چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۶

لحظات نداشتن آمادگی برای فكر كردن در مورد موضوعی مانند گم كردن كلیدهایتان می‌تواند نتیجه خواب قسمت‌های كوچكی از مغز باشد.

سلامت نیوز : لحظات نداشتن آمادگی برای فكر كردن در مورد موضوعی مانند گم كردن كلیدهایتان می‌تواند نتیجه خواب قسمت‌های كوچكی از مغز باشد.
محققان دریافتند كه بر خلاف تصور عموم كه گمان می‌كنند مغز هیچ‌گاه نمی‌خوابد، مغز هیچ گاه به طور كامل بیدار و یا خواب نیست بلكه بخش‌هایی از آن به صورت غیر فعال در می‌آیند.

آن‌ها نشانه‌هایی را برای حالت نیمه خواب بودن مغز در نظر می‌گیرند كه باعث بروز اشتباهات كوچكی مانند قرار دادن اشتباهی شیر در كابینت و یا غلات در فریزر می‌شوند.
این تیم از دانشگاه ویسكانسین كه امواج مغز را اندازه گیری می‌كنند، كشف كردند كه سلول‌های عصبی خسته هنوز بیدارند، اما به صورت انفرادی غیر فعالند.

دكتر چیارا سیرلی، روانشناس و مجری این تحقیق می‌گوید: حتی قبل از این كه شما احساس خستگی كنید، نشانه‌هایی وجود دارد كه شما باید فعالیت‌هایی كه به هوشیاری كامل نیاز دارند را متوقف كنید.

وی می‌افزاید: اگر گروه خاصی از سلول‌های عصبی در خواب باشند، ممكن است به نتایج منفی منتهی شود. تا كنون به نظر می‌رسید بی‌خوابی بر كل مغز اثرگذار باشد. ما می‌دانیم زمانی كه خواب آلوده‌ایم سطح هوشیاریمان پایین آمده و حواسمان پرت می‌شود.

این تیم از دانشگاه ویسكانسین با تجهیزاتی به نام EEGها فعالیت مغز را بررسی کردند كه نشان می‌دهد حتی در بیداری هم پروسه‌های كوتاه مدت خواب وجود دارد و شاید علت اصلی به خواب رفتن رانندگان به هنگام رانندگی نیز همین باشد.

البته تحقیقات جدید نشان می‌دهد كه قبل از این مرحله، مغز فعالیت‌های خواب گونه‌ای از خود نشان می‌دهد كه عملكرد ما را ضعیف می‌كند.
محققان در این تحقیق كه بر روی موش‌ها انجام گرفته، با قرار دادن میل جراحی در گروهی از نورون‌ها پس از بیدار نگه داشتن طولانی مدت موش‌ها مشاهده كردند كه بخش‌هایی از مغز موش‌ها به خواب رفته، در حالی كه ظاهرا بیدار بودند و هنگامی كه از موش‌ها می‌خواستند گلوله‌های شكر را بردارند، یا نمی‌توانستند و یا در میانه راه آن را می‌انداختند. البته معمولا تعداد كمی از سلول‌ها غیر فعال می‌شوند. برای مثال از 20 گروه سلولی فقط دو تای آن‌ها غیر فعال شده و سایر سلول‌ها وظیفه آن‌ها را انجام می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha