چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 27382
سلامت نیوز : مادرانی که به تازگی صاجب فرزند شدند در اغلب موارد به دلیل این که نوزاد پس از غذا خوردن ، آن را برمی گرداند ، به پزشک مراجعه می کنند .
 
پزشکان براین باورند که اگر کودک بلافاصله پس از غذا خوردن ، دچار تهوع می شود و غذا را برمی گرداند به احتمال زیاد در حرکت غذا از معده به مری اختلال وجود دارد.
پزشکان به این اختلال "ریفلاکس " می گویند . در واقع ریفلاکس برگشت اسید از معده به مری است که گاهی تا یک‌سوم میانی مری نیز پیش می‌آید و گاهی نیز تا زیر حلق می‌رسد ولی کودک دچار تهوع نمی شود.
متخصصان گوارش کودکان می گویند :ریفلاکس زمانی پیش می آید که عضلات بین مری و معده به درستی کار نکنند و در نتیجه محتویات معده به حلق باز می گردد.
" ریفلاکس" کودکان علایم زیادی دارد که مهم‌ترین آنها کم‌خونی، بی‌قراری شبانه، بی‌اشتهایی، بوی بد دهان، اختلال در وزن‌گیری، سرفه‌های مکرر، استفراغ، خون در مدفوع و آروغ‌های زیاد است.
در واقع این متخصصان براین باورند که استفراغ یکی از علایم ریفلاکس کودکان محسوب می شود و در این میان یکی از مهمترین عواملی که تشدید کننده ریفلاکس است همان آلرژی غذایی است .
از جمله نشانه های آلرژی غذایی در کودک همان گرفتگی بینی، سرفه، مشاهده رگه خون در مدفوع و قرمزی صورت است .
دکتر "فرید ایمان زاده " فوق تخصص گوارش کودکان براین باور است شایع ترین آلرژی به مواد غذایی در میان کودکان مربوط به شیر و محصولات گاوی است.
وی خاطر نشان کرد: مواد آلرژی‌زا در کودکان که باعث می شود به صورت استفراغ و ریفلاکس معده بروز کند، لبنیات، تخم‌مرغ و آجیل مخصوصا بادام و گندم هستند .
این متخصص ادامه داد:بعضی مواد غذایی که خانواده ها مصرف می کنند مانند مرکبات، سفیده تخم‌مرغ، کیوی، غذاهای دریایی باید پس از یک سالگی برای کودک استفاده شود از این رو خانواده ها باید در تهیه غذای کودک توجه کنند و در این راستا اضافه کردن ادویه جات و سایر افزودنی به غذایی کودکان جایز نیست .
وی خاطرنشان کرد : ریفلاکس در روزهای اولیه تولد بسیار مهم است و اکثر نوزدان پس از شیر خوردن مقداری از شیر را به صورت استفراغ از معده پس می زنند که در این شرایط بیماری تلقی نمی شود و با توصیه های که به مادر داده می شود می توان از آن تا حدودی پیشگیری کرد .
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت :بیماری های تب دار و سرما خوردگی نیز می توانند از عوامل تشدید کننده ریفلاکس معده در اطفال باشند ، ویروس ها در کودکان شایع ترین علت استفراغ هستند به خصوص کودکانی که به مهد کودک می روند و یا خواهر و برادر بزرگتری داشته باشد که ویروس را به خانه می آورند این ویروس منجر به اسهال و تب در بچه های کوچکتر خانواده می شود.
ایمان زاده یادآور شد : فعالیت های شدید بدنی و اضطراب نیز در این زمینه می تواند تاثیرگذار باشد و کودکانی که فعالیت بدنی و تحرکات زیادی را در طول بازی تحمل می کنند و همچنین اضطراب واسترس در این کودکان می تواند منجر به استفراغ آنان شده که در این زمینه درمان خاصی توصیه نمی شود .
وی گفت: برای درمان ریفلاکس در نوزادان می توان از کپسول امپرازول و قطره متوکلوپرامید استفاده کرد که ترشح اسید معده را کنترل می کند و اگر بدن کودک به این درمان پاسخ نداد و علایمی همچون خس‌خس تنفسی و کمی وزن در کودک بروز کرد باید از عمل جراحی کمک گرفت.
رییس انجمن گوارش کودکان ایران نیز ریفلاکس در نوزادان را از شایع ترین بیماری های گوارشی دانست که باید از سوی خانواده ها جدی گرفته شود.
دکتر " علامرضا حاتمی " خاطرنشان کرد : ریفلاکس فیزیولوژیک اگر ادامه پیدا کرد باید خانواده ها توجه نشان دهند .به طور طبیعی در نوزادان شیرخوار با قائم نگه داشتن به مدت 10 دقیقه و گرفتن آروغ ، این مشکل برطرف می شود و نیازی به درمان های مانند سونوگرافی و دارو وجود ندارد به خصوص زمانی که نوزاد خوب وزن می گیرد.
وی گفت : اما بیماری دیگری به نام ریفلاکس پاتولوژیک در میان کودکان وجود دارد که در این بیماری به دلایلی دریچه انتهای مری کار خود را به خوبی انجام نمی دهد و در این صورت غذایی که از مری به معده وارد می شود ، برگشت پیدا می کند و مشکل ایجاد می شود.
حاتمی افزود: گاهی اوقات نیز این کودکان دچار مشکل ریفلاکس یا انسداد پایین معده شده که ما اسم این بیماری را "دوازده" می نامیم که دراین صورت باید کودک تحت درمان قرار گیرد .
وی آلرژی به انواع غذاها و مواد شیمیایی و داروها را از عوامل تشدیدکننده این نوع بیماری دانست و گفت: مصرف بیش از حد برخی داروها مانند آسپیرین و برخی از غذاهایی که کودکان دچار آلژری می شوند منجر به بازپس زدن غذا در کودکان می شود که در این صورت برخی از این استفراغ ها به نفع کودک است و منجر به دفع سموم از بدن می شود.
رییس انجمن گوارش کودکان ایران تاکید کرد : استفراغ اتوماتیک وار نوعی واکنش دفاعی بدن است از این رو برخی از استفراغ ها ، درمان دارویی ندارند و اگر ریفلاکس در پایان سال اول تولد از بین نرود باید با پزشک کودک مشورت کرد زیرا ادامه ریفلاکس باعث کاهش وزن، کاهش آب بدن و سایر بیماری ها می شود.
حاتمی تاکید کرد :کودک با هر نوبت استفراغ میزان زیادی آب از دست می دهد و جایگزین کردن آن اهمیت زیادی دارد . کاهش آب بدن می تواند برای کودک مشکل جدی به وجود آورد .
وی سرما خوردگی یا سایر عفونت های تنفسی را از دیگر عوامل ریفلاکس معده عنوان کرد و گفت :التهاب یا عفونت تنفسی نیز می تواند به استفراغ منجر شود زیرا خلط زیاد در کودکان باعث استفراغ می شود.از این رو باید از تجمع خلط در بینی کودک جلوگیری کرد .
فوق تخصص گوارش و کبد کودکان خاطرنشان کرد : گریه یا سرفه بیش از اندازه در کودکان موجب تحریک و واکنش استفراغ در بدن می شود و به هر دلیلی که استفراغ کودکان تداوم پیدا کند نشانه ای از یک بیماری جدی است که والدین باید به آن توجه نشان دهند و به پزشک مراجعه کنند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha