سلامت نیوز:رئیس جامعه جراحان ایران با اعلام این ‌که تمام اعمال جراحی قابل انجام در سراسر دنیا توسط متخصصان کشورمان انجام می‌شود، می‌گوید: دستمزد یک عمل جراحی در بیمارستان دانشگاهی در شیفت شب کمتر از دستمزد یک کارگر تعمیرکار در روز است. دکتر ایرج فاضل با تاکید بر این ‌که رابطه مالی میان پزشک و بیمار باید حذف شود، تصریح می‌کند: ضعف بیمه‌ها و معوقه‌های پرداختی بیمه‌ها در کنار غیرواقعی بودن تعرفه‌ها موجب رواج دریافت زیرمیزی و پدیده‌های قبیحی در این جهت شده است.
آنچه که از سوی رئیس جامعه جراحی ایران مطرح می‌شود در واقع اساس مشکلات نظام سلامت است.سرانه درمان هر ایرانی، هر سال در بودجه مصوب مجلس تصویب می‌شود، این سرانه در طول این سال‌ها واقعی تصویب نشده، مثلا برای سال 90 سرانه درمان هر ایرانی حدود 9 هزار تومان تصویب شده که به اعتقاد کارشناسان حوزه سلامت رقم واقعی آن دست‌کم چند هزار تومانی باید بیشتر باشد.

از طرفی همین سرانه کار را برای تعیین تعرفه واقعی پزشکی سخت می‌کند . وقتی سرانه واقعی نباشد، تعرفه هم غیرواقعی تصویب می‌شود و نتیجه‌اش همین می‌شود که دکتر فاضل اعلام می‌کند دستمزد جراح در بیمارستان دولتی کمـتر از یک تعمیرکار است.اما ماجرا فقط در واقعی نبودن تعرفه‌ها، سرانه و حق و حقوق پزشکان نیست، ماجرا از آنجا تلخ می‌شود که بیماران و در واقع مردم باید جبران غیرواقعی بودن تعرفه‌ها را با پرداخت زیرمیزی به پزشکان پرداخت کنند.

زیرمیزی پولی است که بدون ضابطه بین پزشک و بیمار رد و بدل می‌شود و پزشک مابه‌التفاوت تعرفه بخش خصوصی و دولتی راکه بیشتر مواقع میلیونی است، از بیمار دریافت می‌کند تا او را در بخش دولتی درمان کند.

اتفاقا سال گذشته درست در همین روزها بود که دکتر فاضل در نشستی خبری رسما از پدیده زیرمیزی انتقاد کرد.دکتر ایرج فاضل با انتقاد از گسترش بی‌اخلاقی‌ها در نظام سلامت، گفته بود: پدیده زیرمیزی در حالی تقبیح می‌شود که در برخی از مراکز پزشکی، به شکل عادی در حال انجام است.

وی در جمع خبرنگاران تعریف کرده بود: ۴ سال پیش، بنده این مساله را تقبیح کردم و گفتم کار زشتی است، فردای آن روز پزشکانی از سراسر کشور با من تماس گرفتند و گفتند از این حرف حیرت کردند، چون مسوولانشان در بیمارستان‌ها از آنها می‌خواهند که این پول‌ها را بگیرند؛ زیرا به علت غیرواقعی بودن تعرفه‌ها، راهی غیر از این برای اداره امور بیمارستان وجود ندارد.این صحبت‌های رئیس جامعه جراحان ایران به شکل گسترده‌ای بازتاب پیدا کرد تا جایی که وزارت بهداشت از برنامه‌ریزی‌هایش برای مقابله با زیرمیزی خبر داد.

کدام برنامه، کدام زیرمیزی

مرداد سال گذشته وزارت بهداشت از اختصاص 100 میلیارد تومان برای حذف زیرمیزی پزشکان خبر داد و به شکل کلی محدود کردن فعالیت پزشکان دانشگاهی در بیمارستان‌های دولتی و رسیدگی به شکایات زیرمیزی در دادسراهای انتظامی پزشکی و خارج از نوبت را از برنامه‌های کنترل زیرمیزی اعلام کرد.

هر چند که این برنامه‌ها بارها اعلام شده و وزارت بهداشت تاکید داشته که درصدد است تا مانع کارکردن پزشکان دولتی در بخش خصوصی باشد، اما در عمل همچنان همه چیز مثل گذشته است. اتفاقا پیش از این رئیس پنجمین کنگره سراسری انجمن علمی جراحان عمومی ایران گفته بود: وزارت بهداشت فکر می‌کند با تحمیل فشار و ایجاد محدودیت می‌تواند مساله زیرمیزی را حل کند، اما تا زمانی که تعرفه‌ها واقعی نشوند این مساله حل نمی‌شود.

دکتر علی یعقوبی ادامه داده بود: در بخش دولتی برای یک عمل آپاندیسیت که احتمال مرگ و میر هم وجود دارد، 50 هزار تومان در نظر گرفته شده که 30 درصد آن یعنی 17 هزار تومان به پزشک می‌رسد. حالا اگر اتفاقی برای مریض افتاد پرداخت دیه به گردن پزشک است.

به گفته او در بخش خصوصی اما هزینه عمل جراحی آپاندیسیت حدود یک میلیون تومان است.

یعقوبی معتقد است: زیرمیزی جایی اتفاق می‌افتد که حق افراد از بین می‌رود ،به عنوان مثال برای سرطان معده که عمل 4 تا 5 ساعته است و از طرف دیگر بیماری خطرناکی محسوب می‌شود واحتمال مرگ و میر در آن هم وجود دارد، دولت 120 هزار تومان تعرفه در نظر می‌گیرد که فقط 30 درصد آن به پزشک می‌رسد.
منبع: جام جم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha