سلامت نیوز : رئیس جامعه جراحان ایران گفت: تمام اعمال جراحی قابل انجام در سراسر جهان در ایران انجام‌پذیر است و جامعه پزشكی ایران به هر شكل توانسته بیش از تمام بخش‌های دیگر كشور به خودكفایی نزدیك شود اما مشكل هزینه بالای خدمات درمانی در ایران برای مردم است.

به گزارش فارس، ایرج فاضل در آستانه برگزاری سی و پنجمین كنگره جامعه جراحان ایران افزود: هیچ بخش دیگری از مملكت به اندازه پزشكی، بی‌نیاز از دریافت كمك یا خدمت از خارجی‌ها نیست.

وی گفت: همه چیز برای درمان در كشور وجود دارد و دیگر نیازی به سفر خارجی به مراكز درمانی دنیا نیست مگر آن كه بیماری نادر یا لاعلاجی وجود داشته باشد كه آن هم تا جای ممكن در داخل ایران قابل پیگیری و اقدامات درمانی است.

فاضل گفت: با گسترش تجهیزات پزشكی، امكانات و دستگا‌ه‌‌های پیشرفته، درمان‌ها روز به روز گران‌تر می‌شود و این مسئله به دلیل ضعف بیمه‌های درمانی یكی از دغدغه‌های مهم مردم و دولت به شمار می‌رود.

وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با تأكید بر اینكه رابطه مالی میان پزشك و بیمار باید حذف شود تصریح كرد: بیماری بیمه‌ها در كشور مشكل اساسی است و بخش بهداشت و درمان از بودجه كافی و مؤثر محروم بوده است، برای برون رفت از این مشكل مثل قدیم باید بیمارستان‌های دانشگاهی رایگان خدمت كنند.

وی گفت: بر اساس برنامه‌های دولت، باید در این سال‌ها مردم 30 درصد و دولت 70 درصد از هزینه‌های درمانی را پرداخت كنند كه این مسئله اكنون برعكس رخ می‌دهد كه موجبات بروز مشكلات و فشارهای فراوانی به مردم و جامعه پزشكی را فراهم كرده است.

فاضل با اشاره به اینكه دستمزد یك عمل جراحی در یك بیمارستان دانشگاهی در شیفت شب كمتر از دستمـزد یك كـارگر تعمیـركـار در روز است افـزود: ضعف بیمـه‌ها و معوقه‌های پرداختی بیمه‌ها در كنار غیرواقعی بودن تعرفه‌ها موجب رواج دریافت زیرمیزی و پدیده‌های قبیحی در این جهت شده است.

وی پیشنهاد كرد تا با ایجاد كمیته‌های اخلاق پزشكی در هر یك از بیمارستان‌های كشور، رضایت بیماران و همراهان آنان جلب شود.

فاضل گفت: اخلاق پزشكی و حرفه‌ای آموزشی نیست بلكه باید ترویج داده شود.

رئیس پیشین فرهنگستان علوم پزشكی با اشاره به اینكه پیشرفت‌ها در علم پزشكی به مرور زمان به دست می‌آید گفت: انتشار اخباری مانند كشف داروی درمان بیماری ایدز یا درمان قطعی فلج و قطع نخاع نیازمند تأمل و تدبیر بیشتر است.

وی به برگزاری سی و پنجمین كنگره جامعه جراحان ایران در تاریخ 16 تا 20 اردیبهشت در سالن همایش های رازی تهران اشاره كرد و گفت:‌ طرح موضوعات مختلفی از جمله رابطه اقتصادی پزشك و بیمار، درمان‌های جدید و تكنیك‌های پیشرفته جراحی در بیماری‌ها، سرطان‌ها، پیوند اعضاء ، تروما در سوانح و حوادث و اخلاق پزشكی اهم سخنرانی‌ها و میزگردهای امسال را به خود اختصاص می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha