سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۳
کد خبر: 27347

وقتی پیشرفته ترین تجهیزات در دنیا ساخته می شود که بدون دخالت انسان با دقیق ترین جزییات ایمنی خودرو را اندازه گیری و به صورت روشن اعلام می کند، باز هم باید به روش های چهل سال پیش برگردیم و تشخیص عیب فنی موثر خودرو را به شخص که حتی دانش مکانیکی ندارد و صرفا مجری قانون است، بدهیم؟ این عقبگردها اصلا درست به نظر نمی رسد.

سلامت نیوز : افزایش زمان اعتبار معاینه فنی خودروها به پنج سال با واکنش های بسیار کارشناسان و صاحب نظران روبه رو شده است.

 در حالی که خودروهای نو در اروپا، یک سال پس از تولید مکلف به دریافت معاینه فنی هستند، بر پایه قانون جدید گرفتن جرایم رانندگی، خودروهای نو تا پنج سال از دریافت معاینه فنی معاف شدند؛ موضوعی که اعتراض مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست را به همراه داشته است.

بنا بر قانون کنونی، خودروهای نو تا دو سال پس از تاریخ تولید نیازی به دریافت برگه معاینه فنی ندارند. این در حالی است که در قانون جدید اخذ جرایم رانندگی که قرار است از دهم اردیبهشت ماه اجرایی شود، خودروهای نو تا پنج سال از دریافت معایه فنی معافند.

محیط زیست: پیشنهاد ما سه سال بود

دکتر علی محمد شاعری، قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تغییر قانون معافیت خودروهای نو از دریافت برگه معاینه فنی که از دو سال به پنج سال گفت: پیشنهاد سازمان محیط زیست سه سال بود، ولی به تصویب نرسید.

وی با اعلام اینکه نظر سازمان حفاظت از محیط زیست درباره مدت لازم برای معافیت معاینه فنی خودروهای نو در قانون جدید سه سال بوده است، افزود: سازمان حفاظت محیط زیست پیش از تصویب این قانون، نظریات خود را به مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود اما گویا، پیشنهاد نیروی انتظامی درباره مهلت پنج ‌ساله معاینه فنی مورد تصویب قرار گرفته است.

شاعری گفت: از نظر ما، دو سال در قانون قبلی برای معافیت معاینه فنی کم و پنج سال زیاد است و ما در مورد مهلت سه ساله تأکید داشتیم.

وی یادآور شد: اکنون پیگیری‌های لازم را نیز برای تغییر این قانون تا سه سال انجام می‌دهیم.

80 درصد آلودگی هوای کلانشهرها ناشی از رفت و آمدهای خودروهاست

در عین حال کتال محسنی، مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه 80 درصد آلودگی هوای کلانشهرها از خودروها ناشی می‌شود، با انتقاد از افزایش زمان معانیه فنی خود را از دو به پنج سال گفت: این مصوبه یک مصوبه زیست‌محیطی نیست.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست اعتقاد دارد که خودروها باید هر ساله نسبت به گرفتن گواهی معاینه فنی اقدام کنند، گفت: معاینه فنی دست‌کم هر دو سال یک ‌بار انجام شود.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست از پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست برای اصلاح قانون جدید راهنمایی و رانندگی خبر داد.

وی همچنین از صدور گواهی آزمایشگاه معتمد معاینه فنی خودرو برای سه مرکز معاینه فنی خودرو در تهران خبر داد و افزود: چهار مرکز معاینه فنی دیگر تهران نیز در آستانه صدور مجوز آزمایشگاه معتمد هستند.

کتال محسنی عنوان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در مورد سایر صنایع نسبت به پیش‌بینی آزمایشگاه‌های معتمد اقدام کرده بود، ولی در زمینه معاینه فنی خودرو این کار برای نخستین‌بار با همکاری ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران انجام گرفته است.

به گفته وی، سازمان حفاظت محیط زیست ضمن بررسی شاخص‌هایی همچون فضای آزمایشگاه، روش‌های آنالیز و درستی و دقت آزمایش‌های انجام ‌شده در مراکز معاینه فنی تهران در صورت احراز شرایط نسبت به صدور گواهی آزمایشگاه معتمد اقدام خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ده مرکز معاینه فنی در تهران به عنوان زیرمجموعه ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران فعالیت می‌کند، افزود: سه مرکز از این تعداد در حال ارزیابی شاخص‌ها برای صدور گواهی آزمایشگاه معتمد است.

کتال محسنی در ادامه با بیان اینکه ارزیابی و صدور گواهی معتمد برای مراکز معاینه فنی خودرو در هشت کلانشهر تهران در اولویت برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد، ابراز امیدواری کرد که این کار تا پایان شش‌ماهه نخست امسال انجام شود.

وی با بیان اینکه در نیمه دوم سال جاری نیز نسبت به ارزیابی و صدور گواهی آزمایشگاه معتمد برای مراکز معاینه فنی سایر شهرها اقدام خواهیم کرد، ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال جاری، بیش از 170 مرکز معاینه فنی در سراسر کشور گواهی آزمایشگاه معتمد دریافت کنند.

مدیرکل دفتر پایش‌های سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از توقف فعالیت مراکز معاینه فنی که در ارزیابی این سازمان موفق به گرفتن گواهی آزمایشگاه معتمد نشوند، خبر داد و تأکید کرد: این موضوع را از طریق ستاد مراکز معاینه فنی پیگیری خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته میزان نظارت بر ‌آزمایشگاه‌های معتمد سازمان محیط زیست 40 درصد بوده است، ‌اعلام کرد: بر پایه برنامه پنج ‌ساله‌ این سازمان نظارت بر آزمایشگاه‌های معتمد باید به صددرصد برسد.

به گفته‌ وی، ارزیابی آزمایشگاه‌های معتمد از سوی محیط ‌زیست هر سه ‌سال یک‌ بار انجام می‌شود و طی این مدت نیز به صورت رندوم و مستمر بر نحوه فعالیت آزمایشگاه‌های معتمد نظارت می‌کنیم.

افزایش سن معاینه فنی خودروها آلودگی هوای پایتخت را به شدت افزایش می‌دهد

دکتر صدرالدین علیپور، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران نیز با بیان اینکه معاینه فنی خودروها، یکی از محورهای اصلی طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران است، به ایسنا گفت: افزایش زمان معاینه فنی خودروها از دو به پنج سال در قانون جدید راهنمایی و رانندگی در تشدید آلودگی هوای کلانشهرها به ویژه تهران تأثیر جدی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران به عنوان نخستین آزمایشگاه معتمد سازمان محیط زیست فعالیت خود را آغاز کرده است، یادآور شد: معاینه فنی خودروها می‌تواند منجر به کاهش 25 درصدی آلودگی هوا در تهران شود.

از سوی دیگر، معاون شهرداری تهران از تلاش ها برای کاهش سن معاینه فنی خودروها خبر داده و اعلام کرده به دنبال سه ساله کردن آن است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در حال رایزنی با مجلس است تا مصوبه معافیت پنج ساله معاینه فنی خودروهای صفر کیلومتر را برگرداند.

هرچند قائم مقام سازمان محیط زیست گفته که طرحی از سوی سازمان برای سه ساله کردن معاینه فنی خودروهای صفر به دولت داده شده، گویا شهرداری هم مشغول رایزنی برای کاهش این زمان معافیت است.

به گفته محمدحسین مقیمی، عضو فراکسیون شهری مجلس شورای اسلامی، معاونت حمل و نقل و ترافک شهرداری تهران در حال رایزنی با برخی از نمایندگان مجلس است تا این مصوبه برگشت داده شود: امیدواریم این بند مصوبه اصلاح شود.

او به خبرآنلاین گفت: شورای شهر تهران هم اکنون تلاش هایی را برای اصلاح این مصوبه انجام داده اند که امیدواریم هر چه زودتر این بند اصلاح شود.

به باور مقیمی، با توجه آلودگی هوای تهران در سال گذشته مصوبه مجلس شورای اسلامی دراین باره طرحی عقبگرد است: این موجب آلوده تر شدن هوای تهران و سایر کلانشهرها می شود.

عقبگرد وحشتناک در آلودگی هوا و ایمنی رفت و آمد

در همین راستا، وحید نوروزی که پیشتر رئیس ستاد معاینه فنی خودرو شهرداری تهران بوده در یادداشتی به این موضع پرداخته است.

وی نوشته است:

نزدیک سه هفته سربازی رفتم و به لطف قانون بودجه آن سال کشور از خدمت سربازی معاف شدم. در این سه هفته، مختصری آموزش نظامی هم دیدیم؛ از جمله آنکه یک ستوان وظیفه تلاش داشت ما را برای رژه روز آخر مقابل فرمانده پادگان جی آماده کند. تمام گروهان هم افرادی مثل من بودند که صرفا چند هفته ای آموزش می دیدند و بعدش معاف می شدند.

آموزش دادن ما برای این ستوان عزیز تبدیل به سوژه جالبی شده بود. وقتی فرامین نظامی را صادر می کرد، حتما چند نفری آن را به اشتباه اجرا می کردند و اینگونه می شد که نظم گروهان به هم می ریخت و داد ایشان درمی آمد. من شخصا همیشه از فرمان عقبگرد نفرت داشتم.

همیشه دقت می کردم به محض شنیدن عقبگرد از سمت چپ و 180 درجه بچرخم و معمولا هم اشتباه می کردم که این امر ستوان جوان را به فریاد وامی داشت. اصلا فرمان عقبگرد را من هم دوست نداشتم و هنوز هم از هر گونه عقب نشینی حتی تاکتیکی تفرت دارم. اعتقادی هم به واژه دادن زمین در برابر زمان ندارم و عمیقا باور دارم که همیشه باید به جلو حرکت کرد و گوش به فرمان «قدم...رو» بود.

غرض از نوشتن این مقدمه، ابلاغ قانون جدید اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی بود که طبق  ماده ۹ آن سن الزامی بودن معاینه فنی برای خودروهای کشور از دو سال به پنج سال افزایش پیدا کرد.

این موضوع یک عقبگرد وحشتناک در آلودگی هوا و ایمنی رفت و آمد است. در تمام دنیا پنج سال سن از رده خارج شدن خودروست و در کشور ما با شرایط موجود صنعت خودروسازی اجرای این ماده قانونی بسیار اشتباه خواهد بود.

این امر موجب افزایش شدید آلودگی هوا و افزایش قابل توجه تصادفات رانندگی خواهد شد.دوستان راهنمایی و رانندگی ناجا که فعالانه ده سال تمام، پیگیر تصویب این لایحه در کمیسیون های مجلس شورای اسلامی بودند، حتما بهتر می دانند وقتی در صحنه تصادفات حضور به هم می رسانند، برایشان بسیار سخت  و دشوار است که تشخیص دهند نقص فنی خودرو مثل نقس سیستم ترمز ـ نقص سیستم تعلیق و کمک فنرها که با دقت بسیار بالا در مراکز معاینه فنی مورد سنجش قرار می گیرند، چقدر در ایجاد تصادف و کشته شدن شهروندان نقش داشته است و به همین دلیل، عمدتا عامل انسانی در رتبه اول دلیل تصادفات و مرگ و میرها است و عامل خودرو در رتبه سوم بعد از عامل جاده قرار دارد.

همچنین در یک ماده دیگر این قانون در بند الف ماده ۱۰ این قانون تشخیص عیب فنی موثر و اعزام به تعمیرگاه بر عهده افسران راهنمایی و رانندگی گذاشته شده است. من مطمئن هستم، دوستان منظورشان چراغ های خطر و برف پاک کن و آج لاستیک و سلامت شیشه است که در معاینه فنی خودرو به نام عیوب ظاهری تست می شود. کارکشته ترین افسر راهور هم نمی تواند نقص ترمز و  تعلیق را با چشم و یا حتی سوار شدن بر خودرو  تشخیص دهد؛ پس چگونه عیب موثر را می خواهند تشخیص دهند و به تعمیرگاه بفرستند؟

آیا می خواهند سوار بر خودرویی که  فکی می کنند عیب فنی موثر دارد بشوند و با آن ترمز کنند و از روی خط ترمز روی کف خیابان تشخیص دهند خودرو دارای عیب است؟ آن وقت است که اعمال سلیقه های شخصی آغاز خواهد شد و گرفتاری مردم را در پی خواهد داشت. وقتی پیشرفته ترین تجهیزات در دنیا ساخته می شود که بدون دخالت انسان با دقیق ترین جزییات ایمنی خودرو را اندازه گیری و به صورت روشن اعلام می کند، باز هم باید به روش های چهل سال پیش برگردیم و تشخیص عیب فنی موثر خودرو را به یک شخص که حتی دانش مکانیکی ندارد و صرفا مجری قانون است، بدهیم؟ این عقبگردها اصلا درست به نظر نمی رسد.

حتما قدیمی ها یادشان است که ده ها خودر و را به صف می کردند و فرمان چراغ ها روشن صادر می کرند. سپس فرمان همگی راهنمای سمت راست روشن و پس از آن راهنمای سمت چپ روشن صادر می شد و این گونه خودروهایی که داری لامپ معیوب بودند شناسایی می شدند و برگ معاینه فنی دریافت نمی کردند. باز هم می خواهیم به آن سمت برویم؟

حیف است! مگر آیه شریفه ای در قرآن کریم، نجات جان یک انسان را مثل نجات جان کل بشر نمی داند؟ می خواهم بپرسم آیا اگر فردی یا ارگانی لایحه ای را پیشنهاد می دهد که یک بند آن ایمنی و جان شهروندان را به خطر می اندازد، تکلیفش با این آیه شریف چیست؟

اخلاقی و شرعی و عرفی است که این ماده اصلاح شود. من مطمئن هستم کمیسیون مربوطه در مجلس شورای اسلامی، اگر به اندازه بیست دقیقه از ما دعوت می کردند و ما خبر از چنین پیشنهادی داشتیم، هیچ گاه این بند تصویب نمی شد.

در پایان، امیدوارم با پیگیری های عزیزان ستاد معاینه فنی تهران و کلانشهرها، شورای اسلامی شهر و برخی از نمایندگان دلسوز مجلس و حمایت پلیس راهور تهران این بند در سریعترین زمان ممکن اصلاح و این موضوع که می تواند مشکلات بزرگی را برای سلامت و ایمنی کشور به ارمغان داشته باشد، رفع شود.

اگر عزیزانی بودند که چند ساعت در صف معاینه فنی ایستادند و یا عزیزانی بودند که تحت فشار افکار عمومی و رسانه ها در برخورد مقطعی با خودروهای فاقد معاینه فنی قرار می گرفتند، دور از انصاف است که به یکباره فاتحه معاینه فنی را بخوانیم و خیال خود و همه را راحت کنیم. این راحتی خیال نیست؛ اول مسئولیت در درگاه الهی است.

ای کاش، فرمان  «عقبگرد» در تاریخ بشریت وجود نداشت...!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha