پروستات غده ای به بزرگی یک گردوست که با افزایش سن حضور خود را به مردان یادآوری می کند. پروستات در زیر مثانه قرار دارد و لوله ای که ادرار را از مثانه و از طریق پیشابراه خارج می کند، از مرکز پروستات عبور می کند.

پروستات و هر آنچه آقایان ضروریست بدانند

سلامت نیوز: پروستات غده ای  به بزرگی یک گردوست که با افزایش سن حضور خود را به مردان یادآوری می کند. پروستات در زیر مثانه قرار دارد و لوله ای که ادرار را از مثانه و از طریق پیشابراه خارج می کند، از مرکز پروستات عبور می کند.

به گزارش سلامت نیوز،  کار پروستات ترشح مایعاتی است که مواد لازم را برای تقویت و تغذیه اسپرم فراهم می کند و آنرا در برابر مواد موجود در ادرار محافظت می کند. هایپرپلازی یا بزرگی خوش خیم پروستات که با تشخیص پزشک گزارش شده است، با علائمی مانند علایم انسدادی همراه است که معمولاً زودتر بروز می‌کند و شامل تکرر ادرار، احتباس ادرار، کاهش جریان ادرار بخصوص در شب ها و قطره قطره شدن انتهای ادرار می‌باشد. در واقع این علائم ناشی از تورم پروستات می‌باشد. اگر پروستات بیش از حد بزرگ شود، ممکن است پیشابراه را ببندد و مانع جریان ادرار شود. این اختلالات معمولا در مردان بالاتر از ۴۰ سال رخ می‌دهد.


درمان‌های متداول جهانی شامل جراحی و درمان طبی می‌باشد. هدف از درمان طبی که با داروهای گوناگونی صورت می‌گیرد، کاهش انسداد در مسیر خروج ادرار از مثانه به خارج می‌باشد. این داروها با فلج کردن عضلات صاف پروستات انسداد را در ۴۰ درصد موارد کاهش می‌ دهند و به همین میزان علائم ادراری بیمار بهبود می‌یابد. درمان طبی معمولا در افرادی که دارای علائم خفیف یا متوسط هستند،مناسب می‌باشد. تا زمانی که با دارو بتوان علایم را کاهش داد و فرد مشکل ادراری جدی نداشته باشد، به هیچ وجه توصیه به جراحی نمی شود.


از عوارض داروهای پروستات که به میزان زیادی گزارش شده، ناتوانی جنسی و افت فشار خون، کاهش حجم مایع منی و قطع انزال می‌باشد. معمولا بیمار تا زمانی که از داروی خوراکی استفاده می‌کند، تا ۴۰ درصد موارد علائم کاهش می‌یابد و با قطع دارو، علائم مجددا برمی‌گردد.
مکمل¬های طبیعی  مختلفی با منشا گیاهی که بر رشد و تکثیر سلول¬های پروستات تاثیر گذار می¬باشند با بهره گیری از مطالعات اپیدمیولوژی، آزمایشگاهی و کلینیکی ساخته شده اند.


یکی از این گیاهان، نخل اره‌ای (Saw Palmetto) ، نوعی درخت نخل بومی جنوب شرق آمریکاست. از میوه‌های این درخت که حاوی اسیدهای چرب و استرول ها می باشد، در تولید مکمل‌هایی که سلامت پروستات را بهبود بخشیده، سطوح هورمون‌ها را متعادل کرده، و از ریزش مو در مردان پیشگیری می‌کند، استفاده می‌شود. ترکیبات موجود در عصاره میوه نخل اره ای از طریق مهار آنزیم 5-آلفا ردوکتاز و در نتیجه پایین آوردن غلظت موادی که موجب بروز هیپرپلازی خوش خیم پروستات می گردند و نیز با غیرفعال کردن گیرنده‌هایی خاص که در گسترش سرطان نقش دارند، در کاهش رشد سلول‌های سرطان پروستات عملکردی موفق داشته است. همچنین نخل اره ای ممکن است در کاهش علائم ادراری و التهاب مرتبط با هایپرپلازی خوش خیم پروستات مؤثر باشد. به نظر می رسد این گیاه مشابه داروی فیناستراید باشد با این تفاوت که با بدن سازگار تر بوده و عوارض ناشی از ترکیبات شیمیایی آنرا در بدن به جا نمی گذارد.


گزنه ( (Urtica نیز گیاهی علفی و چند ساله  با خواص دارویی متنوع است. مواد مؤثرۀ ریشۀ گزنه در جریان متابولیسم هورمون تستوسترون دخالت می‌کند و سبب بر‌طرف‌کردن التهاب و نشانه‌های انسدادی بزرگی خوش‌خیم پروستات می‌شود. به‌عبارت دیگر عصارۀ ریشۀ گزنه، آنزیم 5ـ آلفا ردوکتاز (‌که عامل اصلی تبدیل تستوسترون به د‌هیدرو‌تستوسترون است) و نیز آنزیم آروماتاز را که هورمونهای آندروژنی را به استروژن تبدیل می کند مهار می‌کند و نیز با مهار پرولیفراسیون سلولی در بافت BPH از مشکلات بیماری می‌کاهد.


مجتمع صنایع دینه ایران از ترکیب دو گیاه مذکور استفاده کرده و با تاثیر درمانی تقویت شده قرص گیاهی پروستادین را به منظور حفظ سلامت و فیزیولوزی غده پروستات و پیشگیری از عوارض ناشی از بزرگ شدن آن  به بازار دارویی عرضه کرده است. هر قرص گیاهی پروستادین حاوی 160 میلی گرم عصاره استاندارد میوه نخل اره ای و 120 میلی گرم عصاره استاندارد ریشه گزنه می باشدکه بر مبنای 144 میلی گرم عصاره لیپوفیل (اسید چرب و استرول) استاندارد شده است.

این دارو قابل تهیه در دارو خانه های سراسر کشور است.

برای کسب اطلاعات بیشتر به info@dinehiran.ir وwww.dinehiran.ir مراجعه نمایید یا با شماره 02161018 داخلی۲۱۱۱ برای کسب مشاوره تماس حاصل نمایید.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha