خیلی‌ها تصور می‌کنند آلاینده‌های هوا و بحث آلودگی در فصل زمستان خطرناک‌تر از تابستان است اما واقعیت آن است که آلاینده‌های تابستانی و زمستانی با یکدیگر فرقی ندارند.

قاتل کثیف !

سلامت نیوز:خیلی‌ها تصور می‌کنند آلاینده‌های هوا و بحث آلودگی در فصل زمستان خطرناک‌تر از تابستان است اما واقعیت آن است که آلاینده‌های تابستانی و زمستانی با یکدیگر فرقی ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ،کمااینکه آلاینده‌های تابستانی به‌دلیل تردد بیشتر خودروها به‌بهانه تعطیلی مدارس و سفرهای تابستانی و نیز پایین بودن شیشه خودروها و باز بودن پنجره‌ها می‌تواند برای سلامت انسان به مراتب خطرناک تر از آلاینده‌های زمستانی باشد.

آلودگی هوا از مواردی است كه به شكل‌های مختلفی اثرات منفی خود را روی اكوسیستم و نیز اندام‌های مختلف بدن ما به‌جامی‌گذارد. ما انسان‌ها با استفاده روزانه از سوخت‌های فسیلی، انواع مواد شیمیایی را در جو منتشر کرده و با تنفس آن، بخش زیادی از همین مواد را وارد شش‌ها و بدن خود می‌كنیم، غافل از این كه دانسته یا ندانسته سلامت خودمان را نشانه رفته‌ایم.

به طور قطع نمی‌توان تأثیر آلودگی هوا را روی اندام‌های مختلف بدن نادیده گرفت. به گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیش از 90 درصد جمعیت جهان، هوای سمی محیط اطراف را متحمل می‌شوند.

آلودگی هوا سالانه حدود هشت میلیون نفر را به كام مرگ می‌كشاند كه از آمار مرگ و میر افراد ناشی از استعمال سیگار بیشتر قربانی می‌گیرد.

افزایش و تمركز آلودگی هوا به‌ویژه در شهرهای بزرگ به شیوه استفاده از انرژی در مناطق شهری و در حوزه حمل و نقل شهری و سیستم‌های تهویه هوا بستگی دارد كه گازهای خطرناك را وارد بدن می‌كند. عمده آلودگی هوا ناشی از سوخت‌های فسیلی، تولیدات صنعتی، آتش‌سوزی‌های جنگل، ذرات معلق و اشعه‌های مضر است.

برخی منابع انتشار گازهای گلخانه‌ای و مواد سمی برای بدن انسان، عبارتند از ازن تروپوسفری (O3)، دی‌اكسید گوگرد (SO2)، دی‌اكسید نیتروژن (NO2)، بنزوپرین (BaP) و ریزذرات معلق (PM).


ریه‌ها و قلب
بررسی‌ها نشان می‌دهد آلودگی هوا با خطر بروز مشکلات تنفسی از قبیل، آسم، آمفیزم و سرطان ریه همراه است. آلودگی هوا نه تنها سلامت ریه‌ها را نشانه می‌گیرد بلكه قلب را هم دچار مشكل می‌كند، طوری كه با باریك شدن و گرفتگی عروق و ضعیف شدن ماهیچه‌های قلب، احتمال بروز حملات قلبی را افزایش می‌دهد. 


دلیل آسیب‌های گسترده‌ای كه آلودگی هوا به دنبال دارد، این است كه ذرات بسیار ریز به درون ریه‌ها نفوذ كرده و به كل بدن منتقل شده و به طور مستقیم وارد اندام‌های بدن می‌شوند. این آلودگی‌ها حتی از طریق اعصاب بویایی وارد مغز می‌شوند. آلودگی هوا همچنین روی چگونگی عملكرد ژن‌ها هم تأثیر می‌گذارد.


از سكته مغزی تا آلزایمر
سكته‌های مغزی، زوال عقل، آلزایمر و كاهش درجه هوش از اثرات جانبی آلودگی هوا روی مغز است. شواهد حاكی است كه تنفس هوای سمی، كم‌خوابی و كاهش كیفیت خواب را به دنبال دارد.

اصلی‌ترین دلیل آسیب ناشی از آلودگی هوا روی مغز، التهاب سیستمیك است. سلول‌های ایمنی بدن، ذرات معلق آلاینده را به عنوان باكتری تلقی می‌كنند و با ورود آنها به بدن، به دنبال نابودی آنها هستند و با ترشح آنزیم‌ها و اسیدهایی این كار را انجام می‌دهند. پروتئین‌های التهابی در بدن گسترش یافته و روی مغز، كلیه‌ها و پانكراس تأثیر می‌گذارند. به طوركلی، بدن به گونه‌ای ساخته شده كه با عفونت‌ها مقابله كند، نه آلودگی.



بدن و آلودگی‌ها
این آلودگی‌ها سرتاپای ما را دربرمی‌گیرند و گستره بیماری‌ها و مشكلاتی كه آلودگی هوا در بدن ایجاد می‌كند، به حدی زیاد است كه بیماری قلبی و ریوی تنها سر سوزنی از مشكلات ایجادشده است به طوری كه به بیماری‌های قلبی، ریوی، زوال عقل، ناباروری، دیابت، انواع سرطان‌ها، مشكلات كبدی و استخوانی، بیماری‌های پوستی، سرطان مثانه و حتی كاهش هوش منجر می‌شوند و به طوركلی تمام سلول‌های بدن را درگیر می‌كنند.

آسیب‌های سیستمیك ناشی از آلودگی هوا منجر به بروز التهابی در بدن می‌شود كه در كل بدن جریان می‌یابد و ریزذرات با جریان خون به تمام سلول‌ها و اندام‌های بدن منتقل می‌شوند. سازمان بهداشت جهانی، آلودگی هوا را «قاتل خاموش» نامیده است. از جمله عوارض ناشی از آلودگی هوا روی بدن می‌توان به خستگی، سردرد و اضطراب، تحریك‌پذیری چشم‌ها، بینی و گلو و آسیب به سیستم عصبی اشاره كرد.


تأثیر روی اندام‌های شكمی
یكی از اندام‌هایی كه بیش از هر اندام دیگری به‌ویژه در ناحیه شكم تحت‌تأثیر آلودگی هوا قرار می‌گیرد، كبد است. كبد نقشی حیاتی در از بین بردن و دفع سموم بدن دارد و به همین دلیل، مواد آلاینده و سمی به شدت روی آن اثرگذار است.

همچنین آلودگی هوا سرطان‌هایی چون مثانه و روده را هم ایجاد می‌كند و احتمال بروز سندروم روده تحریك‌پذیر در مواجهه با آلودگی هوا بیشتر می‌شود. این در حالی است كه پوست و استخوان‌ها نیز به طور مستقیم در معرض آلودگی هوا و سموم آن قرار می‌گیرند. روند پیر شدن پوست شدت می‌گیرد و سریع‌تر از حالت معمول افتاده و چروك می‌شود و باشكنندگی استخوان‌ها ارتباط دارد.


كاهش قدرت باروری
شاید به جرات بتوان گفت كه یكی از تأثیرگذارترین اثرات هوای سمی و آلوده شهرها، آسیب به سیستم تولیدمثلی انسان است كه ممكن است فرد را نابارور كند. با قرار گرفتن خانم‌ها در معرض هوای آلوده، احتمال سقط جنین بالا رفته و باروری كاهش می‌یابد. محققان با مشاهده ردپای مواد آلاینده محیطی در جفت جنین كه نقش تغذیه جنین را بر عهده دارد، دریافتند كه جنین متولد نشده كه در رحم مادر قرار دارد، بیشترین تأثیر را از آلودگی هوا دریافت می‌كند.


نوزادانی كم‌وزن
جنینی كه در معرض آلودگی هوا قرار می‌گیرد، با وزن پایین متولد می‌شود كه این عارضه در تمام عمر در بدن او باقی می‌ماند. قرارگیری آنها در هوای آلوده، مانع از رشد بیشتر ریه‌های آنها شده، احتمال بروز چاقی، لوسمی (سرطان خون) و مشكلات بهداشت روان را در این كودكان افزایش می‌دهد.

اقداماتی كه پیرامون كاهش آلودگی انجام می‌شود تا حد زیادی می‌تواند مانع از بروز مشكلات و عوارض ناشی از آن ‌شود؛ به عنوان مثال، اقداماتی كه چین پیش از شروع المپیك پكن سال 2008 به منظور كاهش آلودگی هوا در این كشور انجام داد، میانگین وزن نوزادان متولدشده را بالاتر‌برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha