سلامت نیوز :دبیر علمی هفدهمین سمینار چشم پزشکی فارابی گفت: استعمال دخانیات توسط افراد مبتلا به اختلال کارکرد تیروئید یکی از عوامل مهم در بروز بیماری چشمی ثانویه است.
به گزارش مهر، دکتر علی صادقی طاری افزود: بیماری تیروئید چشمی (اوربیتوپاتی ثانویه) خفیف، متوسط تا شدید و تهدید کننده بینایی در پی اختلال در عملکرد غده تیروئید به وجود می‌آید و عدم درمان به موقع، خستگی، اضطراب و مهمتر از همه استعمال دخانیات آن را تشدید می‌کند.

وی گفت: استعمال دخانیات از سوی افراد مبتلا به اختلال کارکرد تیروئید یکی از عوامل مهم در بروز بیماری چشمی ثانویه محسوب می‌شود به طوری که نسبت بروز خطر برای افراد سیگاری بیش از سایر مبتلایان به بیماری اختلال تیروئید است.

این متخصص اکولوپلاستیک ضمن تاکید براینکه ممکن است نتیجه آزمایشهای مربوط به عملکرد تیروئید به دلایل مختلف ، اختلال کارکرد این غده را نشان ندهد، افزود: بیرون‌زدگی چشمها، پف‌آلودگی، اشک‌ریزی، احساس وجود جسم خارجی در چشم، زخم قرنیه، کشیدگی پلک‌ بالا به سمت بالا و پلک پایین به سمت پایین، تورم ملتحمه، دوبینی و سردرد از نشانه های این بیماری است.

وی تاکید کرد: در بیماران مبتلا به اختلال در کارکرد تیروئید کاهش حدت بینایی، تغییر کیفیت رنگها هنگام تماشای اجسام، بیرون ‌زدگی یکطرفه یا دوطرفه کره چشم، دوبینی، کدورت واضح قرنیه و قابل رویت بودن قرنیه هنگام بسته بودن پلکها جزء موارد اورژانسی محسوب می‌شوند که ضروری است برای کاهش آثار سوء این تظاهرات بالینی، هرچه زودتر برای درمان اقدام شود.

این چشم پزشک افزود: برای جلوگیری از صدمه به عصب بینایی و میدان دید، به محض بروز علائم این بیماری باید از مشاوره متخصص بهره گرفت. در مراحل اولیه و خفیف، درمان این بیماری با انجام کارهای بسیار ساده‌ مثل بالاتر قرار دادن سر از سطح بدن هنگام خواب، خم نشدن، سیگار نکشیدن و دوری از عوامل استرس زا امکان پذیر است اما در مراحل پیشرفته‌تر ممکن است به جراحی هم نیاز باشد.

هفدهمین سمینار چشم پزشکی فارابی از 21 تا 23 اردیبهشت ماه جاری در محل هتل المپیک تهران برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha