از فردا طرح کنترل آلودگی هوا جایگزین طرح زوج و فرد خواهد شد و پلاک خودروها دیگر مجوزی برای ورود به حلقه دوم ترافیکی مرکز شهر نخواهد بود.

آغاز طرح کنترل آلودگی هوای تهران از فردا؛ زوج و فرد خاطره می‌شود

سلامت نیوز: از فردا طرح کنترل آلودگی هوا جایگزین طرح زوج و فرد خواهد شد و پلاک خودروها دیگر مجوزی برای ورود به حلقه دوم ترافیکی مرکز شهر نخواهد بود.

زمستان سال ۸۴ بود که به دلیل آلودگی شدید هوای تهران، طرح نوبتی کردن ترددخودروها بر اساس فرد یا زوج بودن شماره آخر پلاکشان در محدوده‌ای به وسعت ۸۸.۵ کیلومتر اجرا شد اما پس از سال‌ها به دلیل ناکارآمدی این طرح، سال گذشته در شورای ترافیک تهران طرح کنترل آلودگی هوا به تصوب رسید. محدوده حلقه دوم تفاوتی با محدوده زوج و فرد ندارد و براساس مصوبه شورای ترافیک شهر تهران، محدوده طرح کنترل آلودگی هوا از سمت شمال خیابان مطهری، از سمت جنوب خیابان شوش، از سمت غرب خیابان کارگر و از سمت شرق خیابان شریعتی و ۱۷ شهریور است و محدوده «زوج یا فرد» از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه امام علی، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراه‌های نواب و چمران محدود می‌شود که حالا در همین محدوده طرح جدید اجرایی می‌شود.

زمان اجرای طرح جدید

زمان اجرای روزانه طرح جدید ترافیکی ۶:۳۰ تا ۱۹ است، روزهای جمعه و ایام تعطیل همانند گذشته طرح‌های ترافیکی اعم از طرح ترافیک و زوج یا فرد اجرا نمی‌شود، البته در روزهای پنجشنبه، اگرچه همانند سال گذشته طرح ترافیک نداریم ولی در محدوده دوم یا همان زوج یا فرد سابق، طرح کنترل آلودگی هوا برقرار خواهد بود؛ یعنی تردد روز پنجشنبه جزو سهمیه ۲۰ روزِ هر فصل محاسبه می‌شود و بعد از ۲۰ روز هم مشمول پرداخت عوارض محدوده دوم می‌شود.

تهرانی‌ها چند روز عوارض نمی‌دهند

شمارش تعداد روزهای مجاز برای تردد رایگان در محدوده دوم مشروط به این است که ثبت‌نام در سامانه «تهران من» انجام شده باشد. در هر فصل، خودروهای پلاک تهران ۲۰ روز و خودروهای پلاک غیرتهران ۱۵ روز مجاز به تردد رایگان در محدوده دوم یا همان زوج یا فرد سابق هستند که زوج یا فرد بودن پلاک خودروها نیز در تعیین روزهای مجاز اثری ندارد و ملاک، صرفاً تعداد روزهای تردد است. این اولین بار است که در طرحی شهری برای خودروهای بومی امتیاز ویژه‌تری در نظر گرفته می‌شود. اتفاقی که در دنیا سابقه قدیمی دارد.

الزام ثبت نام در تهران من

شمارش تعداد روزهای مجاز برای تردد رایگان در محدوده دوم مشروط به این است که ثبت‌نام در سامانه «تهران من» انجام شده باشد عوارض تردد در این محدوده در روزهای فراتر از تعداد مجاز، نصف عوارض طرح ترافیک تعیین‌ شده است و باید تمامی دارندگان خودروهای شخصیِ ساکن تهران و همچنین ساکنان دیگر شهرها که با خودرو شخصی قصد سفر به تهران را دارند، قبل از ورود به محدوده‌های ترافیکی اول و دوم در سامانه «تهران من» ثبت‌نام کنند و حساب آن‌ها به میزان کافی، شارژ داشته باشد.

تخفیف 50 درصدی برای ساکنان محدوده زوج و فرد

امتیاز ساکنان با اجرای طرح جدید از امتیاز جدید و ویژه‌ای برخوردار شده‌اند به‌گونه‌ای که تخفیف ۵۰ درصدی در هزینه طرح ترافیک و طرح محدوده کنترل آلودگی هوا برای آن‌ها در نظر گرفته شد و این در حالی است که یک‌بار خروج قبل از ساعت ۸:۳۰ و یک‌بار ورود بعد از ساعت ۱۷ نیز برای ساکنان رایگان خواهد بود.

ثبت‌نام از ساکنان محدوده زوج و فرد آغاز شده است و آن‌ها می‌بایست برای برخورداری از این تخفیف علاوه بر اینکه در سامانه «تهران من» ثبت‌نام می‌کنند، مدارک خود را در دفاتر خدمات الکترونیک شهر به تأیید برسانند ساکنان برای بهره‌مندی از امتیازات سکونت در محدوده می‌بایست پس از ثبت مشخصات محل سکونت خود به همراه مدارک شامل سند یا اجاره‌نامه قانونی و فیش پرداخت عوارض نوسازی و پسماند به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنند.

ساکنانی که در محدوده طرح ترافیک مستأجر هستند اگر در بخش سکونت آن‌ها تاریخ پایان سکونت درج‌شده باشد، می‌بایست هرساله برای ثبت‌نام مجدد به‌عنوان ساکن محدوده طرح ترافیک اقدام کنند، هر واحد مسکونی تنها برای یک خودرو می‌تواند از تخفیف بهره‌مند شود. طبعاً برای ساکنان محدوده طرح ترافیک، این تخفیف ۵۰ درصدی به عوارض تردد در هر دو محدوده تعلق می‌گیرد اما ساکنان محدوده دوم (کنترل آلودگی هوا یا همان زوج یا فرد سابق) فقط برای عوارض همان محدوده دوم از تخفیف برخوردارند.

این نکته را نباید فراموش کرد که به مالکانی که دارای بدهی پسماند و عوارض ساختمانی هستند این امتیاز تعلق نمی‌گیرد زیرا استفاده از این تخفیف برای شهروندانی است که به شهرداری تهران در این دو حوزه بدهی نداشته باشند و به تعبیر معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران قانونمدار باشند.

به گفته مسئولان ترافیکی، با هماهنگی پلیس راهور ناجا، مهلت یک‌ماهه‌ای نیز برای پرداخت عوارض طرح ترافیک و جلوگیری از جریمه در نظر گرفته‌ شده است. امکان ثبت‌نام برای شهروندان تهرانی و غیر تهرانی در هر زمانی وجود دارد اما تازمانی که این ثبت‌نام انجام نشود امکان استفاده از معافیت‌ها وجود ندارد. همچنین یک‌بار ثبت‌نام برای تمام خودروها کافی است تا سامانه، ترددهای هر پلاک را در محدوده شمارش کند و در صورت ثبت نکردن پلاک خودرو در سامانه و حضور در محدوده، پلاک مورد نظر مشمول جریمه می‌شود.

ممکن است در این روزها که تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در تهران من افزایش داشته است، این سایت برای ساعت‌های محدودی دچار مشکل شده باشد، همان طور که در میانه روز چهارشنبه این اتفاق افتاد و ساعتی مردم نتواستند وارد این سایت شوند اما معاون شهردار تهران گفته است شهروندانی که می‌خواهند از معافیت 20 روزه استفاده کنند به دلیل فرصت یک ماهه که برای پرداخت عوارض دارند، می‌توانند در روزهای ماه تیرماه این ثبت‌نام را انجام دهند.

حداقل نرخ ورود به حلقه دوم ترافیک در سال آینده ۷ هزار و ۲۴۵ تومان برای خودروهایی با معاینه فنی برتر و تردد در ساعات غیر پیک ترافیک و حداکثر ۲۰ هزار و ۷۰۰ در ساعات پیک و بدون معاینه فنی برتر خواهد بود. آژانس‌ها و وانت‌بارها بدون سقف سهمیه از ۵۰ درصد تخفیف برخوردارند و در صورت داشتن «سند سفر» یا «باربرگ» این تخفیف به ۷۰ درصد می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حامد ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
    0 0
    به نظر من این کار خوبی نیست خودرو های کاربرات و کلآ از تهران جمعاوری کنید و خودرو های دیزل خودشون کلی آلایندگی داره.
  • تجهیزیار ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
    0 0
    جالب بود ممنون ! فقط آیا بدون ثبت نام هم 20 روز از سال شامل جریمه نمی شود؟؟؟
  • سيمين وطني ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
    0 0
    من در منطقه عباس آبادمستاجر هستم ولي مالك خونه من معوقه عوارض نوسازي داره وحاضر نيست پرداخت كنه تكليف من چيه ؟
  • حمید ندایی ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    1 0
    سلام در طرح زوج و فرد برای خروج از طرح دوربین کار نگذاشته بودند و کسانی که ساکن طرح بودند و میخواستند خارج شوند و از امکانات خارج از طرح استفاده کنند راحت رفته و بعد از ساعات طرح وارد میشدند ولی اکنون با اجرا طرح الودگی هوا دوربین های جدید در مسیر خروجی گذاشته اند که این موضوع باعث زندانی شدن ساکنین می باشد و خیلی دچار مشکل شده ایم هنوز دو ماه نشده 20 روز سهمیه پر شده و چند نوبت عوارض هم نوشته شده لطفا به مسئولین رسانید که آقا این دوربین های مزاحم را بردارید تشکر