سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۶
کد خبر: 27356

سلامت نیوز : رئیس مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: سالانه 250 هزار نفر در جهان بر اثر ابتلا به آسم جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش  فارس ، كوروش اعتماد در همایش روز جهانی آسم كه امروز در تالار امام(ره) بیمارستان امام خمینی برگزار شد، اظهار داشت: طی سال‌های 1980 تا 1994 آسم حدود 75 درصد شیوع داشته كه این افزایش شیوع در كودكان حدود 160 درصد بوده است.

وی گفت: بر اساس مطالعات انجام شده شیوع آسم در جمعیت كودكان و نوجوانان حدود 13 درصد است؛ در بررسی كه در شهر تهران انجام شد، شیوع علائم آسم تا 35 درصد گزارش شده است.

رئیس مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت افزود: آسم موجب مرگ بیش از 250 هزار نفر در سال می‌شود كه بر اساس بررسی سیمای مرگ در 29 استان كشور در سال 1383، 3 هزار و 986 نفر بر اثر بیماری آسم فوت كرده‌اند كه در همین سال بیش از 150 میلیارد ریال صرف هزینه داروهای مصرفی آسم در كشور شده بود.

اعتماد اضافه كرد: بار اقتصادی آسم به شكل نامتناسبی مربوط به شدیدترین وضعیت‌های بیماری است. این موضوع در كشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نیز صدق می‌كند.

وی بیان كرد: حدود 10 تا 20 درصد از افراد جامعه به آسم شدید مبتلا هستند كه 50 درصد از هزینه‌های آن به صورت مستقیم و غیرمستقیم پرداخت می‌شود همچنین حدود 70 درصد از بیماران مبتلا به آسم خفیف هستند كه 20 درصد از هزینه‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم پرداخت می‌شود.

‌رئیس مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت ادامه داد: تدوین برنامه راهبردی پیشگیری و كنترل آسم و copd، تدوین برنامه كشوری كنترل آسم برای ادغام در نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه PHC، تدوین راهنمای ملی ارزیابی تشخیص و درمان آسم و تدوین متون آموزشی در زمینه پیشگیری و كنترل آسم برای گروه‌های مختلف جامعه از جمله برنامه‌های اساسی در مبارزه با این بیماری است.

اعتماد اظهار داشت: هدف نهایی از برنامه پیشگیری، كنترل آسم (copd) و كاهش عوارض ناشی از آن است. از اهداف اختصاصی در این برنامه، كاهش روند رو به افزایش بروز آسم و copd، بهبود كیفیت زندگی بیماران مبتلا به آسم و copd، كاهش مرگ و میر ناشی از آسم و copd و كاهش بار اقتصادی ناشی از بیماری آسم و copd است.

وی افزود:‌ هنوز تعریف و طبقه‌بندی دقیق و مورد قبول جهانی برای آسم وجود ندارد، تفاوت‌های ژنتیكی و قومی، نقش عوامل گوناگون محیطی، پراكندگی و شیوع متغیر این بیماری در جهان، پراكندگی جمعیتی و جغرافیایی، كمبود منابع و امكانات انسانی و تجهیزاتی از مشكلات اپیدمیولوژیك این بیماری است.

رئیس مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: فقر و منابع ناكافی، اولویت پایین بهداشت عمومی، زیرساخت‌های ضعیف مراقبت‌های بهداشتی، عدم آموزش بیماران، عوامل محیطی، مصرف سیگار و مواد دخانی، آلودگی هوا و محیط زیست، تماس‌های شغلی و تحمل كم بیماران از مشكلات این بیماری است.

اعتماد اضافه كرد: نبود توجه كافی به این برنامه، كمبود آگاهی عمومی جامعه، بیماران و خانواده‌های آنها در خصوص عوامل خطرساز آسم و روش‌های پیشگیری و كنترل بیماری می‌تواند از موانع اجرایی برنامه باشد همچنین كمبود بودجه و منابع مالی مورد نیاز در اجرای برنامه، كمبود نیروی انسانی ماهر و ورزیده در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری و توزیع نامناسب نیروهای موجود نیز می‌تواند از مشكلات مبارزه با این بیماری باشد.

وی اضافه كرد: كافی نبودن مقررات و الزامات قانونی موجود برای اجرای برنامه به ویژه در خصوص آلاینده‌های محیط زیست همچنین نبود ضمانت اجرایی لازم برای اجرای قوانین و مصوبات موجود می‌تواند موجب بروز مشكلاتی در اجرای مبارزه با بیماری آسم باشد.

رئیس مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: افزایش مهارت‌ كاركنان بهداشتی،‌ درمانی و استانداردسازی ارائه خدمات پیشگیری، درمان و مراقبت بیمار، استفاده از پتانسیل طرح پزشك خانواده،‌ تقویت نظام ارجاع، ایجاد سیستم مراقبت و تعیین وضعیت دقیق آسم در ایران می‌تواند از راهكارهای مناسب در مبارزه با بیماری آسم باشد.

وی اظهار داشت: جلب حمایت سازمان‌های بیمه‌گر و پوشش كامل بیمه‌ای بیماران به منظور ایجاد سیستم حمایتی از بیماران و خانواده‌های آنها موجب افزایش كیفیت زندگی و كاهش هزینه‌های غیرمستقیم می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha