لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت در قوه قضائیه در حال بررسی است و پس از نهایی شدن برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد.

گامی رو به جلو در دفاع از حقوق زنان

سلامت نیوز:لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت در قوه قضائیه در حال بررسی است و پس از نهایی شدن برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،به گفته رئیس قوه قضائیه «تلاش برای پیشرفت لایحه تأمین امنیت زنان بی‌وقفه ادامه دارد، دوستان ما با همه ظرفیت تلاش می‌کنند و نظر قضات و فرهیختگان را در ابعاد مختلف فرهنگی و اجتماعی خواسته‌ایم و ضمیمه بُعد حقوقی می‌شود تا نظر به این لایحه نظر کاملی باشد. »


همچنین معاون حقوقی قوه قضائیه نیز درباره روند لایحه گفت: این لایحه از نظر معاونت حقوقی تمام شده و پیش نویس آن به ریاست قوه قضائیه تقدیم شده است. حجت‌الاسلام محمد مصدق افزود: لایحه حداکثر تا دو هفته آینده به ثمر خواهد رسید.

از طرفی معاون زنان در امور خانواده رئیس جمهور هم در توئیتی از گفت‌و‌گوی صریح جمعی از زنان با رئیس قوه قضائیه پیرامون مسائل حقوقی و لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت خبر داد و گفت: تعامل و اقدامات مشترک قوه مجریه و قضائیه برای بهبود وضعیت زنان و خانواده ارائه شد. این قدم مثبت آقای رئیسی ان شاء الله با ارسال لایحه امنیت زنان تکمیل می‌شود.


یک فعال حوزه زنان با بیان این که در این دوره زمانی چنین حمایت‌هایی از زنان جای خوشحالی دارد، در میان برخوردها و نغمه‌های ناسازی که علیه زنان و حتی گردشگران زن، گاه و بیگاه به گوش می‌رسد، شنیدن سخنان رئیس قوه قضائیه، بسیار مثبت و امیدوارانه تلقی می‌شود، زیرا همواره زنان به دنبال فضایی امن و رفتاری توأم با احترام هستند.


به اعتقاد نیره توکلی جامعه شناس، بزرگ‌ترین حامیان ما، کشورهای خارجی و بلوک بندی‌های خاص نیستند، بلکه مردمی هستند که در وهله اول باید احساس امنیت داشته باشند؛ بویژه زنان و دخترانی که باید نگاه مهربانانه‌تر و حمایتگری به آن‌ها شود.


وی ادامه می‌دهد: لایحه منع خشونت علیه زنان گامی است در همین مسیر و باید آن را به فال نیک گرفت. هر نوای موافق با زنان ایران، به نفع کل مردم کشور است و یکی از گام‌های سازنده‌ای است که در این مسیر برداشته می‌شود.

البته در این خصوص تمامی نهادها باید همکاری کنند؛ به عنوان مثال، صدا و سیما هم باید از پخش سریال‌هایی که در آن خشونت علیه زنان به‌طور واضح نمایش داده می‌شود، جلوگیری کند، متأسفانه در حال حاضر سریال‌هایی با چنین مضمون‌هایی در حال پخش شدن هستند.


این فعال حوزه زنان درباره پیشنهاد رئیس قوه قضائیه مبنی بر اجباری نبودن چادر متهمان زن، معتقد است: بهتر است زنان در محاکم و یا ادارات و مراکز دولتی با همان پوششی که در محیط‌های دیگر هستند، نمایان شوند و توصیه آقای رئیسی یک گام رو به جلو در نزدیک شدن به واقعیت است. آنچه باید به آن توجه کرد این است که نباید مردم به ریا تشویق شوند. مجبور کردن متهم یا هر فردی به داشتن پوششی غیر از آنچه هست، یعنی تشویق به ریاکاری.


یک فعال دیگر حوزه زنان نیز با اشاره به این که خشونت علیه زنان لایه‌های مختلفی دارد، به «ایران» توضیح می‌دهد: لایه‌های خشونت علیه زنان باید احصا و به‌طور کامل شناسایی شود، خشونت علیه زنان الزاماً خشونت فیزیکی نیست، حتی حرفی که تحقیرآمیز باشد، می‌تواند نوعی خشونت محسوب شود. کبودی صورت فقط نشان دهنده خشونت نیست، بلکه فشارهای روانی هم مصداق خشونت هستند. حتی منع کردن زن از دیدار با خانواده هم مصداق این مسأله است.


به گفته صدیقه خدیوی، همان طور که رئیس قوه قضائیه اشاره کرده است، تمامی نهادها و دستگاه‌های ذیربط باید در پیشبرد لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت با یکدیگر همکاری همه جانبه داشته باشند.

حجاب در چادر خلاصه نمی‌شود
یک حقوقدان هم با تأکید بر این که توصیه‌های رئیس قوه قضائیه می‌تواند در اجرایی شدن صحیح هر قانونی کارآمد باشد،  قوه قضائیه مجری قانون است و از آن جایی که اجرا کننده قانون مذکور در آینده است، از شرایط اجرا و چگونگی اجرا درک بهتری دارد.


به گفته سهراب سلیم‌زاده، بهتر است شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی، نظر رئیس قوه قضائیه را اولی‌تر در نظر بگیرد، هرچند که این قوه، در جایگاه قانونگذاری نیست ولی درباره نحوه اجرای قوانین، اطلاعات بیشتری دارد. همچنان که بسیاری از قوانین در ذات خود خوب هستند ولی در اجرا نمی‌توانند مؤثر باشند.


وی درباره پوشش متهمان زن معتقد است: به‌طور کلی حجاب در چادر خلاصه نمی‌شود، می‌توان لباسی طراحی کرد که الزاماً چادر نبوده ولی با پوشش اسلامی باشد. صحبت‌های اخیر رئیس قوه قضائیه، می‌تواند سرآغاز بحثی باشد درمقابل افراد افراطی که فقط حجاب را چادر می‌دانند.

جالب اینجا است که در حال حاضر در برخی دادسراهای کشور از ورود وکلا و کارشناسان زن که خود، بازوی عدالت کشور هستند، بدون چادر جلوگیری می‌شود.


سلیم‌زاده، نگاه آقای رئیسی را متعالی می‌داند و ادامه می‌دهد: این نگاه، سبب می‌شود افراد با پوشش اسلامی آشتی کنند. وقتی حجاب کامل چادرباشد، افراد غیرچادری لاجرم در قلمرو بی‌حجاب‌ها قرار می‌گیرند اما چنانچه این دایره بازتر باشد، زنان ناخودآگاه به حجاب مقیدتر می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha