قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت اهداف بسیج ملی کنترل فشارخون و نتایجی که تا کنون از اجرای این کمپین به دست آمده را تشریح کرد.

نتایج بسیج ملی کنترل فشارخون تا این لحظه

سلامت نیوز:قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت اهداف بسیج ملی کنترل فشارخون و نتایجی که تا کنون از اجرای این کمپین به دست آمده را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر محمد شریعتی – رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت  ضمن اشاره به اجرای بسیج ملی کنترل فشارخون بالا و ابراز تشکر از اعتماد و مراجعه مردم به پایگاه‌ها، گفت: در کمپین فشار خون در سه نقطه فشارخون افراد را ثبت می‌کنیم؛ اولین نقطه خوداظهاری است و با مراجعه به سامانه خوداظهاری بسیج ملی کنترل فشار خون به نشانی salamat.gov.ir  و وارد کردن مشخصات، فشارخون خود را نیز وارد کنند. از این محل تا کنون بیش از ۳۵۰ هزار نفر ثبت خوداظهاری کرده‌اند. بنابراین انتظار آن است آن دسته از هموطنان که فشارسنج دارند، از این طریق اقدام به اعلام فشارخون کنند.

وی همچنین با اشاره به راه‌اندازی موقت بیش از ۱۳هزار ایستگاه سنجش فشارخون در سطح کشور، گفت: از این محل نیز تا کنون حدود چهار میلیون نفر برای سنجش فشارخون خود اقدام کرده‌اند.

شریعتی ادامه داد: از ابتدای آغاز کمپین ملی کنترل فشارخون حدود ۱۲ میلیون نفر نیز به پایگاه‌ها و مراکز ثابت یعنی خانه‌های بهداشت، مراکز خدمات جامع سلامت و ... مراجعه کنند. در مجموع تا کنون فشارخون بیش از ۱۶ میلیون نفر در کشور ثبت شده است.

وی با اشاره به نتایجی که تا کنون از کمپین ملی کنترل فشار خون به دست آمده، گفت: تا این لحظه متاسفانه حدود ۹.۵ درصد از افرادی که به ایستگاه‌های ما مراجعه کرده‌اند، فشارخون‌شان بالای ۱۴ روی ۹ بوده است؛ به این معنا که حدود ۱۰ درصد افراد فشار خون‌شان بالا ست و از آن نیز خبر ندارند. این درحالیست که فشارخون بالا می‌تواند به عروق کلیه، قلب و چشم‌ها آسیب برساند و از طرفی هم این بیماری قابل پیشگیری بوده است. در مجموع به این افراد توصیه شده که به مراکز درمانی و پزشکان مراجعه کنند و درمان‌های مورد نیاز را دریافت کنند. البته تاکید می‌شود که درمان فشارخون حتما درمان دارویی نیست و بنا به تشخیص پزشک ممکن است با رعایت توصیه‌های تغذیه‌ای، قابل کنترل باشد.

رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت  افزود: همچنین حدود ۴۰ درصد کسانی که از بالا بودن فشارخون‌شان اطلاع داشتند، در کنترل صورت گرفته باز هم فشار خون‌شان بالا بود؛ به این معنا که احتمالا با وجود مصرف دارو، اما به دلیل عدم رعایت دستورهای پزشکی و عدم مراجعه ماهانه برای سنجش فشارخون، بیماری‌شان کنترل نشده است. این افراد نیز در این کمپین شناسایی شده و برای دریافت مراقبت‌های لازم به پایگاه‌ها ارجاع داده می‌شوند.

قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه بسیج ملی کنترل فشارخون تا ۱۵ تیرماه در سراسر کشور ادامه دارد، تاکید کرد: اطلاعات افراد شرکت کننده در کمپین کنترل فشارخون، در پرونده الکترونیک‌شان ثبت می‌شود و این افراد رها نمی‌شوند و در صورت بالا بودن فشارشان، اقدامات مراقبتی بعدی برای آنها صورت خواهد گرفت.

شریعتی در توضیح اهداف کمپین ملی کنترل فشارخون گفت: یکی از هداف مهم‌ در این کمپین جلب توجه مردم به فشار خون و رژیم غذایی‌شان است. مردم باید بدانند فشارخون بالا موضوع مهمی است و می‌توان با سنجش راحت آن را اندازه گرفت. همچنین در صورت وجود مشکل می‌توان با رژیم غذایی، کاهش وزن یا ورزش و نهایتا دارو آن را کنترل کرد. بُعد اطلاع رسانی این کمپین از اهمیت بسیار زیادی برای ما برخوردار است؛ چراکه خواستار آنیم تا سواد سلامت مردم افزایش یابد و بتوانند خود مراقبتی داشته باشند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha