چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 27374
 سلامت نیوز : دبیر علمی سمینار چشم پزشكی فارابی گفت: بیماری تیروئید چشمی (اوربیتوپاتی ثانویه) خفیف‌، متوسط تا شدید و تهدید كننده بینایی در پی اختلال در عملكرد تیروئید به وجود می‌آید و عدم درمان به موقع، خستگی، اضطراب و مهمتر از همه استعمال دخانیات آن را تشدید می‌كند.

به گزارش فارس، علی صادقی، دبیر عملی هفدهمین سمینار چشم پزشكی فارابی كه از 21 تا 23 اردیبهشت برگزار می‌شود، با ذكر اینكه استعمال دخانیات به تشدید این بیماری كمك می‌كند، گفت: استعمال دخانیات از سوی افراد مبتلا به اختلال كاركرد تیروئید یكی از عوامل مهم در برخی بیماری‌ چشمی ثانویه محسوب می‌شود به طوری كه نسبت بروز خطر برای افراد سیگاری بیش از سایر مبتلایان به بیماری اختلال تیروئید است.

این متخصص اكولوپلاستیك با تاكید بر اینكه ممكن است نتیجه آزمایش‌های مربوط به عملكرد تیروئید به دلایل مختلف اختلال كاركرد این غده را نشان ندهند، افزود: بیرون‌زدگی چشم‌ها، پف آلودگی، اشك‌ریزی، احساس وجود جسم خارجی در چشم، زخم قرنیه، كشیدگی پلك بالا به سمت بالا و پلك پایین به سمت پایین، تورم ملتحمه، دوبینی و سردرد از نشانه‌های این بیماری است.

وی تاكید كرد: در بیماران مبتلا به اختلاف در كاركرد تیروئید كاهش حدت بینایی، تغییر كیفیت رنگ‌ها هنگام تماشای اجسام، بیرون‌زدگی یكطرفه یا دو طرفه كره چشم، دوبینی، كدورت واضح قرنیه و قابل رویت بودن قرنیه هنگام بسته بودن پلك‌ها جزء موارد اورژانسی محسوب می‌شوند كه ضروری است برای كاهش آثار سوء این تظاهرات بالینی، هر چه زودتر برای درمان اقدام شود.

این چشم پزشك افزود: برای جلوگیری از صدمه به عصب بینایی و میدان دید، به محض بروز علائم این بیماری باید از مشاوره متخصص بهره گرفت. در مراحل اولیه و خفیف، درمان این بیماری با انجام كارهای بسیار ساده مثل بالاتر قرار دادن سر از سطح بدن هنگام خواب، خم نشدن، سیگار نكشیدن و دوری از عوامل استرس‌زا امكانپذیر است اما در مراحل پیشرفته‌‌تر ممكن است به جراحی هم نیاز باشد.

هفدهمین سمینار چشم پزشكی فارابی از 21 تا 23 اردیبهشت‌ در محل هتل المپیك تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha