چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱
کد خبر: 273556

باید بدانید که استفراغ پس از نوشیدن چای به مارک چای یا سرد و گرم بودن آن ارتباطی ندارد. بلکه مقصر اصلی همه سرگیجه‌ها و تهوع‌های شما چیزی نیست جز، «تانین» که به آن «تانن» و «جوهر مازو» هم می‌گویند.

چرا بعد از نوشیدن چای سیاه حالت تهوع می گیریم؟

سلامت نیوز: باید بدانید که استفراغ پس از نوشیدن چای به مارک چای یا سرد و گرم بودن آن ارتباطی ندارد. بلکه مقصر اصلی همه سرگیجه‌ها و تهوع‌های شما چیزی نیست جز، «تانین» که به آن «تانن» و «جوهر مازو» هم می‌گویند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزیاتو، تاکنون این تجربه را داشته‌اید که پس از نوشیدن چای سیاه حالت تهوع بگیرید؟ یا احساس کنید همه محتویات معده‌تان در حال بیرون آمدن از دهانتان است؟ اگر این طور است باید بدانید که شما تنها نیستید. حتی اگر یک چای‌خور قهار باشید هم ممکن است همچنان این نوشیدنی تهوع در شما ایجاد کند.

باید بدانید که استفراغ پس از نوشیدن چای به مارک چای یا سرد و گرم بودن آن ارتباطی ندارد. حتی به میزان مصرف شما هم بستگی ندارد. بلکه مقصر اصلی همه سرگیجه‌ها و رنگ‌پریدگی‌ها و تهوع‌های شما چیزی نیست جز، «تانین» که به آن «تانن» و «جوهر مازو» هم می‌گویند.

تانین چیست؟

تانن یک ماده تلخ‌مزه‌ی ارگانیک است که در عصاره‌ی بسیاری از گیاهان یافت می‌شود. تانن، همان ماده‌ای است که باعث می‌شود وقتی که میوه‌های نرسیده می‌خوریم در دهان خود احساس گَس بودن داشته باشیم.

برگ‌های چای نیز حاوی تانن هستند و اگر چای با معده خالی نوشیده شود، می‌تواند در بعضی افراد حالت تهوع و استفراغ ایجاد کند.

تانین عموما برای خاصیت ضدباکتری خود شهرت دارد و به صورت طبیعی در برگ‌های چای سیاه موجود است. به همین خاطر، وقتی چای را بیشتر از دو دقیقه دم می‌کنید، تانن موجود در آن آزاد می‌شود و در چای نشت می‌کند. هر چه چای تیره‌تر و غلیظ‌تر باشد، تانین بیشتری آزاد خواهد شد. برای اینکه احساس تهوع به شما دست ندهد باید چای را برای مدت کوتاه‌تر و با حرارت کمی دم کنید.

چرا بعد از نوشیدن چای سیاه حالت تهوع می‌گیریم؟


تانن‌ها از عوامل حفاظتی گیاه هستند و از گیاهان در برابر علف‌خواران و آفات مختلف محافظت می‌کنند؛ تا جایی که بسیاری از گیاهان محتوی تانن یا آنتوسیانین خود را در پاسخ به تنش یا مرگ بافت گیاهی افزایش می‌دهند. تانن‌ها همچنین در واکنش‌های قهو ه‌ای شدن بعضی میوه‌ها شرکت دارند. در بعضی از فرآوری‌ها جهت جلوگیری از واکنش تانن‌ها، باید محصولات را در خلاء نگهداری کرد یا عوامل متوقف کننده از جمله دی‌اکسیدگوگرد را در محیط نگهداری به‌کار گرفت. جالب است بدانید، علت تغییر رنگ برگ درختان در پاییز نیز ناشی از وجود تانن‌هاست.
 

آیا اضافه کردن شیر به چای می‌تواند از تهوع پیشگیری کند؟

بله، با اضافه کردن شیر به چای سیاه می‌توانید تانین را محبوس و بدین واسطه از خاصیت تهوع‌آور این ماده پیشگیری کنید.

موضوع مهمی که باید یادآور شویم این است که قبل از نوشیدن چای بهتر است حتما غذا یا خوراکی اندکی میل کنید و مطمئن شوید که معده‌تان خالی نیست. یا دست‌کم چای خود را با بیسکوییت یا کیک بنوشید.

اگر دوست دارید چای بنوشید، اما اغلب مواقع دچار تهوع می‌شوید شاید راهکار‌های زیر بتوانند در این مسیر به شما یاری برسانند:

•برای درمان فوری و موقتی بهتر است یک برش نان یا کمی برنج میل کنید تا نشاسته موجود در آن‌ها به شما کمک کند.

•یک تکه کوچک زنجبیل در دهان بگذارید و بجوید، اما قورت ندهید. این کار باعث می‌شود تا حالت تهوع شما از بین برود.

•مخلوطی از آب و جوش‌شیرین بنوشید. برای این منظور ½ قاشق چایخوری جوش‌شیرین را درون اب حل کنید و بنوشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha