سلامت نیوز : نایب رئیس مجلس گفت: با توجه به تخصیص بودجه 16 هزار میلیارد تومان به حوزه سلامت در سال 90 وزارت بهداشت باید با برنامه‌ریزی مناسب 10درصد از بار هزینه‌های درمانی مردم را كاهش دهد.

به گزارش فارس، سید‌شهاب‌الدین صدر در مراسم ششمین جشنواره آموزشی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی اظهار داشت: بودجه سال 90 بالغ بر 550 هزار میلیارد تومان است و با توجه به اینكه سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی در برنامه چهارم به 7.5 درصد نرسید این مسئله باید با برنامه‌ریزی مناسب محقق شود.

وی به تخصیص بودجه16 هزار میلیارد تومانی حوزه سلامت امسال كه سال گذشته 10 هزار میلیارد تومان بود و هم اینك حدود 50 درصد افزایش یافته است اشاره كرد و افزود: باید با برنامه‌ریزی مناسب از طرف وزارت بهداشت بار هزینه درمانی بر روی دوش مردم كه در حال حاضر 60 درصد كل هزینه های درمان است به زیر 50 درصد كاهش یابد.

وی افزود: با برنامه‌ریزی‌های مناسب در حوزه سلامت باید تا پایان برنامه پنجم توسعه هر سال 6 درصد از بار هزینه‌های درمانی از روی دوش مردم كاهش یابد تا بار هزینه‌های درمانی به زیر 30 درصد كاهش یابد.

صدر به دستاوردهای 3 دهه پیروزی انقلاب در طول چند سال اخیر از جمله پیوند اعضای بدن (كلیه، مغز استخوان ، ریه، قلب و كبد) اشاره كرد و بیان داشت: این در حالی است كه در سال 57 تنها 50 پیوند كلیه در كشور صورت می‌پذیرفت ولی در حال حاضر ایران جزء 10 كشور نخست پیوند اعضا است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به آمار بالای تحصیلات در ایران كه در سال 57، حدود 35 درصد با سوادی زنان بود اشاره كرد و افزود: در حال حاضر 80 درصد از زنان كشورمان باسواد هستند و 67 درصد ورودی دانشگاه‌های دختران رقابت چشمگیری به خود اختصاص داده‌اند.

صدر اظهار داشت: در زمینه المپیادهای علمی از جمله شیمی، ریاضی و فیزیك نیز جزء 9 كشور نخست در دنیا به حساب می‌آید و این در حالی است كه در كشور موفقیت‌های بسیاری با ایجاد 90 مؤسسه پزشكی ، 40 آزمایشگاه نانو ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینكه انرژی هسته‌ای از مسائلی كه در طول سالهای اخیر برای كشورمان از طرف قدرت‌های بزرگ به وجود آمده است تنها یك دعوای سیاسی است تصریح كرد: علم فناوری هسته‌ای بالاترین علوم در دنیا به حساب می‌آید و باید همه كشورها در این عرصه ورود كنند و مخالفت دولت‌های بزرگ در سالهای اخیر با ایران به دلیل عبور كردن دانشمندان كشورمان از گردنه‌های علمی این عرصه است.

صدر ادامه داد: ایران در مبحث تكنولوژی آب سنگین جز 9 كشور دنیا و در زمینه فناوری هسته‌ای جزء 8 كشور جهان به حساب می‌آید.

وی به 95 درصد خودكفایی ایران در زمینه تولیدات داروی نیز اشاره كرد و افزود: بر اساس 150 شاخص سازمان بهداشت جهانی كه یكی از آن امید به زندگی است كشورمان در این زمینه در سال 57 با امید به زندگی 57 سال به امید به زندگی 85 سال در سال 89 ارتقاء یافته است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به شاخص‌های كاهش مرگ و میر نوزادان زیر یك سال و كمتر از 5 سال و همچنین كاهش مرگ و میر مادران نیز اشاره كرد و گفت: كشورمان در سال 57 تنها 20 درصد واكسیناسیون داشت در حالی كه امروز این پوشش به 96 درصد ارتقاء یافته است.

صدر به ارتقاء كشورمان در زمینه‌های مخابراتی، سدسازی و همچنین واحدهای پتروشیمی در سال 57 تنها 6 واحد پتروشیمی در كشور فعالیت می‌كرد و در حال حاضر به 37 واحد فعال پتروشیمی ارتقاء یافته است اشاره كرد و گفت: در حال حاضر ایران با تلاش اساتید، دانشمندان و جوانان خود در رتبه 24 علمی دنیا قرار دارد به طوری كه در سال 89 ، حدود 19 هزار مقاله از پژوهشگران كشورمان در مجلات معتبر به چاپ رسید.

رئیس سازمان نظام پزشكی كشور ادامه داد: در سال 57 در كشور تنها 223 مركز آموزش عالی فعال بود ولی در حال حاضر این مراكز به 1500 مركز آموزش عالی ارتقاء یافته است.

همچنین تعداد دانشجویان دكترا نیز از 17 هزار به 120 هزار نفر در حوزه‌های پزشكی و غیر پزشكی افزایش یافته است.

صدور اضافه كرد: كل دانشجویان كشور در سال 84 ، 2 میلیون و 400 هزار نفر بود كه در حال حاضر این تعداد به 3 میلیون و 700هزار نفر افزایش یافته است كه در برآوردی می‌توان به افزایش 20 برابر دانشجویان نسبت به سال 57 دست یافت.

وی با بیان اینكه در سال 57 فقط 8 دانشگاه علوم پزشكی وجود داشت ولی در حال حاضر 44 دانشگاه علوم پزشكی فعالیت می‌كند و در این در حالی است كه شماره نظام‌پزشكی در آن سال در حدود 13 هزار نفر بود در حال حاضر به 110 هزار نفر از جمله 80 هزار پزشك عمومی و 30 هزار متخصص ارتقاء یافته است و این در حالی است كه در سال 57، 5 هزار پزشك فیلیپینی در كشور ما فعالیت درمانی می‌كردند ولی هم اینكه باید برای پزشكان خود ایجاد اشتغال كنیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه حوزه سلامت در تمام دنیا مبحثی زیربنایی است گفت: دستیابی به تمام دستاوردهای حوزه‌های مختلف از جمله نظامی، فرهنگی و اجتماعی به وجود انسان‌های سالم احتیاج دارد و در این راستا باید به نسبت حوزه سلامت نگاه بهتری داشت زیرا سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت مبنای زیربنایی دارد.

صدر با بیان اینكه اگر سهم سلامت از درآمد ناخالص داخلی اصلاح شود سهم سلامت كشور نیز اصلاح می‌شود كه از مزایای این امر عادلانه شدن تعرفه‌ها به صورت واقعی است تا مردم رضایت نسبی بهتری در حوزه سلامت پیدا كنند زیرا تعرفه‌های دولتی و غیر دولتی در حال حاضر با تعرفه‌های واقعی فاصله دارد.

رئیس سازمان نظام پزشكی كشور به تخصیص بودجه 5 هزار میلیارد تومانی به بیمارستان‌ها كه با رشد 37 درصدی مواجه شده است اشاره كرد و گفت: باید در زمینه اختصاص بودجه حوزه سلامت برنامه‌ریزی‌ها و اعتبارات بیشتری صورت پذیرد تا بتوانیم به دلیل كسری و بدهكاری‌های بیمه‌ها در سالهای گذشته جهش قابل توجهی با توجه به تخصیص اعتبارات در سال‌های آینده بر اساس برنامه 5 ساله توسعه داشته باشیم.

صدر با اشاره به اینكه در سالهای گذشته ما برای تشخیص بیماری‌ها افراد را به كشورهای دیگر اعزام می‌كردیم كه در این راستا چندین میلیون دلار نیز ردیف بودجه اختصاص می‌یافت اما در حال حاضر ما تنها در زمینه تجهیزات با كشورهای توسعه یافته فاصله داریم اما در زمینه درمان و تشخیص و انجام اعمال جراحی در ایران پیشرفت‌های قابل محسوسی یافته‌ایم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به توجه بیشتر به مسئله رقابت علمی كه در دنیا در حال حاضر وجود دارد اشاره كرد و افزود: ما اگر بخواهیم در منطقه در زمینه علمی رتبه نخست را كسب كنیم باید توجه ویژه‌ای به علم و دانش داشته باشیم و حال این مسئله را می‌دانیم كه توجه اولیاء دین نیز همیشه به علم و دانش مورد تأكید بوده است و یكی از كارهای خوب كشور توجه و تمجید از اساتید و پژوهشگران كشور در عرصه‌های علم و دانش است.

به گزارش فارس، ششمین جشنواره آموزشی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی امروز در سالن همایش‌های بین‌المللی امام خمینی(ره) با حضور نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در راستای تقدیر از معاونان آموزشی مراكز و دانشكده‌ها،‌اساتید نمونه، دانشجویان كشوری، دانشجویان دانشگاهی و فرآیندهای برتر برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha