سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 273423

آب یخ و حتی نوشیدنی های سرد دیگر می توانند موجب منقبض شدن رگ های خونی شوند، و بر همین اساس اثری منفی بر گوارش داشته باشند.

دردسرهایی از جنس آب یخ!

سلامت نیوز: آب یخ و حتی نوشیدنی های سرد دیگر می توانند موجب منقبض شدن رگ های خونی شوند، و بر همین اساس اثری منفی بر گوارش داشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصرایران، فواید هیدراته نگه داشتن بدن برای سلامت روانی و جسمانی انسان اثبات شده اند. در همین راستا، نوشیدن حداقل هشت لیوان آب در روز توصیه شده است. اما برای بهره‌مندی از فواید نوشیدن آب، مصرف آن در دمای اتاق و پرهیز از مصرف آب یخ یا به اصلاح تگری توصیه شده است.

به گزارش "هلث لاین، ان‌دی‌تی‌وی فود"، برخی افراد بر این باورند که نوشیدن آب سرد عادتی بد است که در بلند مدت می تواند تاثیر منفی بر سلامت انسان داشته باشد. این باور بیشتر  بر اساس آموزه های پزشکی سنتی هندی شکل گرفته است. برخی افراد نیز بر این باورند که پس از مصرف آب یخ، بدن باید سخت‌تر کار کند تا دمای داخلی 37 درجه سانتیگرادی خود را حفظ کند.

بر اساس پزشکی سنتی هندی، آب یخ می تواند موجب یک بی تعادلی در بدن شده و روند گوارش را کند سازد. این در شرایطی است که نوشیدن آب فراوان با دمای مناسب می تواند به دفع سموم از بدن، تقویت گوارش و پیشگیری از یبوست کمک کند.


اثر منفی بر گوارش

آب یخ و حتی نوشیدنی های سرد دیگر می توانند موجب منقبض شدن رگ های خونی شوند، و بر همین اساس اثری منفی بر گوارش داشته باشند. همچنین، نوشیدن آب یخ می تواند فرایند طبیعی جذب مواد مغذی از غذای مصرفی طی گوارش را مختل کند. به واسطه نوشیدن آب یخ، تمرکز بدن از گوارش بر تنظیم دمای بدن معطوف می شود که می تواند حتی موجب از دست رفتن آب و احساس تشنگی شود. دمای عادی بدن 37 درجه سانتیگراد است و زمانی که چیزی با دمای بسیار کم مانند آب یخ یا بستنی مصرف می کنید، بدن تلاش می کند با صرف انرژی بیشتر دما را تنظیم کند. این میزان انرژی اضافه برای تنظیم دما در اصل باید در روند گوارش و جذب مواد مغذی صرف شود. بر همین اساس است که همواره نوشیدن آب در دمای اتاق توصیه می شود.

گلودرد

یکی دیگر از دلایل آشکار برای پرهیز از نوشیدن آب یخ افزایش احتمال ابتلا به گلودرد و گرفتگی بینی است. نوشیدن آب یخ، به ویژه پس از یک وعده غذایی، می تواند به تجمع مخاط اضافه در دستگاه تنفسی منجر شود. زمانی که دستگاه تنفسی با گرفتگی مواجه می شود، آسیب پذیری آن نسبت به بسیاری از عفونت های التهابی افزایش می یابد. 


کاهش ضربان قلب

برخی مطالعات نشان داده اند که آب یخ ممکن است در کاهش ضربان قلب نقش داشته باشد. نوشیدن آب یخ می تواند عصب واگ را تحریک کند. این عصب بخش مهمی از سیستم عصبی خودمختار بدن است و می تواند واسطه‌ی کاهش ضربان قلب باشد.

عامل شوک

بهتر است از مصرف آب یخ پس از انجام تمرینات ورزشی پرهیز کنید. زمانی که ورزش می کنید، بدن گرمای زیادی تولید می کند و نوشیدن آب یخ بلافاصله پس از تمرینات ورزشی به واسطه عدم تطابق دماها می تواند اثر منفی بر دستگاه گوارش داشته باشد. برخی افراد دردی مزمن در معده به واسطه مصرف آب یخ پس از انجام ورزش را گزارش کرده اند. مصرف آب یخ بلافاصله پس از ورزش می تواند به بدن شوک وارد کرده و موجب معده درد شود.


یبوست

اگرچه نوشیدن آب در دمای اتاق به روند گوارش کمک می کند، اما نوشیدن آب یخ پتانسیل ابتلا به یبوست را افزایش می دهد. آب یخ می تواند موجب سخت شدن غذا هنگام عبور از بدن شود، در شرایطی که به طور همزمان انقباض روده را در پی دارد که این شرایط می تواند خطر ابتلا به یبوست را افزایش دهد.

کم آبی بدن

نوشیدن آب یخ می تواند به جای تسریع روند آبرسانی مجدد بدن، آن را کند سازد. پس از نوشیدن آب یخ بدن باید ابتدا آن را به دمای مناسب برساند. همچنین، آب یخ موجب انقباض رگ های خونی در بدن می شود. از سوی دیگر، کم آبی موجب کاهش گردش خون در بدن می شود، از این رو، نوشیدن آب یخ وخامت شرایط را افزایش می دهد. 


افت انرژی

در شرایطی که نوشیدن آب یخ ممکن است در کوتاه مدت احساس بهتری در شما ایجاد کند، اما در بلند مدت موجب افت سطوح انرژی بدن می شود. این به دلیل آن است که بدن برای کاهش دمای آب مصرفی باید باید انرژی بیشتری مصرف کند.


محرک میگرن

اگر به میگرن یا یک عفونت سینوسی جدی مبتلا هستید، باید از مصرف منظم آب یخ پرهیز کنید. نوشیدن آب یخ موجب انسداد مسیرهای هوایی و بینی می شود که به طور خودکار محرکی برای میگرن است. همچنین، آب یخ می تواند موجب شرایطی به نام «انجماد مغزی» شود. آب یخ می تواند بسیاری از اعصاب حساس در ستون فقرات را تحریک کند و آنها بلافاصله پیام هایی را به مغز ارسال می کنند که موجب سردرد می شود.


تشدید آشالازی

برخی پژوهش ها نشان داده اند که افراد مبتلا به بیماری هایی که مری را تحت تاثیر قرار می دهند، مانند آشالازی، باید از نوشیدن آب سرد پرهیز کنند. آشالازی یک بیماری نادر است که می تواند بلع غذا و نوشیدن را دشوار سازد.


عدم تعادل دمای بدن

در پزشکی ستنی چینی، نوشیدن آب سرد به همراه غذای داغ به عنوان عاملی برای ایجاد بی تعادلی در بدن عنوان است. به طور معمول، وعده های غذایی در فرهنگ چینی همراه با آب گرم یا چای داغ سرو می شوند.

برخی افراد باوری مشابه دارند که نوشیدن آب سرد در یک روز داغ نمی تواند به کاهش دمای بدن کمک کند. پژوهش های کافی درباره درستی یا نادرستی این باور انجام نشده اند.


مهار شکستن چربی ها

نوشیدن آب یخ پس از یک وعده غذایی می تواند موجب سخت شدن چربی های غذاهای مصرفی شما شود و شرایط بدن برای شکستن چربی های ناخواسته را دشوار سازد. بر همین اساس، خطر افزایش وزن بیشتر می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha