شروع فصل گرم فرصتی برای تامین ویتامینD3از طریق قرارگرفتن در معرض نور خورشید است به خصوص برای افرادی که دسترسی کافی به آفتاب ندارند. اما افراط در آن می تواند به آفتاب سوختگی منجر شود.

کدام ویتامین ها آفتاب سوختگی را تسکین می دهند؟

سلامت نیوز:شروع فصل گرم فرصتی برای تامین ویتامینD3از طریق قرارگرفتن در معرض نور خورشید است به خصوص برای افرادی که دسترسی کافی به آفتاب ندارند. اما افراط در آن می تواند به آفتاب سوختگی منجر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آوای سلامت ،یكی از مهم‌ ترین اثرات مفید ویتامین‌ها، خاصیت ضد اكسیده شدن آنهاست كه آنها را تبدیل به آنتی ‌اكسیدان‌های محافظ بدن می کند. آنتی اکسیدان ها برای جلوگیری از آسیب های پوستی ناشی از نور خورشید و پیری زودرس پوست مفید هستند:

ویتامین سی: اگرچه تحقیقات محدود است ولی ثابت شده که ویتامین سی موجود در رژیم غذایی می تواند به طور موضعی اثرات آفتاب سوختگی را دفع کند. ویتامین ث خواص آنتی اکسیدانی دارد و در سنتز کلاژن موثر است. خواص آنتی اکسیدانی این ویتامین از بدن شما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. ویتامین سی به محافظت از دی ان آ در برابر آسیب های ناشی از اشعه یو وی خورشید کمک می کند و میزان بقای سلول های تحت تاثیر اشعه یو وی را افزایش می دهد. محققان توصیه می کنند که علاوه بر استفاده از کرم های ضد آفتاب، مصرف مکمل ها و غذاهای حاوی ویتامین ث را فراموش نکنید.

ویتامین ای: این ویتامین، در ترکیب با ویتامین سی و کرم های ضد آفتاب، خاصیت آنتی اکسیدانی برای تسکین اثرات آفتاب سوختگی دارد. استفاده از روغن ویتامین ای می تواند اثرات آفتاب سوختگی را تسکین دهد. این ویتامین از نوع ویتامین ‌های محلول در چربی است و در دانه‌ های روغنی خشكبار و بسیاری از روغن ‌ها یافت می‌ شود. سال‌ هاست كه این ویتامین را به‌عنوان داروی ضدپیری می‌ شناسند و در موارد آرایشی - بهداشتی استفاده می ‌كنند.

ویتامین دی: بدن شما نیازمند قرارگیری در معرض نور خورشید برای سنتز ویتامین دی است. ویتامین دی همچنین در افزایش جذب کلسیم و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان و سرطان نقش دارد. اگرچه نقش نور خورشید در جذب ویتامین دی در بدن موثر است، مطالعه جدید بالینی نشان می دهد مصرف دوز بالای ویتامین دی یک ساعت بعد از آفتاب سوختگی به شکل قابل توجهی موجب کاهش قرمزی پوست، تورم، و التهاب می شود. هدف، دریافت روزانه 1000 میلی گرم ویتامین دی در روز است.

ویتامین کا: این ویتامین در روده انسان تولید می‌ شود و تولید آن نیاز به مصرف سبزیجات تازه دارد. این ویتامین برای انعقاد خون ضروری است، اما استفاده از موارد موضعی آن در كاهش خون مردگی ناشی از ضربات و نور خورشید موثر است. این ویتامین همچنین در كاهش تیرگی زیر پلك كه علت عروقی دارد نیز موثر است.

منبع:livestrong

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha