فتق كشاله ران (اینگوینال) نوعی از فتق‌های شكمی است كه در ناحیه كشاله ران (محل تلاقی زیر شكم با ران) زمانی رخ می‌دهد كه روده‌ها یا بافت اطراف آن به كانال مغبنی یا اینگوینال فشار وارد می‌كنند و موجب برآمدگی در كشاله ران و درد هنگام فعالیت می‌شود.

آیا مجبورم فتق كشاله ران خود را به تیغ جراح بسپارم؟

سلامت نیوز: فتق كشاله ران (اینگوینال) نوعی از فتق‌های شكمی است كه در ناحیه كشاله ران (محل تلاقی زیر شكم با ران) زمانی رخ می‌دهد كه روده‌ها یا بافت اطراف آن به كانال مغبنی یا اینگوینال فشار وارد می‌كنند و موجب برآمدگی در كشاله ران و درد هنگام فعالیت می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،بسیاری از افراد ممكن است به این عارضه دچار شوند، اما دردی حس نكنند و به همین خاطر به پزشك مراجعه نمی‌كنند. انجام اقدامات درمانی مناسب موجب می‌شود از پیشروی بیشتر فتق و تشدید درد جلوگیری شود.

فتق كشاله ران اغلب از طریق ظاهر برآمده‌ای كه ایجاد می‌كند، تشخیص داده می‌شود و موجب بروز برآمدگی در ناحیه كشاله ران، یعنی ناحیه بین زیر شكم و ران‌ می‌شود و این برآمدگی هنگام ایستادن و سرفه كردن بزرگ‌تر می‌شود و در برخی موارد حتی ممكن است موجب درد و حساسیت به لمس شود.

سایر علائم این عارضه عبارت است از: درد هنگام سرفه كردن، ورزش كردن و خم شدن، احساس سوزش، درد تیز و تیركشنده، احساس سنگینی در كشاله ران، تورم كیسه بیضه در مردان
​​​​​​​
 علل
این نوع از فتق، علت مشخص و منحصربه‌فردی ندارد، اما وجود ضعف ساختاری در جدار شكم و كشاله ران، مهم‌ترین عاملی است كه می‌تواند به فتق كشاله ران منجر شود. وارد شدن فشار بیش از حد به این نواحی تضعیف شده موجب بیرون‌زدگی و فتق روده یا بافت چربی می‌شود.


عواملی كه احتمال بروز فتق كشاله ران را افزایش می‌دهند عبارت است از:
سابقه ژنتیك و ارثی
سابقه ابتلا به فتق در جای دیگر شكم
مرد بودن (احتمال بروز فتق كشاله ران در مردان بسیار بیشتر از زنان است)


سابقه تولد زودرس
چاقی یا داشتن اضافه وزن
بارداری
ابتلا به سرفه مزمن
داشتن یبوست‌های مكرر
ایستادن برای مدت‌زمان طولانی 

 درمان فتق كشاله ران
تمامی موارد فتق شكمی به درمان نیاز ندارند. اما اغلب فتق‌هایی كه موجب بروز علائم شده‌اند یا در حال بزرگ‌تر شدن هستند باید با جراحی درمان شوند. جراحی فتق كشاله ران به دو شیوه صورت می‌گیرد: جراحی باز و جراحی لاپاروسكوپی كه انجام آنها در حدود یك ساعت طول می‌كشد.

 پیشگیری
توجه به موارد زیر می‌تواند بروز یا شدت فتق كشاله ران را كاهش دهد:
داشتن وزن متناسب
خوردن غذاهایی با فیبر بالا و درمان یبوست
نكشیدن سیگار
اجتناب از بلند كردن اجسام سنگین.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی پارسا ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
    3 0
    درود وسپاس ازشرح مفیدی که لطف کردید