یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷
کد خبر: 273827

احتمالا شما هم بین اطرافیانتان افرادی را سراغ دارید كه وقتی دچار استرس می‌شوند به خوردن پناه می‌برند و به هیچ خوراكی نه نمی‌گویند.

رابطه استرس و پرخوری

سلامت نیوز: احتمالا شما هم بین اطرافیانتان افرادی را سراغ دارید كه وقتی دچار استرس می‌شوند به خوردن پناه می‌برند و به هیچ خوراكی نه نمی‌گویند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،اصلا شاید خودتان جزو افرادی هستید كه وقتی خیلی ناراحتید یا استرس دارید، سمت یخچال و كابینت خوراكی‌ها می‌روید؟! بد نیست بدانید این عادت بسیاری از آدم‌هاست كه به دنبال یك فشار روانی به شدت احساس نیاز به غذاخوردن دارند.

نكته مهم این‌كه اگر هنگام استرس و نگرانی، ناامیدی، بی حوصلگی، اضطراب و دلشوره، خشمگینی، غم، تنهایی و ... بیشتر از شرایط عادی غذا می‌خورید، باید بدانید غذاهایی كه معمولا در چنین شرایط احساسی مصرف می‌شوند، چرب، پرنمك، شیرین و سرشار از كالری و در یك كلام ناسالم هستند.


حتی اگر مواد غذایی كه در این شرایط خورده می‌شوند كم كالری هم باشند به‌هر حال غذایی محسوب می‌شود كه خوردن آن لازم نبوده و فقط كالری اضافی وارد بدن می‌كند و نتیجه‌ای جز اضافه وزن برای تان نخواهد داشت.

هنگام بروز استرس سلول‌های بدن برای تامین انرژی مورد نیازشان قند را به‌سرعت تخریب می‌كنند، بنابراین در چنین شرایطی میزان قند خون پایین می‌آید كه با علائمی مثل ضعف و گرسنگی شدید، اضطراب، عصبی بودن، لرزش و پریشانی بروز می‌كند. به همین دلیل هم شما سراغ خوراكی‌ها به‌ویژه انواع پركاری مثل شیرینی و چیپس و ... می‌روید تا قند خونتان افزایش پیدا كند و علائم ایجاد شده رفع شود.


 این در حالی است كه این انتخاب‌ها كاملا نادرست هستند، چون مصرف تنقلات شیرین و انواع و اقسام آن فقط برای مدت محدودی قند خونتان را بالا می‌برد و پس از گذشت 20 دقیقه تا یك ساعت غول گرسنگی دوباره سراغتان می‌آید.

یادتان باشد وقتی پرخوری در شرایط پراسترس به یك عادت تبدیل شود در حالی كه شما به شدت نگران افزایش وزن هستید اما نمی‌توانید غذا خوردنتان خود را كنترل كنید احتمالا دچار پرخوری عصبی شده‌اید و برای حل مشكل به یك روان‌شناس نیاز دارید. بد نیست بدانید براساس بررسی‌ها خانم‌ها بیشتر از آقایان در معرض ابتلا به این اختلال روانی هستند.


همچنین پرخوری عصبی معمولا در اواخر نوجوانی یا اوایل دوران بلوغ، شیوع بیشتر دارد. هفته آینده به راهكارهای درمانی پرخوری ناشی از استرس خواهیم پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha