بخشی از مغز کورتیزول را کنترل می کند و باعث احساس سرحالی می شود. در صورت عدم وجود کورتیزول، احساس خواب آلودگی در افراد ایجاد می شود. کافئین موجود در قهوه نیز دقیقا همین عملکرد را در بدن دارد.

۲۵ مزیت جالب نوشیدن قهوه در ابتدای صبح (بصورت هر روزه)

سلامت نیوز: بخشی از مغز کورتیزول را کنترل می کند و باعث احساس سرحالی می شود. در صورت عدم وجود کورتیزول، احساس خواب آلودگی در افراد ایجاد می شود. کافئین موجود در قهوه نیز دقیقا همین عملکرد را در بدن دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، این مقاله ۲۵ مزیت جالب نوشیدن قهوه در ابتدای صبح را بر اساس جدیدترین پژوهشهای متخصصین بیان می کند.

۱- می تواند به چربی سوزی کمک کند

آیا می دانید که کافئین در بسیاری از مکمل های تجاری که برای چربی سوزی ارائه می شوند، یافت می شود؟ به این دلیل که کافئین یکی ماده طبیعی است که می تواند به سوزاندن چربی کمک کند. برخی مطالعات نشان می دهد که کافئین می تواند میزان متابولیسم را ۴ تا ۱۱ درصد افزایش دهد. علاوه بر این، برخی مطالعات دیگر نشان می دهد که کافئین می تواند فرایند سوزاندن چربی را ۲۹ درصد در افراد لاغر و ۱۰ درصد در افراد چاق افزایش دهد. با این وجود ممکن است اثر سوزاندن چربی در افرادی که در بلند مدت قهوه مصرف می کنند، کاهش یابد.


۲- عملکرد فیزیکی را بهبود می بخشد

مصرف هر روز قهوه در صبح می تواند به شدت عملکرد جسمی را بهبود بخشد. کافئین می تواند عملکرد سیستم عصبی را تحریک کند و موجب انتقال سیگنال به سلول های چربی به منظور شکستن چربی بدن و آزاد سازی اسید های چرب سلول های چربی به خون و مصرف آنها در بدن به عنوان سوخت شود. علاوه بر این، کافئین همچنین به افزایش سطح آدرنالین خون کمک می کند. همانطور که می دانید آدرنالین یک هورمون برای کمک به آماده سازی بدن در مقابل عملکرد شدید فیزیکی به ویژه در حال ورزش و فعالیت بدنی است. با این اثرات، هیچ تعجبی وجود ندارد که بگوییم کافئین می تواند به بهبود عملکرد فیزیکی کمک کند؛ بنابراین، حدود ۳۰ دقیقه قبل از رفتن به ورزشگاه، بهتر است از یک قهوه لذت ببرید.

۳- مواد مغذی زیادی دارد

قهوه حاوی مواد مغذی زیادی است. یک فنجان قهوه حاوی مواد مغذی مهم مانند ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین B5، منگنز، پتاسیم و منیزیم است. اگر چه مقدار آنها در یک فنجان زیاد نیست، تقریبا همه مردم بیش از یک فنجان قهوه در روز می نوشند. در صورت مصرف ۳-۴ فنجان قهوه، این مقدار به سرعت افزایش می یابد.

۴- تعداد زیادی آنتی اکسیدان دارد

برای افرادی که یک رژیم استاندارد غربی دارند، قهوه ممکن است بهترین جنبه رژیم غذایی باشد. این به این دلیل است که قهوه مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد. در واقع، مطالعات نشان می دهد که تقریبا همه افراد از آنتی اکسیدان های قهوه بیشتر از سبزیجات و میوه ها استفاده می کنند. آنتی اکسیدان های موجود در قهوه می توانند التهاب را کاهش دهند، بدن را سالم نگه دارند، سلول ها را از آسیب ها محافظت کرده و علائم بیماری های مزمن مانند آرتریت و درد مفاصل را کاهش دهند.

۵- کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲

دیابت نوع دو به عنوان یک مشکل بهداشتی شناخته شده است که حدود ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان را درگیر کرده است. علت آن افزایش سطح قند خون به علت عدم توانایی ترشح انسولین و یا مقاومت به انسولین تعیین شده است. برخی مطالعات نشان دادند، مصرف قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع II را کمتر می کند. برخی مطالعات نشان می دهد در افرادی که قهوه مصرف می کنند ۲۵ تا ۳۰ درصد خطر ابتلا به این بیماری کاهش می یابد.

۶- بهبود حافظه

حداقل یک فنجان قهوه در روز باعث بهبود حافظه کوتاه مدت می شود. محققان فعالیت مغز را با کمک یک fMRI اندازه گیری کردند که نشان دهنده افزایش حساسیت شناختی و تسریع زمان واکنش بود. این مطالعات نشان دهنده بهبود عملکرد برخی از قسمت های مغز که مسئول نگهداری اطلاعات است، می باشد. کافئین به تمرکز کمک می کند و بر حافظه بلند مدت نیز تاثیر دارد.

صرف نظر از بهبود حافظه و تمرکز، مصرف روزانه قهوه می تواند به سلامت کلی مغز نیز کمک کند. بعضی مطالعات اخیر نوشیدن قهوه را با کاهش خطر ابتلا به بیماری های ذهنی مرتبط می دانند.

۷- کاهش خطر بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون یکی از شایع ترین بیماری های نورودژنراتیو است. این بیماری ناشی از مرگ نورونهای تولید کننده دوپامین در مغز بیمار است؛ مانند آلزایمر، درمانی برای این بیماری وجود ندارد، بنابراین جلوگیری از این بیماری بسیار مهم است.

برخی مطالعات، نشان دادند خطر ابتلا به پارکینسون در حدود ۳۲ تا ۶۰ درصد در افرادی که قهوه مصرف می کنند کمتر است. اگر می خواهید خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را کاهش دهید، سعی کنید به طور منظم قهوه بنوشید.

۸- کاهش انواع سرطان

سرطان به عنوان یکی از علل اصلی مرگ و میر در جهان شناخته شده است و با رشد سلول های کنترل نشده در بدن تعریف شده است. ثابت شده است که قهوه باعث جلوگیری از گسترش دو نوع سرطان از جمله سرطان کولورکتال و سرطان کبد می شود. طبق برخی مطالعات، در مصرف کنندگان قهوه خطر ابتلا به سرطان کبد ۴۰ درصد کاهش می یابد. مطالعه دیگری نشان داد در افرادی که روزانه ۴- ۵ فنجان قهوه مصرف می کنند خطر ابتلا به سرطان کولورکتال ۱۵٪ کاهش می یابد. در حقیقت، کاهش خطر برخی از انواع سرطان یکی دیگر از مزایای قهوه است.

۹- جلوگیری از آسیب شبکیه

یکی دیگر از مزایای نوشیدن قهوه که نباید از آن غافل شد، جلوگیری از آسیب شبکیه است. یک مطالعه نشان داد که نوشیدن قهوه می تواند به جلوگیری از آسیب های شبکیه ناشی از اکسیداتیو استرس کمک کند. اگر چه کافئین نقشی ندارد، اما اسید کلروژنیک، یکی از آنتی اکسیدان های قوی در دانه های قهوه به جلوگیری از آسیب شبکیه کمک می کند.

۱۰- حفاظت از دهان و دندان

یکی دیگر از مزایای نوشیدن قهوه که باید بدانید و سپس سعی کنید قهوه را به طور منظم مصرف کنید این است که قهوه می تواند در برابر بیماری های دهان و دندان از شما محافظت کند. این تحقیق نشان می دهد که قهوه سیاه می تواند باکتری های دندان که ممکن است منجر به پوسیدگی دندان شود را از بین ببرد؛ اما هنگامی که شکر یا شیر را به قهوه اضافه می کنید، این مزیت از بین می رود. بعضی محققان دریافتند که نوشیدن قهوه نه تنها باعث افزایش بیماری های لثه نمی شود بلکه منافع محافظتی نیز دارد؛ بنابراین، اگر بخواهید در برابر بیماری های دهان و دندان مقاوم باشید، حداقل یک فنجان قهوه در روز بنوشید.

۱۱- مبارزه با افسردگی

افسردگی به عنوان یک اختلال روانی جدی شناخته می شود که ممکن است کیفیت زندگی پایینی را ایجاد کند. افسردگی بسیار رایج است و بسیاری از افراد در جهان با افسردگی بالینی مواجه هستند. بر اساس یک مطالعه دانشگاه هاروارد، در زنانی که ۴ فنجان یا بیشتر قهوه در روز مصرف می کردند ۲۰ درصد خطر ابتلا به افسردگی کاهش یافت. مطالعه دیگری نشان داد در افرادی که روزانه ۴ فنجان یا بیشتر قهوه مصرف می کردند، خطر ابتلا به خودکشی ۵۳٪ کمتر بود.

۱۲- به شما کمک می کند تا زنده بمانید

همانطور که قبلا ذکر شد، نوشیدن قهوه در مقابل ابتلا به بیماری ها مقاومت ایجاد می کند، به این معنی که قهوه می تواند به شما کمک کند که بیشتر زندگی کنید. در واقع، مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد در افرادی که قهوه مصرف می کنند خطر مرگ زودرس کاهش می یابد. در دو مطالعه، مصرف قهوه با ۲۶٪ کاهش خطر مرگ زودرس در زنان و ۲۰٪ کاهش خطر مرگ زودرس در مردان ارتباط داشت این کاهش خطر مرگ به نظر می رسد در افراد مبتلا به دیابت نوع II بسیار قوی است. در یک مطالعه، افراد مبتلا به دیابت که قهوه مصرف می کردند، طی یک دوره ۲۰ ساله ۳۰٪ کاهش خطر مرگ را تجربه کردند؛ بنابراین، اگر میخواهید طول عمر بیشتری داشته باشید، باید به طور منظم قهوه مصرف کنید.

۱۳- مفید برای قلب

نباید از این واقعیت که قهوه برای قلب مفید است، غافل شوید. محققان دریافتند که مصرف کنندگان متعادل قهوه ​​در مقایسه با افرادی که دارای مصرف زیاد یا کم هستند و یا اصلا مصرف نمی کنند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را ۲۰٪ کمتر دارند. این کار با حفاظت از محفظه عضلانی قلب در برابر آسیب های شریانی که می تواند منجر به التهاب شود صورت می گیرد. به این ترتیب، از بسیاری از بیماری های قلبی از جمله فشار خون بالا، حمله قلبی، ترومبوز و نارسایی قلبی بوسیله نوشیدن قهوه میتوان پیشگیری نمود.

۱۴- پاکیزگی سیستم دفع ادرار

قهوه دیورکتیک است، به این معنی که قهوه به طور منظم می تواند باعث افزایش ادرار شود، در بسیاری از موارد این مزیت خوبی است زیرا سیستم دفع ادرار و کلیه را تمیز نگه می دارد. بدن شما می تواند ویروس ها و باکتری های مضر را از بین ببرد، زیرا نوشیدن قهوه می تواند این روند طبیعی را افزایش دهد.

۱۵- شما را هوشیار میکند

وقتی کمبود خواب دارید، اغلب قهوه می خورید. این نه تنها شما را بیدار نگه می دارد، بلکه باعث می شود شما هوشیار تر باشید. قهوه به مغز اجازه می دهد به روش هوشمندانه و کارآمدتری عمل کند. هنگامی که کمبود خواب دارید و قهوه می نوشید، بسیاری از فعالیت های شما مانند هوشیاری، زمان واکنش، توجه و استدلال منطقی بهبود می یابند.

۱۶- شما را آرام تر نه می دارد

یکی دیگر از مزایای سلامت نوشیدن قهوه در صبح که نباید از آن غافل شد، این واقعیت است که قهوه می تواند باعث آرامش شود. حتی بوی قهوه نیز احساس آرامش می دهد. در واقع، ترکیب پروتئین مغز را که با استرس ارتباط دارد، به ویژه استرس ناشی از کمبود خواب را تغییر می دهد. به همین دلیل است که همه ما بعد از نوشیدن یک فنجان قهوه در صبح احساس خوبی می کنیم.

۱۷- کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی

اغلب اعتقاد بر این است که کافئین می تواند باعث افزایش فشار خون شود. این درست است، اما در واقع، اگر شما به طور منظم قهوه مصرف کنید، این اثر بسیار کم است و اغلب ناپدید می شود. با این حال، این اثر ممکن است در برخی افراد وجود داشته باشد. با این حال، مطالعات از این ایده پشتیبانی نمی کند که قهوه خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. در واقع، زنانی که قهوه مصرف می کنند، احتمال خطر ابتلا به بیماری قلبی کمتری دارند. مطالعات متعدد نیز ثابت می کند که در افرادی که قهوه مصرف می کنند، ۲۰ درصد خطر سکته مغزی کاهش می یابد.

۱۸- حفاظت از نقرس

مطالعات مربوط به مصرف قهوه در مردان و زنان نشان می دهد که مصرف منظم قهوه می تواند به کاهش خطر ابتلا به نقرس کمک کند. مصرف بیش از ۴ فنجان قهوه در روز خطر ابتلا به نقرس را ۵۷٪ کاهش می دهد. یک فنجان قهوه روزانه در زنان ۲۳٪ خطر ابتلا به نقرس را کاهش داد. نتایج مشابهی برای مردان یافته شده است مردانی که روزانه ۴- ۵ فنجان قهوه مصرف می کنند ۴۰٪ کاهش خطر ابتلا به نقرس دارند و در افرادی که ۶ فنجان یا بیشتر قهوه مصرف می کنند این خطر ۶۰٪ کاهش می یابد.

۱۹- بهبود سطح انرژی

قهوه می تواند به شما کمک کند سطح انرژی خود را افزایش دهید. این به این دلیل است که دارای کافئین است و کافئین یک روانگردان است. پس از نوشیدن قهوه، کافئین در جریان خون شما جذب می شود و سپس به مغز می رود. کافئین در مغز، عصب انتقال دهنده ای به نام آدنوزین را مسدود می کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، تعداد دیگر انتقال دهنده های عصبی افزایش می یابد و موجب شلیک نورون ها می شود. مطالعات بسیاری نشان می دهد که قهوه می تواند به بهبود عملکردهای مختلف مغز شامل خلق و خو، حافظه، سطح انرژی، هوشیاری، زمان واکنش و همچنین عملکرد شناختی عمومی کمک کند.

۲۰- به کاهش وزن کمک میکند

اگر می خواهید وزن کم کنید، عصاره قهوه سبز می تواند به شما در دستیابی به این هدف کمک کند. محققان پس از یک تحقیق ۲۲ هفته ای بر روی ۱۶ فرد که اضافه وزن داشتند، متوجه شدند افرادی که عصاره قهوه سبز مصرف کرده اند، موفقیت چشمگیری داشته اند. در این مطالعه، ۳۷٫۵٪ از این افراد به وزن طبیعی دست یافتند؛ بنابراین، کافئین در هر محصول کاهش وزن و مکمل چربی سوزی یافت می شود. با این حال، این موضوع بدان معنا نیست که باید به جای تمرین و ورزش قهوه نوشید. شما باید هر دو را برای دستیابی به بهترین نتیجه انجام دهید. اگر شما در شرایطی مشابه هستید و اضافه وزن دارید، در نظر داشته باشید که تمرینات خود را با مصرف کپسول قهوه سبز تاثیر گذارتر کنید.

۲۱- احساس سرخوشی

این واقعیت که قهوه احساس سرخوشی را افزایش می دهد، از مزایای دیگر مصرف قهوه است. یک مطالعه نشان داد افرادی که روزانه ۴ فنجان یا بیشتر قهوه مصرف می کنند ۱۰٪ کمتر از سایر افراد افسرده می شوند.

۲۲- کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و ضعف

یکی دیگر از مزایای نوشیدن قهوه کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل است. بیماری آلزایمر یکی از شایع ترین بیماری های نورودنراتیو در جهان است و همچنین عامل اصلی ابتلا به زوال عقل است. این بیماری اغلب افراد بالای ۶۵ سال را تحت تاثیر قرار می دهد. اگرچه برای بیماری آلزایمر درمان وجود ندارد، اما برای پیشگیری راههایی شامل غذا خوردن سالم و ورزش موجود است، مصرف قهوه نیز موثر است. برخی مطالعات نشان می دهد در افرادی که قهوه مصرف می کنند ۶۵ درصد خطر ابتلا به بیماری آلزایمر کاهش می یابد.

۲۳- اثرات محافظتی بر روی کبد

یکی از مزایای نوشیدن روزانه قهوه در صبحگاه این واقعیت است که قهوه اثر محافظتی بر روی کبد دارد. کبد عضوی است که فرآیند هایی مهمی در بدن انجام می دهد. نوشیدن قهوه بر روی برخی از بیماری های رایج کبد مانند بیماری کبد چرب، هپاتیت و سایر بیماری ها تاثیر می گذارد. بسیاری از این بیماری ها می توانند باعث سیروز کبد شوند که می تواند به نارسایی کبدی و سرطان کبد منجر شود. برخی مطالعات نشان دادند که قهوه ممکن است از سیروز محافظت کند. با نوشیدن ۴ فنجان یا بیشتر قهوه در روز این خطر تا ۸۰ درصد کاهش می یابد.

۲۴- کنترل درد

آیا می دانید که یک فنجان قهوه می تواند به کاهش درد و خستگی در طی یک روز کاری کمک کند؟ بعضی از محققان ۴۸ کارمند مرد را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند افرادی که قهوه مصرف می کردند، میزان شدت درد ۴۱ را داشتند، در حالی که سایر افراد شدت درد ۵۵ را داشتند.

۲۵- قدرت مردانگی و باروری

از دیگر مزایای نوشیدن صبحگاهی و روزانه قهوه، تقویت باروری و قدرت مردانگی است. مردانی که روزانه حداقل ۲۵۰ میلی گرم کافئین مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که کافئین مصرف نمی کنند، حجم بیشتری اسپرم دارند. همچنین آنها آسیب سلولی مربوط به DNA کمتری درون اسپرم خود دارند. علاوه بر این، یکی دیگر از مزایای مصرف قهوه، کاهش خطر ابتلا به اختلالات نعوظ است. حتی مصرف ۹۰mg کافئین در روز این کاهش خطر را نشان می دهد.

چند راهنمایی

در اینجا چند راهنمایی برای به دست آوردن مزایای کامل قهوه عنوان می شود:

دانه های قهوه آلی را انتخاب کنید. اکثر شرکت های فرآوری قهوه، نسخه طبیعی را ارائه می دهند، گرچه کمی گران تر از نسخه های معمولی هستند. شما باید بسته بندی را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که قهوه خریداری شده بدون علف کش ها و آفت کش ها رشد کرده است.

مصرف حداقل ۱-۲ فنجان قهوه در روز برای به دست آوردن حداکثر مزایای قهوه کافی است، مصرف کنندگان ۱-۲ فنجان در روز نیاز دارند. صبح زود از یک قهوه خوب لذت ببرید تا یک روز جدید را سرحال تر شروع کنید.

قهوه خانگی را انتخاب کنید. اگر چه این نوشیدنی های بیرون خوشمزه هستند، اما ممکن است سطح آنتی اکسیدانی مشابه نوع خانگی را نداشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha