کلیسم از کمبودهای غذایی مهم در ۸۰ درصد افراد جامعه است که باعث گسترش پوکی استخوان و بیماری های مزمن می شود.

گسترش پوکی استخوان و عواقب ناشی از آن

سلامت نیوز: کلیسم از کمبودهای غذایی مهم در ۸۰ درصد افراد جامعه است که باعث گسترش پوکی استخوان و بیماری های مزمن می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،بسیاری از تغییرات ژنتیکی در بدن با التهاب های باکتریایی همراه است و ممکن است مانع از جذب کلسیم شود و زمینه بروز سرطانها را تشدید کند، بنابراین باید رفع کمبود ریز مغذی ها و اصلاح الگوی زندگی مورد توجه مردم قرار گیرد.

ویتامین D گروهی از پیش سازهای هورمونی محلول در چربی بوده که توسط نور خورشید، غذا و مکمل‌های غذایی به دست می‌آید و مطالعات مختلف نقش این ویتامین را فرایندهای تنظیم متابولیسم مواد معدنی (به خصوص کلسیم، فسفر و متابولیسم استخوان) را نشان داده است.

فاکتورهایی از جمله مصرف کم ویتامین، بیماری‌های کبد و کلیه می‌توانند منجر به کمبود ویتامین D شوند، همچنین، سوء تغذیه ویتامین D با افزایش استعداد ابتلا به بیماری‌های مزمنی مانند نارسایی قلبی، بیماری عروق محیطی، فشار خون بالا، اختلالات شناختی شامل فراموشی و گیجی و عدم شناخت و بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۱ مرتبط است.

مطالعات اخیر نشان داده‌است که سطح پایین ویتامین D می‌تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به عوارض قلبی عروقی و سکته مغزی شود.

*خطرات کلسیم پایین

عباس رضوی متخصص داخلی در این زمینه به ایرنا می گوید: عدم مصرف کافی کلسیم در دروان کودکی می‌تواند منجر به راشیتیسم یا نرمی استخوان شود.

وی می افزاید: استخوان بدن کودکان در این بیماری ضعیف و نرم می‌شون . و کمبود ویتامین Dدر کنار کمبود کلسیم می‌تواند مشکلات مادام‌العمری را برای آنها بوجود آورد.

این پزشک ادامه می دهد: راشیتسم یا نرمی استخوان از جمله بیماری‌های رایج بوده و افرادی که با کمبود کلسیم مواجه هستند، ممکن است بعدها بر اثر اتفاقات با شکستگی استخوان روبه‌رو شوند.

رضوی، از جمله این مشکلات را متوقف شدن رشد در سال‌های ابتدایی نوجوانی می داند و می گوید: در این دوران باید استحکام استخوان‌های بدن بیشتر شود تا بتواند در سال‌های آینده پاسخگوی نیاز بدن بود، تراکم استخوانی پس از ۳۰ سالگی به تدریج کاهش می‌یابد.

وی تصریح می کند: یائسگی نیز خود یکی از عوامل کاهش تراکم استخوانی در زنان بوده و بهتر است که تراکم استخوانی پیش از ورود به دهه چهارم عمر در بالاترین حد ممکن باشد.

این متخصص داخلی ادامه می دهد: پوکی استخوان یا استئوپروز هم مشکلی رایج است و می‌تواند منجر به شکستگی شود.

این پزشک اظهار می دارد: بیشتر کلسیم دریافتی بدن صرف رشد و استحکام استخوان‌ها شده و این در حالی است که بخشی از کلسیم دریافتی صرف عملکرد مناسب بدن در تنظیم فشار خون، انقباض ماهیچه‌ها و ارسال سیگنال‌های عصبی می‌شود.

وی می افزاید: اگر سطح کلسیم بدن افراد پایین باشد، این عملکردها کلسیم مورد نیاز خود را از استخوان استخراج می‌کنند و این عمل موجب کاهش استحکام استخوانی و در شکستگی خواهد شد.

این متخصص داخلی با بیان اینکه کلسیم برای تولید استخوان و برای خوب کار کردن عضلات لازم است.اضافه می کند: در صورت کاهش کلسیم خون، این کمبود از طریق استخوان تامین می شود.

رضوی خاطرنشان می کند: اگر میزان کلسیم در جیره غذایی کافی باشد، بین کلسیم خون و استخوان تعادل برقرار می شود و زنان باردار، مادران شیرده، کودکان و سالخوردگان حتی با وجود غذای غنی از کلسیم ممکن است نیاز به مکمل داشته باشند.

وی ادامه می دهد: مصرف کلسیم کافی در رژیم غذایی به همراه فعالیت ورزشی مناسب، بخصوص درسال های اول زندگی تا ۳۵ سال نقش مهمی در تولید استخوان های محکم دارد.

رضوی می گوید: قرار گرفتن ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در روز در مقابل نور خورشید میزان نیاز روزانه ویتامین D افراد را تامین می کند و کسانی که قرص کلسیم مصرف می کنند باید آن را با یک لیوان پر آب یا آب میوه استفاده کنند.

وی اضافه می کند: مصرف مقدار کافی کلسیم دردوران بارداری و شیردهی بسیار مهم است و مصرف زیاد آن نیز می تواند مضر باشد، پس در صورت بارداری یا شیردهی با پزشک در مورد میزان مصرف کلسیم مشورت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha