این روز‌ها افزایش قیمتها و گرانی‌های موجود سبب شده تا سفره مردم روز به روز کوچکتر شود و علاوه بر آن خیلی از اقشار ضعیف جامعه برای این که بتوانند دخل و خرجشان را تامین کنند مجبورند از خیلی از خرج‌های ضروری و غیر ضروری خود بزنند! خیلی‌ها وعده‌های غذایی شان را کم می‌کنند و خیلی‌ها از اقلام مورد نیاز زندگیشان کاستند تا بتوانند مخارج خود و خانواده شان را تامین کنند.

خود درمانی به جای مراجعه به پزشک

سلامت نیوز:این روز‌ها افزایش قیمتها و گرانی‌های موجود سبب شده تا سفره مردم روز به روز کوچکتر شود و علاوه بر آن خیلی از اقشار ضعیف جامعه برای این که بتوانند دخل و خرجشان را تامین کنند مجبورند از خیلی از خرج‌های ضروری و غیر ضروری خود بزنند! خیلی‌ها وعده‌های غذایی شان را کم می‌کنند و خیلی‌ها از اقلام مورد نیاز زندگیشان کاستند تا بتوانند مخارج خود و خانواده شان را تامین کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفتاب یزد ،با این وجود روز گذشته ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت از موضوعی پرده برداشت که بسیار حائز اهمیت است. به گزارش خبرآنلاین او گفته بود مردم به علت فشارهای اقتصادی و بالارفتن هزینه‌ها کمتر به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کنند! این موضوع می‌تواند تبعات بسیاری را برای جامعه به‌وجود بیاورد و مخارج نظام سلامت را افزایش دهد.

> وزارت بهداشت چه می‌گوید؟
معاون کل وزارت بهداشت روز گذشته گفته بود: «این نگرانی وجود دارد که طی امسال مردم به علت فشارهای اقتصادی و بالارفتن هزینه‌هایی همچون هزینه مواد غذایی و … کمتر به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.»


دکتر ایرج حریرچی افزود:«در همین راستا انتظار می‌رود تا بخش‌هایی که خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌دهند همچون خیریه‌ها، ارائه خدمات خود را گسترش دهند. به علت مذکور، رشد برخی از تعرفه‌ها کنترل شده است به عنوان مثال در بخش جراحی افزایش تعرفه نداشته‌ایم و رشد قیمت داروی خارجی را صفر اعلام کرده‌ایم.

علاوه بر آن افزایش نرخ خدمت نیز در بخش دولتی فقط ۱۰درصد بوده است. در حقیقت رشد قیمت کل سبد بهداشت و درمان، کمتر از رشد تورم بوده و دو سال است که رشد قیمت داروهای خارجی بین صفر تا ۱۰ درصد بوده است.

در سال گذشته هر ایرانی به طور متوسط 30/10 بار به پزشک مراجعه کرده و این به معنای آن است که ۸۵۳ میلیون مرتبه به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه شده است.» برای بررسی این موضوع با برخی افراد از اقشار مختلف جامعه و چند پزشک به گفت‌‌و‌گو نشستیم.

> مردم چه می‌گویند؟
مهدی 35 ساله است که در شرکت خدمات کامپیوتری کار می‌کند و به تازگی صاحب فرزند شده است. او در جواب این سوال که چه زمان به پزشک مراجعه می‌کنید، می‌گوید:«من وقتی خیلی بیماری حادی داشته باشم به پزشک مراجعه می‌کنم چون با خرج‌های جدیدی که با تولد فرزندم به‌وجود آمده توان این را ندارم که برای هر بیماری بتوانم به پزشک مراجعه کنم! در واقع زمانی پیش پزشک می‌روم که رو به موت باشم. بیشتر سعی می‌کنم سنتی درمان کنم چون به دلیل افزایش قیمت دارو‌ها حتی در برخی از موارد نمی‌توانم دارو بخرم!»


سارا زنی تحصیلکرده و شاغل است، او در رابطه با مراجعه به پزشک می‌گوید:«من دکتر نمی‌روم مگر این که شرایط اورژانسی پیدا کنم! به این دلیل که حقوق من یک میلیون و پانصد هزار تومان است و واقعا با این حقوق نهایت کاری که می‌توانم انجام دهم این است که شکمم را سیر کنم و از پس هزینه‌های ایاب و ذهاب و اجاره مسکن بر بیایم!

دیگر چیزی باقی نمی‌ماند که من از حقوق پایه ام در سبد نظام سلامت خرج کنم! اگر سرما بخورم خودم به دارو خانه می‌روم و قرص‌های سرماخوردگی را می‌گیرم و استفاده می‌کنم چون توان پرداخت ویزیت 50هزار تومانی پزشک را ندارم! مگر اینکه اورژانسی باشم که به پزشک مراجعه کنم.

در خانواده ما استفاده از پزشک عمومی حذف شده است و ما حتی برای دندان دردهایمان هم از درمان خانگی استفاده می‌کنیم تا به صورت موقت دردمان کاهش پیدا کند چون 3 برابر حقوق یک ماهم را باید برای درمان یک دندان هزینه کنم!»


مهین زن میانسالی است که در یک شرکت کار می‌کند، او در رابطه با این موضوع می‌گوید:«من همین چند وقت پیش گوشم درد می‌کرد اما به دلیل قیمت‌های بالای پزشکان به دکتر مراجعه نکردم و ترجیح دادم درمان خانگی داشته باشم، یک سیر در گوشم قرار دادم و گوشم خوب شد، یا مثلا چند وقت پیش دندانم درد می‌کرد یک میخک روی دندانم گذاشتم و خوب شد، هزینه‌های درمان خیلی بالاست و خیلی از هزینه‌ها را هم بیمه تقبل نمی‌کند، حتی بیمه تکمیلی‌ها هم بهانه می‌آورند و آنقدر بالا و پایین می‌کنند که آدم ترجیح می‌دهد دکتر نرود! هزینه‌ها بالاست و ما نمی‌توانیم این هزینه‌های بالا را پرداخت کنیم! به همین دلیل هم برای بیماری‌های معمولی مثل سرماخوردگی و این موارد به دکتر مراجعه نمی‌کنیم! مگر اینکه بیماری خیلی حاد شود!»

>پزشکان چه می‌گویند؟
دکتر صفایی متخصص کودکان در رابطه با کاهش مراجعه کنندگان به پزشک با تائید این موضوع می‌گوید:«معیشت مردم خواه ناخواه بر همه مسائل شان تاثیر می‌گذارد و این موضوع هم وابسته به معیشت‌شان است. به همین دلیل هم ما امروز شاهدیم که بیماران خیلی دیرتر به پزشک مراجعه می‌کنند و معمولا به درمان‌های خانگی رو می‌آورند! خانواده‌ها خوددرمانی‌ها را افزایش داده‌اند و این موضوع تبعات بدی در پی دارد.

من بیماری داشتم که کودک سال‌ها زیر نظر من بوده اما به دلیل مشکلات ناشی از گرانی بیش از 6 ماه مراجعه نکردند و دارو کودک را هم قطع کرده بودند! همین موضوع سبب می‌شود بیماری حاد شود، سیر درمان کودک طولانی تر شود و در برخی از موارد نیاز به بستری شدن پیدا کند در صورتی که اگر به موقع مراجعه می‌کردند این اتفاق رخ نمی‌داد!»


دکتر موسوی پزشک عمومی در رابطه با این موضوع می‌گوید:«من چیزی احساس نکردم یعنی احساس نکردم که مراجعه کنندگان نسبت به گذشته کاهش داشته اند، وزارت بهداشت احتمالا نسبت به آماری که دارد این موضوع را بیان کرده اما من به عنوان یک پزشک چیزی احساس نکردم! البته من معیار نیستم چون یک نفر هستم و باید به طور کلی این موضوع را بررسی کرد. البته اگر بیماری به ما مراجعه کند که از نظر مالی ضعیف باشد و ما متوجه این موضوع بشویم سعی می‌کنیم او را کمک کنیم.»


دکتر حدائق، متخصص غدد نیز در رابطه با این موضوع می‌گوید:«بیماران ما دو دسته هستند؛ یکی آن‌هایی که از وضعیت مالی خوبی برخوردارند و دیگری کسانی هستند که وضعیت مالی خوبی ندارند، چیزی که این روزها به دلیل مشکلات اقتصادی شاهد آن هستیم این است که بیمارانی که از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار هستند به صورت مداوم مراجعه می‌کنند اما بیمارانی که از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار نیستند مراجعه نمی‌کنند تا زمانی که بیماری آن‌ها به یک عارضه حاد تبدیل شود و بعد از آن مراجعه می‌کنند که البته با تبعات زیادی نیز همراه خواهد بود.»


دکتر بابک قرائی مقدم، متخصص مغز و اعصاب نیز در رابطه با این موضوع می‌گوید:«میزان مراجعات تا حدودی پایین آمده است، طبابت یک فعالیت خدماتی محسوب می‌شود و در حال حاضر به دلیل فشار اقتصادی که به همه اقشار جامعه وارد شده مراجعات به حد چشمگیری کاهش پیدا کرده‌اند و در قشر ضعیف نیز این موضوع به وضوح دیده می‌شود؛ این باعث می‌شود که میزان خود درمانی در جامعه افزایش یابد.

این کاهش میزان مراجعات باعث شده تا مراکز درمانی نیز از نظر اقتصادی با مشکلات زیادی مواجه شوند چون علاوه بر این تعرفه‌ها هم تغییر نکرده‌اند و خرج این مراکز درمانی نیز افزایش یافته است.

مراکز درمانی در بیشتر موارد در یک فشار مضاعف قرار گرفته‌اند و شاهدیم که خیلی از مراکز درمانی خیریه و یا مطب‌های خصوصی در معرض ورشکستگی هستند.»

با توجه به نکته‌های مطرح شده این طور که معلوم است وضعیت اقتصادی به حدی بر معیشت مردم تاثیر گذاشته که توانایی مراجعه به دکتر را از آن‌ها سلب کرده است و از طرف دیگر تعرفه‌های پزشکی و بیمه پاسخگوی نیاز مردم نیست،

البته نمی‌توان به این موضوع قطعیت بخشید چرا که جامعه آماری که با آن‌ها مصاحبه شده بسیار محدود هستند اما افزایش خود درمانی از جمله عوارض کاهش مراجعه به پزشکان است که البته خودش با آسیب‌های بسیاری همراه است و طی سال‌های گذشته خیلی‌ها در این راه جان خود را از دست داده اند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha