پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴

طی ماه گذشته در شبکه‌های اجتماعی فیلم‌هایی منتشر می‌شد که مردم در خیابان وزرا در صف‌های طولانی ایستاده‌اند تا تکلیف پیامک کشف حجابی که برایشان رفته است مشخص کنند. در شبکه‌های اجتماعی برخی کاربران پیامی را به این شرح منتشر کردند: «اگر کشف حجاب دیدید به شماره پیامک ۱۱۰۱۹۷(ناجا) شماره پلاک ماشین یا موتور و حدود منطقه را ارسال کنید.» این اتفاق واکنش کاربران فضای مجازی را در پی داشت.

سلامت نیوز: طی ماه گذشته در شبکه‌های اجتماعی فیلم‌هایی منتشر می‌شد که مردم در خیابان وزرا در صف‌های طولانی ایستاده‌اند تا تکلیف پیامک کشف حجابی که برایشان رفته است مشخص کنند. در شبکه‌های اجتماعی برخی کاربران پیامی را به این شرح منتشر کردند: «اگر کشف حجاب دیدید به شماره پیامک ۱۱۰۱۹۷(ناجا) شماره پلاک ماشین یا موتور و حدود منطقه را ارسال کنید.» این اتفاق واکنش کاربران فضای مجازی را در پی داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،رئیس پلیس پایتخت با تائید ارسال پیامک از سوی پلیس امنیت اخلاقی برای عده‌ای از رانندگان، از تداوم برخورد این پلیس با بدحجابی و بی‌حجابی در خودروهای شخصی خبر داد. سردار حسین رحیمی با بیان اینکه پلیس مطابق قانون موظف است با هر اقدام غیرقانونی‌ای برخورد کند، افزود:

مأموران پلیس در سطح شهر خودروهایی را که در آنها کشف حجاب می‌شود، شناسایی و با آنان برخورد می‌کنند. همچنین بعد از اعتراضات به ارسال این پیامک‌ها که عده‌ای می‌گفتند به صورت رندومی ارسال می‌شود، جانشین معاون حقوقی و مجلس ناجا گفته بود: امروز نیروی انتظامی نه با بدحجابی، بلکه با بی‌حجابی برخورد می‌کند. قانونگذار به‌طور واضح عنوان کرده است زنانی که بدون حجاب در معابر عمومی ظاهر شوند، به حبس از ۱۰روز تا دو ماه یا از ۵۰هزار تا ۵۰۰هزار ریال جزای نقدی محکوم می‌شوند.

کسانی که با ارسال پیامک‌های مذکور به وزرا مراجعه کرده بودند، می‌گفتند به گفته پلیس، گزارش بدحجابی آنها از سوی پلیس نامحسوس ارسال شده است. پلیس نامحسوس وظیفه داشته است شماره پلاک ماشینی که در آن کشف حجاب صورت گرفته ارسال کند تا پلیس برای فرد خاطی پیامک ارسال کند.

احضارپیامکی قابل‌اعتماد نیست

یک نماینده مجلس دهم بیان کرد که احضار مالکان خودرو برای مبارزه با معضل بی‌حجابی با پیامک قابل‌اعتماد نیست. بهمن طاهرخانی درباره ارسال پیامک بی‌حجابی به صاحبان خودرو، گفت: ارسال پیامک‌های اطلاع‌رسانی به مالکان خودرو جهت تخلف بر اثر بی‌حجابی دستاورد حقوقی و قضائی مناسبی دربر ندارد، زیرا احتمال دارد، برخی افراد با ارسال پیامک‌های جعلی از این مسأله سوءاستفاده کنند.

نماینده تاکستان در مجلس با بیان اینکه ارسال پیامک بر اثر بی‌حجابی به مالکان خودرو نیازمند ترسیم سازوکار امنیتی کارآمد است، تصریح کرد: نباید فضا برای سوءاستفاده برخی افراد در فضای پیامکی و مخابراتی بسترسازی شود تا این افراد خدای ناکرده از مردم سوءاستفاده کنند.

وی ادامه داد: احضار مردم برای رفع مشکلات قضائی و تخلفات بدیهی است که می‌بایست با دستورالعمل‌های مورد وثوق قوه قضائیه عملیاتی شود تا بتوان از سوءاستفاده احتمالی، برخی افراد در این قبیل امور جلوگیری کرد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با بیان اینکه اخاذی به شیوه‌های پیامکی در فضای اینترنتی و مخابراتی کنترل شود، یادآورشد: احضار مردم برای بی‌حجابی در فضای پیامکی قابل‌اعتماد نیست.

اقدامات سلبی بازدارنده نیست

طیبه سیاوشی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه اقداماتی مثل ارسال پیامک عدم‌رعایت حجاب در خودرو برای افرادی که مرتکب این تخلف شده‌اند و گرفتن تعهد کتبی از آنها، نمی‌تواند عامل بازدارنده‌ای در این خصوص باشد، گفت: این اقدامات بیشتر اقدامات سلبی و انتظامی است، چراکه باید قبل از شروع به این اقدام فرهنگ‌سازی و بعد اقدامات انتظامی و سلبی را شروع کنیم.

وی ادامه داد: پلیس قرار است فضای امنیت اجتماعی را برای تمام افراد در کشور به‌وجود بیاورد اما اینکه گفته می‌شود هر فردی داخل خودرو باشد، خواه خودروی تاکسی باشد یا خودروی شخصی و به صرف بی‌حجابی سرنشین خودرو، راننده به مرکز پلیس امنیت اخلاقی احضار می‌شود، چندان کار کارشناسی‌شده‌ای نیست، چراکه فردی که مثلا راننده تاکسی است و مسافر وی در صندلی عقب بی‌حجاب می‌شود و چند دقیقه بعد هم از خودرو پیاده می‌شود نباید به‌صرف بی‌حجاب‌شدن مسافرش جریمه کرد و بهتر است در قالب و روند دیگری این مسأله پیگیری شود.

به گفته عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، با توجه به شرایط بد اقتصادی که مردم در آن هستند و زندگی سختی را تجربه می‌کنند، باید راهکار دیگری غیر از این تعهدات و جریمه‌ها و... برای موضوعات فرهنگی و اعتقادی درنظر گرفته شود تا مشکل دیگری به مشکلات کشور و مردم اضافه نشود.

مردم از ارسال پیامک‌ها ناراضی هستند

یک عضو فراکسیون زنان مجلس افزود: ارسال پیامک به مردم برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر از موضع قهری‌بودن موضوع است. فاطمه سعیدی در گفت‌وگو با «عصر ایران» تصریح کرد: اگر ما به کمک رسانه‌ها بتوانیم فرهنگ‌سازی را در مورد حجاب انجام دهیم بسیار موثرتر از مواضع قهری است که این روزها تشدید شده است.

نماینده تهران در مجلس خاطرنشان کرد: بسیاری از مراجعه‌کنندگان ما از ارسال این پیامک‌ها گلایه‌مند هستند و ما نیز دلیلی برای ارسال این پیامک‌ها نمی‌بینیم، چراکه مردم بسیار اذیت می‌شوند، درگیر مسائلی چون دادن تعهد، جریمه ماشین و مشکلات دیگر می‌شوند که این خودش زمینه‌ساز نارضایتی مردم می‌شود. عضو کمیسیون آموزش مجلس با انتقاد از اینكه فرهنگ‌سازی لازم برای حجاب در كشور انجام نشده است، گفت:

آموزش ما مشكل داشته است. در موضوعات پرورشی ما كم‌كاری شده است، البته ما باید در نظر داشته باشیم كه جامعه‌ای كه به‌روز می‌شود و دانش‌آموزان ما با یك كلیک با دنیا ارتباط برقرار می‌كنند و ما نمی‌توانیم با همان روش‌های چند دهه قبل با آنها در ارتباط باشیم و باید نوع فرهنگ‌سازی‌مان را به‌روز كنیم.

وی اظهارکرد: متاسفانه در آموزش‌وپرورش ما همواره پیگیر حقوق معلمانی كه به حق باید پیگیری شود بودیم ولی یادمان رفته است كه دانش‌آموزان ما هم حق و حقوقی دارند و از جمله این حق و حقوق آموزش‌وپرورش درست است.

کشف حجاب، جرم مشهود است

سخنگوی ناجا با تاکید بر حمایت نیروی انتظامی و دستگاه قضا از آمران به معروف و ناهیان از منکر در برابر قانون‌شکنان، اضافه کرد: براساس قانون هرگونه کشف حجاب، جرم مشهود بوده و براساس نص صریح قانون پلیس موظف است با افرادی که عامدانه و براساس تبلیغات سوء دشمنان در داخل خودرو یا اماکن عمومی اقدام به برداشتن حجاب می‌نمایند برخورد کرده و به محاکم قضائی معرفی کند.

مهر نوشت؛ به گفته نوریان نیروی انتظامی علاوه بر اشخاص، نسبت به شناسایی جریان‌ها و گروه‌های سازمان‌یافته که به دنبال ترویج فساد و بی‌بندوباری در کشور هستند اقدام نموده و اجازه نخواهد داد دشمنان این نظام مقدس در این جنگ تمام‌عیار فرهنگی به اهداف شوم و پلیدشان برسند.

وی ادامه داد: پلیس اجازه نخواهد داد تا عده قلیلی از افراد نابهنجار با کشف حجاب و رفتارهای منافی عفت، آرامش روانی خانواده‌ها و متدینین جامعه را برهم زده و نسبت به اعتقادات و باورهای مذهبی و اجتماعی عموم مردم، دهن‌کجی کنند، مردم نیز جز این از پلیس خود، انتظار ندارند؛ همان‌طور که به مال و اموالشان دزد بزند انتظار دارند پلیس به سرعت ورود کرده و با سارقین و تعدی‌کنندگان برخورد کند، در خصوص مجازات دزدان ارزش‌های رسمی جامعه و متجاوزان به امنیت اخلاقی نیز انتظار اقدام قاطعانه توسط پلیس را دارند.

وی در تشریح طرح «ناظر یک» یا همان برخورد با افرادی که در داخل خودرو کشف حجاب می‌کنند، اظهار داشت: پلیس با استفاده از ابزارهای تکنولوژیکی، دوربین‌های ترافیکی و انتظامی و مشاهدات عینی مأموران، خودروهای متخلف در زمینه کشف حجاب را شناسایی و در گام نخست با ارسال پیامکی به صاحب خودرو، مجرمانه‌بودن این عمل را متذکر می‌شود و در صورت تکرار در دفعات بعد با فراخوان مالک خودرو به صورت حضوری تعهد کتبی مبنی بر عدم تکرار خواهد گرفت و در صورت اصرار مالک یا سرنشینان خودرو به تکرار عمل مجرمانه، با حکم قضائی نسبت به توقیف خودرو اقدام خواهد کرد و در صورتی که فرد خاطی مجددا کشف حجاب نماید، مالک برای اعمال مجازات به مراجع قضائی معرفی خواهد شد.

سخنگوی ناجا ادامه داد: از نظر پلیس، مالک خودرو در برابر هرگونه رفتار نابهنجار و تخلف، مسئول است؛ لذا اگر صاحب خودرویی، وسیله نقلیه را در اختیار دیگران قرار داد باید در ازای رفتار مجرمانه دیگران، پاسخگو هم باشد.

از سوی دیگر، رانندگان محترم وسیله نقلیه عمومی به‌ویژه تاکسی‌ها و مسافربرهای شخصی هم ملزم به تاکید بر رعایت پوشش و حجاب مسافران هستند تا پلیس مجبور به برخورد قضائی و توقیف خودرو نگردد. نوریان می‌گوید: بنا بر آمارها در اغلب موارد پس از دریافت تذکر اولیه، افراد خود را ملزم به رعایت قانون دانسته و البته از کسانی که مرتکب تکرار جرم کشف حجاب شده‌اند، تعهد کتبی اخذ شده و در موارد خاص نیز خودروی این افراد توقیف گردیده است.

معاون اجتماعی ناجا تأمین امنیت خانواده‌ها به‌ویژه بانوان محترم به منظور حضور آزادانه و بدون مزاحمت این قشر در صحن اجتماع را از اولویت‌های مأموریتی پلیس برشمرد و تصریح کرد: مأموران انتظامی در برخورد و مقابله با افراد مرتکب به اعمال مجرمانه‌ای نظیر دور دور کردن، ایجاد مزاحمت برای نوامیس و یا ارتکاب به جرائم خشن مانند تجاوز و سرقت به عنف و... ، قاطع بوده و هیچ‌گونه ترحمی نسبت به این افراد نخواهند کرد.



امر به معروف و نهی از منکر در قانون اساسی هم قید شده است، ولی باید مشخص شود که چه چیزی معروف است و چه چیزی منکر. در خصوص حجاب باید تعیین کنیم که بدحجاب کیست؟ البته پلیس نمی‌گوید امر به معروف و نهی از منکر می‌کند.

پلیس می‌گوید وظیفه قانونی خود را انجام می‌دهد. اصل برائت از شرع وارد قانون اساسی شده است و قبل از اینکه حقوق مدرن در اروپا شکل بگیرد، ما اصل برائت را در اسلام داریم. این اصل می‌گوید همه پاک و مبرا هستند مگر اینکه خلافش ثابت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha