مطالعات اخیر نشان می‌دهد، بیماری‌های قلبی فرآیند کاهش شناختی مرتبط با سن را تسریع می‌کند.

بیماری‌های قلبی کاهش شناختی را تسریع می‌کند

سلامت نیوز:مطالعات اخیر نشان می‌دهد، بیماری‌های قلبی فرآیند کاهش شناختی مرتبط با سن را تسریع می‌کند.

به گزارش سللامت نیوز به نقل از ایرنا، با افزایش سن حافظه و توانایی‌های شناختی فرد به مرور کاهش می یابد، ولی عوامل متفاوتی در بروز و سرعت کاهش شناختی موثرند و مطالعات جدید محققان دانشگاه پکن و امپریال کالج لندن نشان می‌دهد بیماری‌های قلبی یکی از این عوامل هستند.


به گزارش پایگاه خبری مدیکال نیوز،در این مطالعه آمده است، حمله قلبی، بیماری‌های عروق کرونر و آنژین قلبی از جمله مواردی هستند که اختلال شناختی را تسریع می‌کنند.
آنژین قلبی به وضعیتی گفته می‌شود که بیمار بر اثر مشکل در شریان‌های کرونر، در قفسه سینه احساس درد کند. بر اساس این مطالعه مشکلات گردش خون ناشی از بیماری‌های قلبی تاثیر مستقیمی بر اختلالات شناختی دارد. بیماری‌های عروق کرونر منجر به باریک‌شدن رگ‌های خون‌رسان به قلب می‌شود. باریک‌شدن رگ‌های خونی ناشی از تشکیل رسوب و چربی در رگ‌هاست. زمانی که رگ‌ها باریک می‌شوند، اکسیژن کافی در اختیار قلب قرار نمی‌گیرد و حمله قلبی بوجود می‌آید.
بر اثر باریک شدن رگ‌ها، خون و اکسیژن کافی در اختیار مغز نیز قرار نمی‌گیرد و اختلال شناختی که شروعی برای زوال عقل است تسریع می‌شود.
بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، بیماری‌های قلبی عروقی مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان هستند. کاهش وزن، کلسترول، چربی، کنترل قند، اجتناب از تنش و استرس و ورزش منظم روزانه؛ مهمترین عوامل در کنترل این عارضه هستند.
نتایج این مطالعه در نشریه American College of Cardiology منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha