سلامت نیوز : اختلالات استرس عضلانی، شایع ترین بیماری در حوزه فیزیوتراپی در كشور است كه حدود 65 تا 70 درصد بیماران مراجعه كننده به متخصصان فیزیوتراپی را در بر می گیرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، دكتر محمدجعفر شاطرزاده، دبیر علمی بیست و دومین كنگره فیزیوتراپی ایران كه امروز برگزار شد عنوان كرد: حدود 65 تا 70 درصد بیمارانی كه به متخصصان فیزیوتراپی مراجعه می كنند به اختلالات استرسی عضلانی مبتلا هستند و بالای 60 تا 65 درصد این افراد با دردهای ستون فقرات ازجمله كمردرد و گردن درد به پزشك مراجعه می كنند.

وی درادامه با بیان اینکه كنگره امسال فیزیوتراپی در 8 جلسه تخصصی طی 3 روز برنامه ریزی شده است افزود: اختلالات اسكلتی عضلانی، درمان های دستی و اختلالات عصبی عضلانی از جمله برنامه های روز اول بوده و بیومكانیك كاربردی و ابزار شناسی تحقیقی و تشخیصی در فیزیوتراپی از برنامه های روز دوم هستند.

دبیر علمی كنگره سالیانه انجمن فیزیوتراپی درخصوص برنامه های روز سوم كنگره نیز گفت: فیزیوتراپی در موقعیت های بحرانی و اورژانس، فیزیوتراپی مبتنی بر شواهد و دكتری حرفه ای فیزیوتراپی از جمله برنامه های روز پایانی كنگره هستند كه حدود 80 درصد نیازهای علمی رشته فیزیوتراپی، در این سه روز كنگره مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

* همه دردهای حوزه فیزیوتراپی به طور كامل درمان نمی شوند

شاطرزاده در ادامه یادآور شد: به دلیل اینكه هنوز درمان صددرصدی برای آرتروز وجود ندارد در نتیجه نمی توان گفت همه دردهای حوزه فیزیوتراپی به طور كامل درمان می شوند ولی با مراجعه به متخصصان فیزیوتراپی می توان عوارض بیماری را كاهش داده و در بعضی از موارد به درمان قطعی دست یافت.

دبیر علمی كنگره سالانه انجمن فیزیوتراپی ایران با اشاره به اینكه، تصویب دكترای حرفه ای فیزیوتراپی در طول چندین سال اخیر به عنوان خواسته جامعه علمی حرفه ای فیزیوتراپی مطرح شده است افزود: متأسفانه این خواسته هنوز به مرحله تصویب و اجرایی شدن نرسیده است.

وی به قول هایی در این زمینه به جامعه علمی فیزیوتراپی داده شده است اشاره و عنوان کرد: برگزاری این كنگره نمایشی از توانمندی های علمی به جامعه علمی و مسئولان است تا اهمیت تصویب دكتری حرفه ای بیش از پیش مشخص شود.

شاطرزاده عنوان كرد: شعار امسال كنگره فیزیوتراپی در سه بخش برنامه ریزی شده كه "گام بلند را مطمئن برداریم" بخش اول این شعار است كه مخاطب آن جامعه فیزیوتراپی است تا متخصصین این حوزه، ضمن حركت به سوی پیشرفت های علمی، در برداشتن قدم مطمئن، به یك سری از پیش نیازهای عملی و حرفه ای توجه كنند.

عضو هیئت ممتحنه و ارزشیابی فیزوتراپی وزارت بهداشت با اشاره به بخش دوم شعار كنگره سال، با عنوان "دكتری حرفه ای فیزیوتراپی نیاز جامعه" گفت: این بخش از شعار متوجه مسئولین و سیاست گذاران است چرا كه تصویب دكترای حرفه ای فیزیوتراپی از جمله خواسته های جامعه فیزیوتراپی كشور است.

وی در ادامه تصریح كرد:‌ "نیاز سلامت جامعه" بخش سوم شعار كنگره فیزیوتراپی امسال است كه جامعه و نیازمندان خدمات فیزیوتراپی را مخاطب قرار می دهد و در صورت طی مراحل علمی از سوی دانشجویان و رسیدن به دكتری حرفه ای، توامندی بیشتری در حوزه سلامت و درمان ایجاد می شود و در نهایت، متخصصان خدمات بهتری را به مردم كشورمان ارائه می كنند.

* نقش فیزیوتراپی در درمان بیماری های تنفسی كودكان حیاتی است

دبیر بیست ودومین كنگره فیزیوتراپی ایران با تأكید بر اینكه فیزیوتراپی در درمان بیماری های تنفسی كودكان، نقش حیاتی دارد افزود: بیماری های تنفسی كودكان، یكی از شایع ترین بیماری های حوزه فیزیوتراپی در كودكان است كه برای درمان آن باید ترشحات ریه كودك را تخلیه كرد و می توان گفت فیزیوتراپی الگوی تنفسی كودكان را اصلاح می كند.

وی با اشاره به اینكه آسم كودكان از دیگر بیماری های شایع در كودكان است گفت: لیزر در درمان بیماری های فیزیوتراپی نقش عمده ای را ایفا می كند و به لحاظ عمق نفوذ در بافت انواع مختلفی دارد كه برای كاهش درد، رفع گرفتاری های عضلانی و ترمیم پوست توسط متخصصین مورد استفاده قرار می گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha