری‌ها و پوکی استخوان مردم پیشگیری کنند. این درحالیست که ما هنوز در برخی مسائل ابتدایی‌تر مانده‌ایم برای مثال هنوز نمی دانیم موسیقی حلال و حرام کدام است؟ هنوز بحث می‌کنیم دختران ورزشگاه بروند یا نه؟ اما برخی کشورها 70 درصد پیشگیری  از اعتیاد و آسیب‌ها را با  توسعه ورزش حل کرده‌اند.

 

هاشمی با اشاره به پژوهشی در بهمن 74 درباره «امید به آینده در نسل جوان در تهران» گفت: براساس این پژوهش امید به آینده جوانان ایرانی بسیار پایین بود این درحالیست که بعد از دوم خرداد و در اواخر سال 77  ،آمارها نشان می‌داد این رقم به 82 درصد رسیده است.

 

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر علت این مساله را احساس مسئولیت و مشارکت نسل جوان در انتخابات دانست و گفت: فعلا بزرگترین راهبرد نظام و ستاد این است که تلاش شود جذابیت اقتصادی مواد مخدر را بگیریم. در اولین قدم باید شناخت داشته باشیم، این درحالیست که الان هیچکس نیست درباره تعداد معتادان اطلاعات جدیدی بدهد و بگوید که  نرخ  بروز  اعتیاد  یعنی تعداد افراد جدید که به چرخه اعتیاد اضافه میشوند چه میزان است؟ هیچکس این ارقام را نمی داند چراکه کار علمی  نشده است. این درحالیست که تعداد معتادان ایستا نیست و  روزانه حداقل 150 جوان جدید وارد چرخه اعتیاد می‌شوند.

 

وی در ادامه راهبردهای پیش رو را تشریح کرد و گفت: همگن‌سازی قانونگذاری‌های مالی با هدف مبارزه با فساد مالی، مبارزه با اقتصاد سیاه از طریق وضع سیستم نظارت بر جریان‌های مالی و رفع نابرابری‌ها و مناقشات قومی از طریق توزیع عادلانه ثروت و برقراری عدالت اجتماعی از جمله راهبردهای حل این مشکل خواهد بود.

 

دبیرکل اسبق ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: اگر بپذیریم و باور کنیم که این پدیده  یکی از چهار صنعت اصلی چرخش مالی در جهان و جنگ تمام عیار علیه صلح و توسعه است، باید اقدامات جدی انجام دهیم.  برخلاف بحران هسته‌ای که یک تهدید بالقوه است، این پدیده تهدید بالفعل  است و اگر شعار پیش به سوی جهان عاری از سلاح هسته‌ای را سر می‌دهیم  باید 10 برابر بیشتر به سوی جهان عاری از قاچاق مواد مخدر و تروریسم و حرکت کنیم.

 

رئیس کمیته مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: طبق اذعان جامعه جهانی و سازمان ملل، جمهوری اسلامی ایران با عمل و نه با شعار، با دادن قربانیان زیاد و هزینه‌های سنگین، محور و پرچمدار این جهاد بزرگ انسانی بوده و با توجه به بالفعل بودن این تهدید طی چهار دهه، اعتمادسازی جهانی را در از همین نقطه در عمل نشان داده است.

 

وی با تاکید بر اینکه یکی از راهبردهای مبنایی مبارزه با نارکوتروریسم تلاش همه جانبه جهت کاهش جذابیت اقتصادی این پدیده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران جهت تحقق این راهبرد سیاست مدیریت مصرف را از طریق تولید و توزیع داروهای جایگزین در برنامه ششم توسعه در دستور کار قرار داده است. راه اندازی مرکز رصد دائمی اطلاعات و عملیات این پدیده در سطح ملی منطقه‌ای و جهانی، راه‌اندازی مرکز جهانی تبادل علمی پژوهشی و آموزشی در این حوزه، راه‌اندازی مرکز جمع آوری و انتقال تجارب در حوزه تکنولوژی سایبری از دیگر راهبردهای مقابله با نارکوتروریسم است.

 

هاشمی در پایان درباره ضرورت مبارزه فعال با پولشویی و زمینه‌های آن نیز توضیح داد: کنترل فعالیت‌های غیرقانونی و مجرمانه، کنترل بخش‌های اقتصادی غیر رسمی، کارآمد کردن بازار مالی رسمی، اثربخش کردن قوانین ضد پولشویی، بالا بردن ریسک عملیات پولشویی، آموزش دست اندرکاران بازارهای مالی و بانک‌ها در رابطه با روش‌های مدرن پولشویی و استفاده از دیپلماسی مواد مخدر از جمله این راهکارهای پیشنهادی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha